REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi rusza na Księżyc!

łazik Audi lunar quattro Księżyc
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Audi postanowił zdobyć Księżyc. W tym celu nawiązał współpracę z konstruktorami z Part-Time Scientists by wspólnie stworzyć bezzałogowego łazika, który wylądowuje na powierzchni Srebrnego Globu. Będzie nosił on nazwę Audi unar quattro i być efektem wymiany wiedzy i doświadczeń obu podmiotów.

Audi w drodze na Księżyc

REKLAMA

Audi, razem z zespołem konstruktorów Part-Time Scientists, wyrusza na Księżyc. 45 lat po ostatniej załogowej misji NASA, współpracujący ze sobą partnerzy postanowili ponownie znaleźć się
w miejscu, w którym kiedyś wylądował Apollo 17. Part-Time Scientists, czyli grupa inżynierów-konstruktorów, w ramach konkursu Google Lunar XPRIZE pracuje nad tym, by wysłać na Księżyc bezzałogowego łazika. Audi wspiera Part-Time Scientists swoim doświadczeniem i wiedzą z wielu dziedzin techniki – począwszy od napędu na cztery koła quattro, przez lekką konstrukcję i mobilność elektryczną, aż po autonomiczną jazdę.

REKLAMA

„Idea misji na Księżyc finansowanej z prywatnych środków jest fascynująca“ – mówi Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi AG. „Innowacyjne idee potrzebują sponsorów, którzy mogą pomóc pchnąć je do przodu. Nasze zaangażowanie w prace prowadzone przez Part-Time Scientists ma być sygnałem i bodźcem dla innych partnerów, by także użyczali swojego know-how.“ – tak właśnie Luca de Meo przedstawił dziś tę współpracę na międzynarodowym forum innowacji, odbywającym się podczas Dni Innowacji w Cannes.

Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego powiedział też przy tej okazji: „Z przyjemnością wspieramy ten projekt naszym doświadczeniem i wiedzą z różnych dziedzin: począwszy od lekkiej konstrukcji, przez elektronikę, aż po robotykę.“

REKLAMA

Konkurs Google Lunar XPRIZE, z pulą nagród w wysokości ponad 30 mln dolarów amerykańskich, to konkurs, w ramach którego inżynierowie i przedsiębiorcy z całego świata przedstawiają projekty dotyczące nisko kosztowych, bezzałogowych sposobów eksploracji kosmosu. By wygrać, prywatny zespół musi wysłać na Księżyc łazika, który pokona tam dystans co najmniej 500 metrów i przekaże na Ziemię obrazy i relacje wysokiej rozdzielczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi AG wspiera Part-Time Scientists swym doświadczeniem, wiedzą i rozwiązaniami technicznymi. Jak dotąd, księżycowy pojazd tej grupy badaczy, w ramach trwającego konkursu, został przez jury złożone z ekspertów w dziedzinie badań kosmicznych uhonorowany dwiema nagrodami Milestone Prizes, przyznawanymi za wybitne osiągnięcia.

Audi, jako partner projektu, w ramach współpracy wspiera zespół przede wszystkim w obszarze lekkiej konstrukcji i elektrycznej mobilności, stałego napędu na cztery koła quattro i autonomicznej jazdy. Cztery pierścienie i Part-Time Scientists współpracują także blisko na polu prób, testów i zapewnienia najwyższej jakości. Ponadto studio Audi Konzept Design z Monachium, w łaziku  który w przyszłości będzie nosił nazwę „Audi lunar quattro”, wprowadziło szereg zmian mających na celu optymalne wykorzystanie warunków i możliwości związanych z zastosowaniem lekkiej konstrukcji.

Audi lunar quattro ma być wystrzelony w kosmos w roku 2017 na pokładzie rakiety nośnej, i pokonać ok. 380 tys. km do Księżyca. Podróż ta trwałaby około pięciu dni. Obszar jego lądowania wyznaczono na północ od równika Księżyca, w pobliżu miejsca lądowania ostatniej załogowej misji NASA na Księżyc, statku Apollo 17, w roku 1972. Panują tam ekstremalne wahania temperatur, nawet w granicach 300 stopni Celsjusza.

Part-Time Scientists prowadzili wiele testów swojego wykonanego w dużej mierze z aluminium pojazdu księżycowego. Odbywały się one m.in. w Alpach austriackich  i na Teneryfie. Ruchomy panel solarny gromadzi światło słoneczne i kieruje je do akumulatora litowo-jonowego. Ten z kolei napędza cztery silniki elektryczne poruszające wszystkie cztery koła. Z przodu pojazdu znajduje się głowica zaopatrzona w dwie kamery stereoskopowe oraz jedną kamerę naukową do badania materiałów. Teoretyczna, maksymalna prędkość wehikułu to 3,6 km/h.
O wiele ważniejsze na wyboistej powierzchni Księżyca są jednak jego właściwości umożliwiające jazdę w terenie i zdolność do bezpiecznej orientacji.

„W Audi zyskaliśmy stabilnego i silnego partnera, który dzięki swym kompetencjom w obszarze techniki i mobilności, umożliwi nam poczynienie ogromnego kroku naprzód“ – mówi Robert Böhme, założyciel i szef Part-Time Scientists. „Cieszymy się na dalszą wymianę myśli i owocną współpracę.“ 

Zespół Part-Time Scientists powstał pod koniec roku 2008, z inicjatywy Roberta Böhme, który pracuje w Berlinie jako doradca ds. IT. Większość z 35 inżynierów – członków zespołu, pochodzi z Niemiec i Austrii. Eksperci z trzech kontynentów, w tym Jack Crenshaw, były członek kierownictwa NASA, wspierają team. Obok Audi, w projekt Audi lunar quattro, włączyły się liczne instytucje badawcze i przedsiębiorstwa technologiczne, np. firma NVIDIA, Politechnika Berlińska, austriacka sieć zrzeszająca entuzjastów podróży kosmicznych Österreichisches Weltraum Forum (ÖWF) i Niemieckie Centrum Podróży Powietrznych i Kosmicznych (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – DLR).

W konkursie Google Lunar XPRIZE, do którego zgłosiło się pierwotnie 25 zespołów, trwa obecnie runda finałowa. Obok Part‑Time Scientists, pozostało w niej 15 innych teamów z Brazylii, Kanady, Chile, Węgier, Japonii, Izraela, Włoch, Malezji
i z USA.

łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA