REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotnisko w Oleśnicy centrum naukowo-badawczym Politechniki Wrocławskiej

Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy
Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Przyszli inżynierowie z Politechniki Wrocławskiej będą testować rozwiązania z zakresu przemysłu samochodowego i kolejowego na lotnisku w Oleśnicy. Obiekt ten pozwoli sprawdzać możliwości nowych napędów, zawieszeń i nadwozi, a na terenie obiektu powstanie docelowo 8 laboratoriów.

Centrum naukowo-badawczo-rozwojowe Politechniki Wrocławskiej

Lotniczy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Politechniki Wrocławskiej – centrum naukowo-badawczo-rozwojowe powstanie na terenie b. wojskowego lotniska w Oleśnicy (Dolnośląskie). List intencyjny w tej sprawie podpisał w poniedziałek z władzami uczelni szef MON Tomasz Siemoniak.

REKLAMA

Projekt zakłada, że na lotnisku prowadzone będą m.in. badania nad dronami, oraz badania dla przemysłu samochodowego i kolejowego w zakresie nowych rozwiązań napędów, zawieszeń i nadwozi. W sumie w ośrodku badawczym ma działać osiem laboratoriów. W planach jest również organizacja na lotnisku imprez sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych oraz stworzenie w Oleśnicy muzeum lotnictwa.

Zobacz też: Studenci z Polski w drugim etapie Valeo Innovation Challenge

„Chcę podkreślić szczególne otwarcie ministerstwa na współpracę z uczelniami technicznymi. To jest nasz szczególny partner w dziele modernizacji. Ze swojej strony deklaruję, że będziemy ten projekt pilotować, aby te ambitne plany się zrealizowały” – podkreślił po podpisaniu dokumentu minister Siemoniak.

Jak dodał, po uruchomieniu centrum, politechnika będzie mogła liczyć na zlecenia z MON.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Plany rektora i uczelni jeśli chodzi o te tereny są szerokie. My realizujemy dziesięcioletni program modernizacji - to jest 130 mld zł, które chcemy w jak największym stopniu wydać w polskim przemyśle i polskiej nauce” – zaznaczył szef MON.

Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. Tadeusz Więckowski podkreślił, że utworzenie centrum badawczego na terenie b. lotniska pozwoli uczelni lepiej się rozwijać.

REKLAMA

"Wielu technologii, wielu rzeczy które tutaj tworzymy nie jesteśmy w stanie badać i rozwijać we Wrocławiu - chociażby z tak prozaicznego powodu, jak oddziaływanie na środowisko. Naszą wielką szansą jest obszar po byłym lotnisku. Będziemy tam lokowali technikę związaną z lotnictwem, ale również nasze wydziały związane z energetyką, mechaniką, elektroniką – to techniki, które się gwałtownie rozwijają, których potrzebuje nasz przemysł i wojsko” – powiedział.

List intencyjny, wraz z szefem MON i rektorem uczelni podpisała prezes Agencji Mienia Wojskowego Ilona Kowalska. W zasobach AMW znajduje się liczący ponad 340 ha obszar po byłym lotnisku. Prezes Kowalska poinformowała, że uczelnia będzie mogła kupić teren po lotnisku z bonifikatą. Na razie nie wiadomo jednak, jakie pieniądze będą potrzebne na ten cel.

Starania o powołanie centrum na terenie byłego lotniska w Oleśnicy prowadzone były od kilku lat. Początkowo brano pod uwagę lotnisko w podwrocławskim Szymanowie, jednak, jak uznano, obiekt w Oleśnicy stwarza większe możliwości ze względu na lokalizację, infrastrukturę i utwardzony pas startowy.

Źródło: materiały prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA