| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Wydarzenia > Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

Parlament Europejski poparł zmiany w dyrektywie na temat tzw. „eurowiniet”. Zgodnie z nimi od 2013 roku opłaty drogowe dla ciężarówek będą mogły być podwyższone.

Wysokość tych opłat zależeć będzie od poziomu emitowanych zanieczyszczeń i hałasu. Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz ludzkiego zdrowia .

Według zasady; kto zanieczyszcza – ten płaci, ciężarówki, które bardziej zanieczyszczają środowisko będą musiały uiszczać wyższe, bo dodatkowe opłaty od tych, których emisja spalin jest niższa. Najlepsze pod względem jakości spalin są ciężarówki normy Euro V i VI. Do końca 2013 roku zwolnione ze zwiększonych opłat będą pojazdy normy Euro V, a zniesienie ulgi dla aut Euro VI nastąpi do końca 2017 roku.

Zobacz też:  Włącz się w Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa na drogach   

Jak tłumaczy Siim Kallas, europejski komisarz ds. transportu - „Nowe europejskie zasady zachęcą operatorów do inwestowania w bardziej wydajną logistykę, mniej zanieczyszczające samochody i bardziej ekologiczny transport”.

Projekt nowelizacji dyrektywy został przedstawiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. Eurodeputowani poparli, po zeszłorocznych planach eurowiniety, projekt z małymi zmianami. Dotychczasowa stawka wynosząca 15-25 eurocentów za kilometr wzrośnie o 3-4 eurocenty. Ponadto opłaty regulowane będą sytuacja na drogach. Nawet o 5% wzrosnąć mogą koszta podróżowania  w godzinach szczytu, maksymalnie przez 5 godzin dziennie. Dyrektywa obowiązywać będzie pojazdy o ładowności ponad 3,5 tony.

Zobacz też:  Inspekcja Transportu Drogowego uzbrojona w fotoradary      

Wszystkie kraje członkowskie będą miały obowiązek ujawniać przeznaczenie opłat pochodzących z eurowiniet. Komisję Europejska będą musiały regularnie informować o wysokości w ten sposób uzyskanych opłat i cel ich przeznaczenia. Jednak będą miały wolny wybór co do wykorzystania środków. Jednak najlepszym rozwiązaniem, według dyrektywy, jest inwestycja tych środków w drogi i transport. Opłaty za zanieczyszczenia i hałas łączone również będą z opłatami za korzystanie z dróg górskich. 

Eurowiniety nie będą obowiązywać wszędzie. Został jasno określony ich zakres: do korytarzy transportowych znajdujących się na terenie Unii Europejskiej oraz autostrad. Dyrektywa wejdzie w życie najpóźniej za 2 lata.

reklama

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia
Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krystian Marczak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »