| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Europejski rynek sprzedaży nowych samochodów w końcu na plusie

Europejski rynek sprzedaży nowych samochodów w końcu na plusie

To dobra wiadomość dla każdego mieszkańca Europy. Rok 2014, jest pierwszym od sześciu lat, który europejska branża samochodowa zakończyła na plusie.

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji:

Polski rynek motoryzacyjny pnie się w górę

Nasz kraj zanotował drugi rok z rzędu wzrost rejestracji nowych osobówek, co daje powody do optymizmu. Co prawda o takim urodzaju jak w brytyjskich czy hiszpańskich salonach nie ma mowy, jednak na tle pozostałych członków UE, jeśli spojrzymy na dynamikę rok do roku, wypadamy nieźle. Tego samego nie możemy jeszcze powiedzieć o wolumenie rejestracji nowych samochodów osobowych, który, choć i tak zawyżony przez zjawisko reeksportu, w porównaniu z Włochami, Hiszpanią czy Wielką Brytanią jest wciąż bardzo niski.

W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 327 219 nowych samochodów osobowych. Wynik, zgodnie z naszymi prognozami, okazał się o 12,9% lepszy niż w całym 2013 r. Na taki rezultat wpływ miał przede wszystkim pierwszy kwartał za sprawą tzw. okienka derogacyjnego. Możliwość odliczenia pełnego VAT przez firmy wywołała lawinę zamówień na „kratki”. Okno z kratką wpłynęło także na strukturę kupujących nowe samochody osobowe w Polsce – 61,3% z nich to firmy, a tylko 38,7% nabywców to klienci indywidualni.

Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape

W 2015 r. w Polsce sprzedamy nawet 360 tys. nowych samochodów?

Polski rynek motoryzacyjny, aby pobudzić wewnętrzny popyt na nowe samochody, potrzebuje dodatkowych zachęt od Ministerstwa Finansów. Chciałbym przypomnieć, że podatek akcyzowy w wysokości 18,6% dla samochodów powyżej 2l pojemności czy dość skomplikowany i nieprzyjazny sposób odliczania pełnego podatku VAT to prawie 42% dodatkowych podatków na samochodzie. Klienci, zarówno indywidualni jak i firmy, potrzebują wsparcia, na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji.

Liczba 350-360 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 7-10% wzrost r/r, wydaje się moim zdaniem realna.

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Źródło: Materiały prasowe Exact Systems

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

CEKOL

Producent chemii budowlanej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »