REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomiczne Audi A7: auto, które samo jeździ!

Audi A7 facelifting 3.0 TFSI 2014
Audi A7 facelifting 3.0 TFSI 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Samochód, który nie potrzebuje kierowcy i sam dojeżdża do celu czyli nowe Audi A7 Audi A7 piloted driving concept zostało przetestowane przez dziennikarzy motoryzacyjnych. Jakie wnioski płyną po pierwszych jazdach?

Automatyczne Audi A7

Audi A7 3.0 TFSI quattro piloted driving concept doskonale sprawdziło się w rzeczywistych warunkach długodystansowego testu. ­Największe wrażenie na zasiadających za jego kierownicą dziennikarzach wywarła niezawodność pojazdu, naturalne reakcje podczas jazdy i typowa dla Audi, logiczna koncepcja obsługi. „Wyniki jazdy testowej podkreślają nasze wysokie kompetencje na polu autonomicznej jazdy” – stwierdził prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Gratuluję zaangażowanemu zespołowi konstruktorów Audi, działowi rozwoju Volkswagena i laboratorium Electronics Research Laboratory (ERL). Oni wszyscy przyczynili się do tego sukcesu.“

REKLAMA

Zobacz też: Autonomiczne Audi RS7: ono nie potrzebuje kierowcy

Przez dwa dni, przedstawiciele różnych mediów mieli okazję testowania poszczególnych funkcji pojazdu w różnych sytuacjach, na odcinku około 100 mil każdy. Łącznie pokonali ponad 560 mil, czyli ok. 900 km na publicznej autostradzie. Obok zawsze zasiadał doświadczony kierowca testowy Audi.

Jak działa automatycznie jeżdżące Audi?

REKLAMA

By rozpoznać poszczególne elementy otoczenia, testowany pojazd wykorzystuje zestaw czujników stosowanych w samochodach produkcji seryjnej lub czujników bardzo zbliżonych do nich technicznie i konstrukcyjnie. Czujniki radarowe long range adaptacyjnego tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) oraz dwa czujniki radarowe mid range z przodu i z tyłu pojazdu, zapewniają „widoczność” 360 stopni. W pojedynczo obramowanej osłonie chłodnicy Singleframe i w dolnej części tylnego zderzaka zamontowano dwa skanery laserowe. Dostarczają one dodatkowych informacji, dotyczących obiektów ruchomych i nieruchomych dookoła pojazdu. Wtórne dane pochodzące z czujników umożliwiają bieżącą weryfikację informacji podczas autonomicznej jazdy. Cztery małe kamery z przodu i z tyłu penetrują najbliższe otoczenie samochodu. Szerokokątna kamera 3D o wysokiej rozdzielczości, taka, jak będzie montowana seryjnie w nowym Audi Q7, monitoruje ruch przed pojazdem. Zastosowane tu rozwiązanie techniczne jest już prawie gotowe do wdrożenia do produkcji i uwzględnia również aspekty ekonomiczne ważne dla produkcji seryjnej nowego Audi Q7.

System, przy prędkościach od 0 do 70 mil na godzinę, czyli ponad 110 km/h, wydatnie odciąża kierowcę jadącego autostradą. Potrafi samodzielnie zmieniać pas ruchu oraz wyprzedzać. Ponadto Audi A7 piloted driving concept samoczynnie przyspiesza i hamuje. Przed zmianą pasa ruchu na lewy, lub jak jest dopuszczalne w USA na prawy, system dostosowuje prędkość naszego auta do prędkości pojazdów na sąsiednich pasach ruchu. Jeśli obliczenia wskazują, że odległość między pojazdami i czas na wykonanie manewru są wystarczające, samochód sam, szybko i precyzyjnie dokonuje zmiany pasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeszcze zanim system autonomicznej jazdy osiągnie swe pełne możliwości, odpowiednio wcześniej zaleca on kierowcy, by np. w ruchu miejskim ze względów bezpieczeństwa ponownie przejął kontrolę nad pojazdem. Towarzyszy temu cała gama sygnałów: kolorowe diody u podstawy przedniej szyby, wskaźniki w systemie informacji kierowcy i na specjalnym wyświetlaczu, Central Status Indicator (CSI) oraz sygnały akustyczne.

Ekspozycja Audi na odbywającej się od 6 do 9 stycznia 2015 roku w Las Vegas/USA międzynarodowej wystawie CES, zatytułowana jest „Next Chapter“ – „Kolejny rozdział”. Na najważniejszych na świecie targach poświęconych elektronice, Audi prezentuje swoje aktualne rozwiązania techniczne oraz projekty przyszłości. Poszczególne eksponaty i dwie światowe premiery – nowe Audi Q7 i pojazd koncepcyjny, mają podkreślić kompetencje Audi.  Cztery pierścienie prezentują podczas targów rozwiązania dotyczące autonomicznej jazdy, nowe koncepcje obsługi i deski rozdzielczej, nowoczesne systemy infotainment, nowe rozwiązania Audi connect oraz diodowe i laserowe techniki oświetlenia - Matrix. W centrum uwagi znajduje się jednak komunikacja pojazdu z otoczeniem.

Źródło: materiały prasowe Audi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA