REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Michelin wykupi grunty w Olsztynie?

opony Michelin RFID
opony Michelin RFID
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Rzutem na taśmę radni Olsztyna podjęli uchwałę, w której wyrazili zgodę na zakup przez Michelin 82,6 ha gruntów, które firma dzierżawi od miasta od 10 lat. Chodzi nie o teren, na którym znajduje się fabryka opon ale o inną nieruchomość na której znajdują się m.in. magazyny. Szkopuł w tym, że gdyby radni nie podjęli wspomnianej uchwały, nie mieliby prawa podnieść opłat z tytułu dzierżawy przez kolejne 10 lat.

W sprawie sprzedaży ziemi Michelinowi we wtorek zwołano w Olsztynie nadzwyczajną sesję rady miasta. Jak wyjaśnił PAP prezydent Olsztyna trzeba było działać w pośpiechu, ponieważ w ostatnich dniach miasto doczytało się, że w podpisanym 10 lat temu akcie notarialnym samorząd zobowiązał się do podjęcia uchwały w sprawie sprzedaży fabryce dzierżawionych gruntów. Termin na podjęcie tej uchwały mija we środę.

REKLAMA

Chodzi o grunty, na których Michelin ma m.in. magazyn opon, leżą one przy trasie nr 16 z Olsztyna w stronę Mrągowa. Teren, który zajmuje fabryka opon w Olsztynie jest dużo większy, znacznie przekracza 100 ha.

"Ten akt notarialny sprzed 10 lat jest tak skonstruowany, że gdybyśmy tej uchwały dziś nie podjęli, wówczas także nie można by zdecydować o podwyżce Michelinowi czynszu dzierżawnego" - przyznał PAP Grzymowicz.

Nie wiadomo, czy Michelin jest zainteresowany kupnem dzierżawionej teraz ziemi, ani ile gotowy jest za nią zapłacić i kiedy. Rzecznik Michelin Polska Ewa Konopka powiedziała PAP, że firma nie będzie komentowała tej sprawy.

Grzymowicz przyznał, że cena sprzedaży Michelinowi ziemi nie jest teraz znana, jeśli fabryka zdecyduje się jej na kupno, wówczas wyceni ją rzeczoznawca. "Ceny takich gruntów w Olsztynie wynoszą ok. 120-130 zł za metr ale trudno powiedzieć, jak oszacuje wartość tej ziemi rzeczoznawca" - podkreślił Grzymowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można przejeżdżać przez skrzyżowanie na żółtym świetle?

REKLAMA

Jeśli Michelin nie zdecyduje się na wykup gruntów wówczas miasto, co przyznał na sesji Grzymowicz, będzie chciało podnieść fabryce opon stawki czynszu za dzierżawę. Od 10 lat Michelin płaci gminie Olsztyn 10 groszy za metr ziemi tj. 82,6 tys. zł miesięcznie. Tymczasem osoby prywatne płacą miastu 1,5 zł, a inni przedsiębiorcy - ok. 60 groszy. "Tak więc nasza pomoc fabryce przez te lata była znacząca" - podkreślił na sesji Grzymowicz ale nie podał, do jakiej kwoty miasto chce podnieść fabryce opon stawkę za dzierżawę. Prezydent zapewnił, że te kwoty zostaną uzgodnione na drodze negocjacji obu stron.

Sposób procedowania uchwały ws. sprzedaży ziemi Michelinowi na nadzwyczajnej sesji wzbudził kontrowersje wielu radnych. "O ile treść uchwały nie wzbudza kontrowersji, o tyle tryb jej przyjmowania jest zdecydowanie do zmiany" - mówił radny PO Jan Tandyrak.

Grzymowicz, choć nie wprost, przyznał, że miasto w ostatniej chwili wyłapało zapisy aktu notarialnego sprzed 10 lat, gdy prezydentem był obecny radny Czesław Małkowski. On sam mówił na sesji, że taki sposób procedowania stawia fabrykę, która jest jednym z największych pracodawców w regionie, "pod ścianą". "Z tak poważnym koncernem trzeba rozmawiać i negocjować, a nie podejmować decyzje za pięć dwunasta" - wytykał Małkowski.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Radny PiS Jarosław Babalski wypomniał zaś Grzymowiczowi, że przed 10 laty był wiceprezydentem. "Więc gdzie pan wtedy był, że pana ta informacja zaskoczyła?" - pytał Babalski.

Po trwającej ponad dwie godziny dyskusji 14 radnych zagłosowało za uchwałą ws. sprzedaży ziemi Michelinowi, nikt się nie wstrzymał i nie był przeciw. Jednak radni PiS, choć byli obecni na sali, nie wzięli udziału w głosowaniu.

Podczas sesji rady miasta podano, że w olsztyńskiej fabryce Michelina pracuje 4,2 tys. ludzi. Z usług na rzecz fabryki żyje kilkadziesiąt firm świadczących koncernowi usługi transportowe, czy elektryczne. To sprawia, że fabryka opon jest jednym z największych pracodawców nie tylko w mieście, ale i regionie. W koncernie Michelin olsztyńska fabryka jest największą i najnowocześniejszą fabryką w Europie. W tym roku Michelin będzie obchodził 20-lecie istnienia fabryki w Olsztynie. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA