| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Wydarzenia > Już w listpadzie w Płocku będzie system ważenia ciężarówek

Już w listpadzie w Płocku będzie system ważenia ciężarówek

Prawdopodobnie pod koniec listopada w Płocku zostanie uruchomiony system rejestrujący auta ciężarowe, których ładunek przekracza normy. Ciężarówki, które przekroczą normy, będą zatrzymywane, a przewoźnicy karani. Może dzięki takim działaniom drogi w Polsce będą mniej zniszczone.

Miejski Zarząd Dróg w Płocku, poinformował media, że pierwsza waga zostanie uruchomiona na drodze krajowej nr 62, czyli na trasie wylotowej w kierunku Warszawy. Waga zostanie zainstalowana w nawierzchni jezdni. Przygotowano już  200 metrowy odcinek, na którym zostanie zamontowana brama z systemem monitorującym. Ta waga, tzw. Preselekcyjna, jest bardzo dokładnym urządzeniem rejestrującym informacje o każdym nacisku osi przejeżdżającego pojazdu (także o jego całkowitej masie). Natomiast kamera umieszczona na bramie automatycznie robi zdjęcie przeciążonemu pojazdowi i jego tablicy rejestracyjnej.

Zobacz też: Mieszkalny autobus Ferrari Michaela Schumachera na sprzedaż!

Informacja o przekroczeniu masy trafia natychmiast droga radiowa do inspektorów transportu drogowego. Inspekcja zatrzymuje przeładowany pojazd i wazy go ponownie na wadze stacjonarnej.

Jeśli drugie ważenie potwierdzi pierwszy pomiar, inspektorzy nie dopuszczają takiego pojazdu do ruchu. Na przewoźnika zostanie nałożona kara finansowa - zgodnie z taryfikatorem do Ustawy o drogach publicznych.

"Naszym celem jest wyeliminowanie z ruchu przeciążonych ciężarówek rozjeżdżających płockie drogi” - zapowiada Konrad Kozłowski, rzecznik prasowy płockiego MZD. Rzecznik MZD tłumaczy, że nowy system preselekcji pojazdów ograniczy niszczenie nawierzchni dróg w Płocku i poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Jak podaje płocki MZD, co trzeci samochód ciężarowy w Polsce jest przeciążony od 10 do 50%. Przy średnim przeciążeniu 20% i kryterium, że takie pojazdy stanowią 1/3 wszystkich samochodów ciężkich, przejezdność drogi ulega skróceniu od 50 do 150%. Oznacza to, że tak użytkowaną drogę trzeba remontować nie co 10, a co trzy lata.

Zobacz też: Sprzedano najstarszy samochód świata. Sprawdź za ile!

Taki system preselekcyjnego ważenia pojazdów działa już w kilku miastach Polski. Na przykład we Włocławku w ciągu trzech tygodni funkcjonowania wagi, inspektorzy skontrolowali 200 pojazdów na drodze krajowej nr 1. Aż w160 przypadkach stwierdzono przekroczenia normy. Łącznie kary dla przewoźników  wyniosły ponad 300 tys. zł.
Przez Płock przebiegają dwie drogi krajowe nr 60 (Łęczyca-Ciechanów) i nr 62 (Włocławek-Warszawa) oraz drogi wojewódzkie nr 559, 562 I 575. Średni dobowy ruch wszystkich pojazdów wzrósł w 2010 r. w porównaniu do 2005 r. średnio o 20%, a ruch pojazdów ciężkich o 50%.

Partnerem samorządu Płocka przy wprowadzeniu systemu preselekcyjnego ważenia pojazdów ciężarowych jest Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »