| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Sprzedaż aut w Rosji spada, tracą na tym Polacy

Sprzedaż aut w Rosji spada, tracą na tym Polacy

Spadek sprzedaży nowych samochodów w Rosji negatywnie odbija się na kondycji polskich firm, które produkują elementy do nowych pojazdów. Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, kryzys w Rosji będzie wywierał coraz to gorszy wpływ na polski przemysł.

Sprzedaż samochodów w Rosji spada, więc koncerny motoryzacyjne notują niższe obroty, a to z kolei przekłada się na spadek zamówień części. Działająca również na rosyjskim rynku Grupa Boryszew mimo perturbacji nie zamierza na razie rezygnować z produkcji w rosyjskim Dzierżyńsku. Prowadzi też rozmowy z kolejnymi kontrahentami na tym rynku. Dobra koniunktura na rynkach polskim i zachodnich sąsiadów pozwala na optymistyczne prognozy na 2015 rok.

W Rosji obserwujemy dużą dekoniunkturę. Zdecydowanie ani rok 2014, ani aktualne prognozy na 2015 r. nie zbliżają nas do założeń, które legły u podstaw założenia spółki Boryszew Plastic Rus [produkującej plastikowe elementy wyposażenia samochodów – red.] – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Piotr Seliga, prezes zarządu Grupy Boryszew. – Volkswagen, dla którego otwieraliśmy zakład produkcyjny, zgadza się na rekompensatę zmniejszonych obrotów.

Na rynku rosyjskim widać dużą ostrożność w kreśleniu planów sprzedaży nowych samochodów. Mimo to firma prowadzi rozmowy z innymi producentami japońskimi i niemieckimi i jak na razie nie planuje zamknięcia zakładu w Dzierżyńsku, w Rosji. Sprzedaż samochodów osobowych w tym kraju spadła o ponad 15 proc. rok do roku.

Jednak gorsza sytuacja popytowo-podażowa za wschodnią granicą nie wpływa w większym stopniu na wyniki całej grupy. Jak wynika ze sprawozdania finansowego, sprzedaż do krajów europejskich spoza UE stanowi 4,26 proc. całkowitych przychodów, a do krajów spoza Europy – zaledwie 3,01 proc. obrotów Boryszewa. W 2015 r. firma zamierza zwiększyć sprzedaż w segmencie motoryzacyjnym o 150 mln zł.

Widzimy na rynku krajowym i zachodnich rynkach ościennych poprawę koniunktury w automotive oraz dobrą koniunkturę w metalach. Stąd bierze się nasz optymizm co do tego, że w przyszłym roku sprzedaż będzie dużo większa – mówi Seliga. – Po październiku i listopadzie widzimy, że jest to dobry kwartał, lepszy niż I i II, ale nie tak dobry, jak III kwartał 2014 r.

W pierwszych trzech kwartałach Grupa Boryszew odnotowała 76,74 mln zł zysku netto, wobec 12,84 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły w tym okresie z 3,69 mld zł do 3,83 mld zł. Lepsze wyniki to pochodna wzrostu przychodów w segmencie motoryzacji, aluminium, cynku i ołowiu oraz handlu.

Nakłady inwestycyjne w 2015 roku wyniosą ok. 150 mln zł, czyli pozostaną na podobnym poziomie jak w 2014 roku. Ponadto spółka planuje budowę fabryki w Meksyku za ok. 10 mln zł.

2015 rok to będzie jeden z najlepszych okresów w historii grupy – mówi Szeliga. – W ostatnim czasie poczyniliśmy znaczne kroki w ramach optymalizacji kosztowej. Zakupy grupowe i ich centralizacja przynoszą nam duże oszczędności. Są one szczególnie widoczne przy energii elektrycznej i energii gazowej. W tej ostatniej oszczędności sięgają 2 mln zł.

Źródło: materiały prasowe Newseria.pl

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Polski przemysł jest silnie uzależniony od kondycji zagranicznych partnerów. Fot. Fotolia
Polski przemysł jest silnie uzależniony od kondycji zagranicznych partnerów. Fot. Fotolia

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »