| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Budowa i remont > Budowa > Formalności > Kredyt na budowę domu. Poradnik

Kredyt na budowę domu. Poradnik

Budowa to proces powstawania i wykańczania budynku, a także kredyt, który umożliwia realizację inwestycji. Zobacz, jakich formalności należy dopełnić, aby szybko rozpocząć budowę.

Kiedy za oknami szaleje zima, wizja spędzania wieczorów we własnym domu przy kominku wydaje się być dobrym motywatorem, by pomyśleć o jego budowie. Tym bardziej, że wiosna przyjdzie szybko, a to właśnie wtedy ruszają prace budowlane. Zanim jednak rozpocznie się wznoszenie nieruchomości należy uporać się z szeregiem formalności. Pierwszym krokiem jest oczywiście wybór odpowiedniej działki. Odpowiednie miejsce, wymiary, dojazd, widok, sąsiedzi – te i wiele innych czynników należy wziąć pod uwagę, aby być zadowolonym ze swego wyboru. Lepiej się nie spieszyć i wszystko dokładnie przemyśleć.

Zobacz także: Formalności związane z budową domu, które musimy dopełnić

Budowa domu a kredytowanie domu

Kolejny etap to wybór odpowiedniego projektu budowlanego. Jest ich mnóstwo, więc na pewno uda się znaleźć coś interesującego. Ponadto projekt zawsze można zmodyfikować (oczywiście trzeba zdobyć na to zgodę) lub zlecić stworzenie projektu od podstaw według własnych wytycznych. Kiedy mamy już projekt, czas zdobyć pozwolenie na budowę w urzędzie. W tym celu trzeba złożyć odpowiedni wniosek wraz z wymaganymi dokumentami – wszystkie informacje uzyskuje się w urzędzie. Ważne jest, że pozwolenie na budowę otrzymuje się na konkretny projekt, więc jego wybór i złożenie w urzędzie jest niezbędne. Wydanie tego dokumentu trwa maksymalnie do 65 dni. Pozwolenie stanie się ostateczne, gdy minie kolejnych 14 dni. Wtedy możemy udać się do urzędu, gdzie otrzymamy pieczątkę ostateczności.

Po załatwieniu formalności można rozpocząć proces kredytowy. Wnioski najlepiej złożyć do kilku banków. Wcześniej jednak najlepiej porównać oferty i wybrać najlepszą. Wymaga to niestety dużo pracy, gdyż kredyty hipoteczne różnią się wieloma parametrami (np. oprocentowanie, prowizja, liczenie zdolności kredytowej, wymagane dodatkowe produkty i ubezpieczenia). W wyborze najlepszej oferty  może jednak doradca finansowy, który również poprowadzi przez cały proces kredytowania nieruchomości. Dokumenty, które będą niezbędne w trakcie ubiegania się o kredyt na dom przedstawia poniższa tabela.

Tab 1. Dokumenty potrzebne do uzyskania kredytu na dom

Podczas starania się o kredyt na budowę domu należy zgromadzić następujące dokumenty: 

  • Dwa dokumenty tożsamości ze zdjęciem (może być także jeden)
  • Dokumenty dochodowe – różne w zależności o źródła dochodu. Dla przykładu w przypadku umowy o pracę będzie  to zwykle zaświadczenie o dochodach.
  • Akt notarialny potwierdzający własność działki
  • Księga Wieczysta- proszę pamiętać, że nie każdy bank akceptuje wydruk elektroniczny. Wtedy należy uzyskać odpis zwykły z sądu.
  • Wypis i wyrys z ewidencji gruntów
  • Warunki Zabudowy i Zagospodarowania Terenu
  • Pozwolenie na budowę wraz z pieczątką ostateczności
  • Projekt budowlany
  • Dziennik budowy- dopiero założony, wpis na pierwszej stronie kierownika budowy o podjęciu obowiązków
  • Kosztorys na druku bankowym – każdy bank ma swój kosztorys, który należy wypełnić. Jest to bardzo ważny dokument, gdyż wpisujemy w nim jakie koszty poniesiemy lub już ponieśliśmy w  związku z budową. Dzielimy kwoty na te, które będą naszym wkładem własnym, a które zamierzamy kredytować. Będzie to podstawą rozliczenia w banku, więc jego wypełnienie należy potraktować poważnie. Najlepiej gdyby pomogła nam w jego sporządzeniu osoba, która będzie nadzorowała budowę.
  • Wycena – tutaj pojawią się różnice w poszczególnych bankach. Niektóre będą wymagały od nas operatu szacunkowego wykonanego przez rzeczoznawcę z uprawnieniami, co oczywiście wiąże się z kosztami. Należy pamiętać, że kosztorys na druku bankowym będzie integralną częścią takiej wyceny, m.in. na jego podstawie rzeczoznawca będzie szacował przyszłą wartość nieruchomości. Kolejną opcją jest płatna wycena wykonana przez pracownika banku. Niektóre banki wykonają bezpłatne oszacowanie przyszłej wartości budowanej nieruchomości.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Agata Lackowska-Wandas

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »