REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile osób pracuje w Polsce w branży motoryzacyjnej?

fabryka produkcja Fot. Fotolia
fabryka produkcja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Branża samochodowa skupia wiele firm usługowych i produkcyjnych. Jak mocno wspomaga gospodarkę Polski? Ile osób znajduje zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym?

Ile osób pracuje w branży motoryzacyjnej w Polsce?

Motoryzacja przyczynia się do utrzymywania w Polsce ponad 760 tys. miejsc pracy. W Polsce w przemyśle motoryzacyjnym pracuje bezpośrednio 163 tys. osób. Od 2010 roku zatrudnienie w fabrykach motoryzacyjnych wzrosło o 18,7 tys. osób, zaś w samym 2013 roku - o 5 tys. osób. Był to największy wzrost wśród wszystkich sektorów przemysłu. Przemysł motoryzacyjny jest nie tylko najszybciej rozwijającym się, ale także jednym z największych pracodawców w polskim przemyśle – bezpośrednio odpowiada za 6,5% miejsc pracy w firmach przemysłowych. Te liczby obrazują jednak tylko część rzeczywistego znaczenia motoryzacji dla tworzenia i utrzymywania miejsc pracy. Badania przeprowadzone w 2013 roku przez KPMG (raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”) wykazały, że uwzględniając efekty pośrednie związane z dokonywaniem zakupów u krajowych dostawców towarów i usług, jak również z zakupami konsumpcyjnymi pracowników, liczbę miejsc pracy generowaną przez szeroko rozumiany przemysł motoryzacyjny w Polsce można szacować na ponad 362 tys. (dane za 2012 rok). Liczba miejsc pracy utrzymywanych w handlu i usługach motoryzacyjnych w Polsce jest jeszcze większa niż w przemyśle. Jak wynika z danych GUS, w sektorze tym w 2012 roku pracowało bezpośrednio 231,8 tys. osób. Gdyby dołączyć do tego efekty pośrednie, liczba ta rośnie do 399,5 tys. miejsc pracy.

REKLAMA

Aż 8,6% wartości dodanej brutto polskiej gospodarki zawdzięczamy motoryzacji

Miernikiem udziału przemysłu motoryzacyjnego w wynikach polskiej gospodarki jest generowana przez ten sektor wartość dodana. W 2012 roku przemysł motoryzacyjny (PKD 29) wygenerował bezpośrednio (tj. w ramach samych przedsiębiorstw) wartość dodaną rzędu 19,8 mld zł. Stanowiło to 1,4% wartości dodanej brutto w Polsce oraz odpowiednio 5,7% w przemyśle ogółem i 8,1% w przetwórstwie przemysłowym. Stosunkowo niski udział wartości dodanej brutto w wartości produkcji wynika przede wszystkim z faktu, że większość polskich producentów stanowi nie tyle samodzielne firmy, co element bazy produkcyjnej globalnych koncernów i osiąganie dużych zysków  efektywność kosztowa, operacyjna oraz zapewnienie wysokiej jakości produktów.

REKLAMA

Prawdziwe znaczenie przemysłu motoryzacyjnego dla generowania wartości dodanej brutto jest widoczne po oszacowaniu efektów zaopatrzeniowych i dochodowych. Jak wynika z analiz KPMG (raport „Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce”), po ich uwzględnieniu udział wartości dodanej brutto generowanej w wyniku szeroko rozumianej produkcji motoryzacyjnej w Polsce w całości gospodarki wynosi 2,9%. Handel i usługi związane z motoryzacją generują w ramach efektów bezpośrednich i pośrednich 5,7% wartości dodanej gospodarki (szacunki dla 2012 roku). Wyliczenia te uwzględniają szarą strefę m.in. w segmencie napraw. 17,2 mld zł wpływów sektora finansów publicznych Motoryzacja jest także istotnym sektorem z punktu widzenia wpływów sektora finansów publicznych. Jak wynika z analiz KPMG, przemysł oraz handel i usługi motoryzacyjne odpowiadają bezpośrednio za 17,2 mld zł rocznych wpływów do sektora finansów publicznych (włączając ubezpieczenia społeczne i zdrowotne), zaś pośrednio – za 9,9 mld zł (dane za 2012 rok). Największym źródłem przychodów sektora finansów publicznych jest podatek VAT.

Łączna wartość VAT należnego w związku z działalnością branży motoryzacyjnej to około 6,2 mld zł w 2012 roku. Z tej sumy 3,4 mld zł wiąże się ze sprzedażą nowych samochodów osobowych i dostawczych, zaś 2,8 mld zł – ze sprzedażą części, akcesoriów i usług motoryzacyjnych. Szacujemy, że w 2012 roku firmy z branży motoryzacyjnej odprowadziły łącznie około 1,1 mld zł podatku dochodowego. Należny podatek od dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2012 roku wynosił około 1,2 mld zł. Z miejscami pracy w branży motoryzacyjnej wiąże się także 7,4 mld zł składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne opłacanych przez pracodawców i pracowników, które także można traktować jako dochód sektora finansów publicznych. Ważnym źródłem wpływów budżetowych jest również podatek akcyzowy, który odpowiadał w 2012 roku za 1,3 mld zł wpływów budżetowych. Prawie dwie trzecie tej kwoty (ponad 0,8 mld zł) pochodzi z handlu nowymi pojazdami. W ramach efektów zaopatrzeniowych dostawcy i poddostawcy branży motoryzacyjnej  wygenerowali w 2012 roku około 7,1 mld zł wpływów podatkowych i składek. Z kolei w ramach efektów dochodowych do sektora finansów publicznych wpłynęło 2,8 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Ministerstwa Gospodarki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA