REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?

Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?
Co jest największym wyzwaniem w rozwoju samochodów autonomicznych?
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Co stanowi największe wyzwanie w rozwoju autonomicznych samochodów? Czy rozpowszechnienie pojazdów poruszających się w ruchu drogowym bez udziału kierowcy jest uzależnione od stworzenia dodatkowej infrastruktury?

W ciągu ostatnich miesięcy można było obserwować bezprecedensowy rozwój technologii związanych z pojazdami autonomicznymi. Tradycyjni producenci samochodów rywalizują z innowatorami z Doliny Krzemowej w wyścigu o stworzenie pierwszego w pełni autonomicznego środka transportu. Na początku bieżącego roku Ford zapowiedział produkcję swojego pierwszego samochodu na czwartym poziomie autonomicznej jazdy na rok 2021[1]. Swoje zainteresowanie rozwojem tej technologii całkiem niedawno wyraził także Apple. Najważniejsi przemysłowi gracze, włączając w to zestawienie Ubera, Teslę oraz Google już rozpoczęli testy swoich pierwszych samojeżdżących aut, podczas gdy równocześnie eksperci z OEM (Producenci Oryginalnego Wyposażenia) weryfikują, jak autonomiczne pojazdy, kierowcy oraz inni użytkownicy ruchu (m.in. piesi i rowerzyści) będą mogli współdzielić jezdnię.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zmienia się efektywność reflektorów?

Pomimo ekscytacji wysokim potencjałem tkwiącym w samochodach autonomicznych, do obszarów, które wciąż budzą wątpliwości zaliczyć można wiarygodność technologii, na której oparte są samojeżdżące auta oraz społeczne konsekwencje powszechnej adaptacji systemu. To sensory pełnią kluczową rolę umożliwiającą działanie samochodów autonomicznych – pozwalają na unikanie przeszkód na drodze oraz na bezpieczną nawigację w warunkach drogowych.

Zobacz też: Jak działają nowe reflektory Forda z technologią WDL?

Jak działają nowoczesne systemy skanowania

Najbardziej nowoczesne systemy skanowania, wykorzystują pulsującą wiązkę laserową o wysokiej mocy, która skanuje w poprzek pole widzenia w niewielkich kątowych odstępach. Szybki czujnik (lub szereg czujników) wykrywa wówczas odbitą wiązkę i na tej podstawie wytwarza daleko zasięgowy obraz otoczenia pojazdu w wysokiej rozdzielczości, w technologii 3D. Eksperci z branży są na etapie projektowania diod najnowszej generacji (5ns) – panelu złożonego z czterech, indywidualnie adresowanych diod laserowych oraz wbudowanego do modułu dedykowanego układu scalonego (ASIC). Cały moduł nadaje się do montażu powierzchniowego, co redukuje koszty jego mocowania oraz eliminuje potrzebę dostosowywania pojedynczych źródeł światła. Współpraca marek: Osram Opto Semiconductors oraz Innoluce zaowocowała przygotowaniem projektu referencyjnego MEMS opartego na systemach skanowania LIDAR wykorzystywanych we wspomnianym wyżej czterokanałowym laserze. System ten wykazuje bardzo dobre wyniki zasięgowe – wykrywa pojazdy znajdujące się w odległości 200 metrów oraz pieszych w odległości 70 metrów. Co więcej – rozdzielczość kątowa wynosi mniej niż 0,5 stopnia przy wskaźniku skanowania równym 2 kHz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy skanowania otoczenia w sposób ciągły są ulepszane tak, aby zapewniać coraz lepsze wyniki oraz precyzję, którą muszą charakteryzować się wszystkie pojazdy bezobsługowe. LIDAR został wyposażony w pół-autonomiczne aplikacje stanowiące swojego rodzaju „kręgosłup” dla rozwoju technologii czujników montowanych w pojazdach autonomicznych. Zasięg sensora docelowo ma być ustawiony na piątym poziomie autonomicznej jazdy dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa oraz redundancji – poprzez jednocześnie połączenie w systemie czujników radarowych, kamer oraz diod laserowych.

Zobacz też: Jak działają adaptacyjne światła drogowe?

Pomimo szybkiego rozwoju technologii skanowania, wciąż utrzymują się pewne obawy wynikające z ograniczonego zaufania do samo jeżdżących samochodów. Analiza danych zebranych na podstawie badań pojazdów autonomicznych pokazuje, że czujniki wciąż mogą mieć problem z rozpoznawaniem rowerzystów. Ciągle brakuje schematu przewidywania ich zachowania na drodze. Podniesienie innowacyjności w technologii wykrywania obiektów za pomocą czujników jest więc niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i w końcu dopuszczenia do powszechnego użytku samochodów autonomicznych.

Źródło: materiały prasowe OSRAM

[1] http://www.cnbc.com/2017/01/09/ford-aims-for-self-driving-car-with-no-gas-pedal-no-steering-wheel-in-5-years-ceo-says.html

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA