| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Wydarzenia > Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

Prace nad syntetycznym paliwem trwają. Koncern Audi przedstawił pierwsze, bardzo owocne , wyniki tych działań. Zobacz w jaki sposób powstaje e-diesel!

Syntetyczny olej napędowy

Audi angażuje się na rzecz rozwoju neutralnych pod względem emisji CO₂ paliw syntetycznych. Najnowszy projekt to pilotażowa wytwórnia w Dreźnie, w której z wody, dwutlenku węgla i ekologicznego prądu produkowane jest paliwo e-diesel. Dziś wytwórnia została uroczyście otwarta. Partnerami projektu są firmy Climeworks i sunfire.

Dzięki kooperacji, Audi oraz jego partnerzy biznesowi dają dowód, że możliwa jest industrializacja e-paliw. Dziś, w obecności prof. dr Johanny Wanka, federalnej minister Edukacji i Badań oraz dr Hagena Seiferta, kierownika ds. bilansów środowiskowych, odnawialnych energii i i nowych surowców w Audi AG, pilotażowa wytwórnia została oddana do użytku.

Wytwórnia stworzona przez firmę sunfire, funkcjonująca w oparciu o zasadę Power-to-Liquid, jako surowce wykorzystuje dwutlenek węgla, wodę i prąd. Dwutlenek węgla jest pozyskiwany z powietrza metodą Direct-Air-Capturing opracowaną przez szwajcarskiego partnera koncernu z Ingolstadt - firmę Climeworks.

Zobacz też: Audi pracuje nad nowym, syntetycznym paliwem

Czym jest Blue Crude?

W osobnym procesie elektrolizy przeprowadzanej przy pomocy prądu ekologicznego, woda rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla w dwóch procesach chemicznych przeprowadzanych w temperaturze 220 stopni Celsjusza, pod ciśnieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, składająca się z węglowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu to nawet 70 procent.

Pilotażowa wytwórnia, która powstała na terenach firmy sunfire w Dreźnie-Reick, w pierwszej fazie rozwoju będzie produkować ok. 160 litrów Blue Crude dziennie. Z tego nawet 80 procent można zamienić w syntetyczne paliwo diesla. Paliwo to – Audi e-diesel – nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową, jest więc łatwopalne. Jego właściwości chemiczne pozwalają na mieszanie go z tradycyjnym olejem napędowym w każdej proporcji.

Dzięki projektowi wspieranemu przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań, poprzedzonemu ponad dwuletnią faza badań i przygotowań, Audi łączy dwie innowacyjne technologie. Z jednej strony z powietrza odzyskiwany jest dwutlenek węgla, a z drugiej strony metoda Power-to-Liquid służy do produkcji syntetycznego paliwa. Audi jest wyłącznym partnerem projektu z branży motoryzacyjnej.

Jeszcze przed uruchomieniem wytwórni, renomowana „Cleantech Group“ z San Francisco wpisała spółkę sunfire GmbH na listę 100 najbardziej innowacyjnych ekologicznych przedsiębiorstw – „Global Cleantech 100“.

Niezależnie od kooperacji z firmą sunfire, Audi już od 2009 roku angażuje się w prace nad stworzeniem paliw neutralnych pod względem emisji CO2. Wytwórnia e-gazu Audi w dolnosaksońskim miasteczku Werlte produkuje na podobnej zasadzie syntetyczny metan (e-gaz Audi), który kierowcy Audi A3 Sportback g-tron mogą kupować korzystając ze specjalnej karty do tankowania. Ponadto, wspólnie
z francuskim przedsiębiorstwem Global Bioenergies, koncern z Ingolstadt prowadzi badania w zakresie produkcji syntetycznej e-benzyny Audi, a z amerykańskim przedsiębiorstwem Joule projekt, w ramach którego z pomocą mikroorganizmów produkowane jest syntetyczne paliwo e-diesel Audi i e-etanol Audi.

Źródło: materiały prasowe Audi

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »