REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

30 lat silników Diesla w BMW

BMW 524td to pierwszy model bawarskiego producenta, który został wyposażony w silnik Diesla.
BMW 524td to pierwszy model bawarskiego producenta, który został wyposażony w silnik Diesla.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku mija 30 lat odkąd zadebiutowało na rynku pierwsze BMW z silnikiem Diesla. Dziś bawarska firma nadal ceniona jest za zaawansowane technologicznie i bardzo nowoczesne silniki Diesla.

Silnik Diesla w BMW? Na początku lat 80. ubiegłego wieku takie połączenie było niewyobrażalne dla wielu entuzjastów tej marki. Jednostki wysokoprężne z tego okresu były głośne i mało sportowe, jednakże ich zaletą była duża wydajność, pozwalająca uzyskać niskie zużycie paliwa. W obliczu kryzysu naftowego firma BMW już w 1975 roku opracowała więc wstępny plan związany z wprowadzeniem na rynek silnika Diesla, który trafił do seryjnej produkcji zaledwie trzy lata później.

REKLAMA

Zobacz też: BMW z dieslem o mocy 381 KM

Od początku było jednak jasne, że diesel produkcji BMW będzie wyróżniał się wyjątkowymi właściwościami. Wyzwaniem było połączenie wysokiej wydajności paliwowej i wytrzymałości utożsamianej z konstrukcjami tego typu z wysokimi osiągami, spontanicznym oddawaniem mocy i zoptymalizowaną jakością jazdy. Już na wczesnym etapie projektu inżynierowie BMW optowali za rzędową jednostką sześciocylindrową z układem spalania z komorą wirową oraz układem turbodoładowania. Taki silnik miał zadebiutować w BMW serii 5 Limuzyna.

BMW 524td - pierwsza wersja z dieslem

Silnik dla BMW 524td został zaprojektowany w Monachium przez inżynierów BMW ds. jednostek napędowych na bazie sześciocylindrowego, rzędowego silnika benzynowego. Wspólne cechy ograniczały się do podstawowej struktury, zasady dostarczania oleju oraz rozrządu górnozaworowego z wałem rozrządu napędzanym poprzez pasek zębaty. Wszystkie pozostałe detale zostały zaprojektowane od podstaw, aby sprostać specjalnym wymaganiom konstrukcyjnym silnika Diesla oraz założeniom BMW dotyczącym pierwszego silnika tego typu. Pod uwagę należało zatem wziąć obciążenie cieplne, wysokie ciśnienie spalania w silniku oraz stopień sprężania wynoszący 22,0 : 1 . Skrzynia korbowa z żeliwa szarego otrzymała system chłodzenia działający w oparciu o zasadę przepływu podłużnego, gdzie przegrody z wodą zostały umieszczone pomiędzy cylindrami i specjalną osłoną zdolną wytrzymać działanie wysokich sił wywieranych na śruby głowicy cylindrów. Kuty wał korbowy generował dłuższy skok i był wytwarzany ze stali o bardzo wysokiej jakości. Konstrukcja i właściwości materiałowe tłoków, korbowodów i łożysk wału korbowego również zostały zmodyfikowane, aby zagwarantować maksymalną niezawodność nawet przy pełnym obciążeniu i podczas ciągłej pracy. O dostarczanie oleju dbała wyjątkowo mocna śrubowa pompa oleju.

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Inżynierowie pracujący nad silnikiem zdecydowali się na zastosowanie turbosprężarki już we wczesnej fazie projektu, ponieważ oprócz wysokiej wydajności paliwowo-ekologicznej celem było również uzyskanie typowych dla BMW sportowych wrażeń z jazdy i wysokiej jakości prowadzenia.

Maksymalna moc 85 kW/115 KM była generowana z pojemności skokowej 2443 centymetrów sześciennych. Z jednego litra pojemności uzyskano więc 34,8 kW/47,3 KM, czyli wartość, „która wcześniej była niemożliwa do osiągnięcia w silniku Diesla” - takie oświadczenie wydało BMW podczas światowej premiery zorganizowanej w 1983 roku przy okazji Salonu Samochodowego we Frankfurcie.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 12,9 sekundy i rozpędzał się do 180 km/h, co w owym czasie wywoływało duże wrażenie. Prasa wychwalała „pobudzającą energię” i „stały przyrost mocy” sześciocylindrowego silnika z turbodoładowaniem.

Wiosną 1983 roku wynik prac inżynierów został zaprezentowany przedstawicielom mediów podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie (IAA). BMW 524td było pierwszym wysokoprężnym modelem niemieckiej marki i najmocniejszym na świecie autem tego typu. Samochód wyznaczył nową jakość w zakresie dostarczania kierowcy wyjątkowo wydajnej przyjemności z jazdy.

Silnik Diesla w BMW serii 3

Pierwsze BMW serii 3 z dieslem pod maską zostało pokazane w 1985 roku i miało być rozszerzeniem istniejącej już gamy modelowej. Jednostka o w pełni zamkniętej konstrukcji generowała 63 kW/86 KM mocy i 152 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik wyróżniał się płynną pracą i niskim poziomem hałasu, spełniając tym samym wewnętrzne standardy marki. BMW serii 3 wyposażone w ten motor rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 16,1 sekundy i zadowalało się 6,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów w cyklu pomiarowym ECE „Euromix”.

Zobacz też: BMW M135i-najmocniejszy hatchback BMW

Tak oto dwa najpopularniejsze modele BMW zyskały po raz pierwszy silniki Diesla pod swoimi maskami. Z czasem ogromnej poprawie uległy osiągi tego typu jednostek a tym samym zwiększyło się zainteresowanie tego typu wersjami BMW. Dziś BMW oferuje BMW 550d z silnikiem o pojemności 3-litrów wspomagany przez trzy turbosprężarki, dzięki którym uzyskuje on moc 381 KM (127 KM z litra pojemności skokowej)!

Źródło: materiały prasowe BMW

BMW 524td Diesel
BMW
BMW 524td Diesel
BMW
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA