REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Serwis mechaniczny w przyszłości - jak będzie wyglądał?

mechanik, przegląd
mechanik, przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Mechanika pojazdowa wymaga stałego pogłębiania wiedzy i udoskonalania metod napraw auta. Jak zatem w przyszłości będzie wyglądać zakład mechaniczny?

Serwis samochodowy w przyszłości

Otaczający nas świat zmienia się nieustannie. To, co jeszcze dekadę temu było niewyobrażalne, dziś staje się naszą codziennością. Mimo szybkiego tempa zmian w niemal każdej branży ogólny kierunek rozwoju został już jednak nakreślony. Nie inaczej jest w przypadku warsztatów samochodowych. A skoro wszystko wskazuje na to, że za 10 lat prawdopodobnie nadal będziemy podróżować głównie autami, warto zastanowić się, jak do tego czasu zmieni się sposób serwisowania pojazdów.

REKLAMA

Zmiany, które zajdą w sposobie funkcjonowania warsztatów i w pracy samych mechaników będą oczywiście nierozerwalnie związane z kolejnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami pojawiającymi się na rynku wraz z nowymi pojazdami.

Drugim, nie mniej istotnym bodźcem do rozwoju będą stale rosnące wymagania klientów – zarówno w kwestii samej oferty, jak i szeregu usług dodatkowych. Do tego dodać należy także błyskawicznie postępujący proces cyfryzacji.

Zobacz też: Dobry mechanik - jak takiego znaleźć?

Mając to wszystko na uwadze już dziś możemy pokusić się o kilka wniosków na temat tego, co nas czeka w branży motoryzacyjnej w perspektywie kilku najbliższych lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogrom wiedzy i nowoczesny sprzęt

Podstawową zmianą, która z pewnością dotknie serwisy samochodowe, będzie istotny przyrost informacji do przetworzenia i idący za tym szereg nowych narzędzi:

REKLAMA

- Już dziś widzimy, że nieodłącznym elementem wyposażenia stają się katalogi techniczne, części lub czasów napraw. Ilość wiedzy do przyswojenia dawno przekroczyła bowiem ludzkie możliwości. Wynika to przede wszystkim z ogromnej różnorodności marek, rodzajów czy typów pojazdów – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz, prezes Grupy Martom, właściciela centrum motoryzacyjnego Martom oraz sklepu internetowego AlejaOpon.pl.

Informacje techniczne to jedno. Drugim, równie istotnym elementem będzie nowoczesny i stale aktualizowany sprzęt – komputery, urządzenia diagnostyczne czy testery, które pozwolą już nawet nie tyle zdiagnozować usterkę, lecz w ogóle rozpocząć proces obsługi samochodu.

Wynika to z faktu, że auta, którymi na co dzień podróżujemy, stają się w coraz większym stopniu uzależnione od rozwiązań elektronicznych. Trudno zatem oczekiwać, że w przyszłości uda się je naprawić wyłącznie za pomocą tradycyjnych narzędzi w postaci zestawu kluczy czy śrubokrętów.

Integracja systemów i diagnoza usterki auta na odległość

Stale postępująca komputeryzacja ma przede wszystkim na celu ułatwienie nam życia. Nic więc dziwnego, że używane przez nas urządzenia, dla naszej wygody, coraz częściej potrafią się ze sobą sprawnie komunikować. Wszystko wskazuje na to, że podobnych rozwiązań spodziewać się możemy także w branży motoryzacyjnej.

Obecnie w większości przypadków sami musimy udzielić mechanikowi informacji na temat naszego pojazdu oraz ewentualnych nieprawidłowości związanych z jego eksploatacją.

REKLAMA

- W perspektywie 10 lat przepływ danych pomiędzy różnymi systemami i ich integracja zwiększy się w sposób niewyobrażalny, tego typu informacje prawdopodobne przekazywane więc będą automatycznie i całkowicie bezprzewodowo – dodaje przedstawiciel Grupy Martom.

Dzięki temu znaczącej poprawie ulegnie funkcjonowanie chociażby tzw. automatycznego, inteligentnego doradcy, analizującego nasze zachowania na drodze i na tej podstawie podpowiadającego nam najkorzystniejsze rozwiązania przy wyborze opon lub części zamiennych.

Jeszcze wyższy poziom obsługi ze strony warsztatów wymagać jednak będzie dużej dawki wiedzy na temat pojazdów klientów, co nie wszystkim musi się rzecz jasna podobać. Mając jednak na uwadze szereg dodatkowych udogodnień – jak choćby przypomnienia o badaniach technicznych, przeglądach okresowych czy komunikacja online – prawdopodobnie, dla swojego dobra, chętnie zrezygnujemy z części naszej prywatności.

Nowoczesna komunikacja i usprawnione procesy obsługi

Wszystko wskazuje na to, że oprócz systemu napraw w istotny sposób zmieni się także proces obsługi klienta. Podstawę stanowić tu będzie oczywiście internet – za 10 lat konsultanci prawdopodobnie zastąpieni zostaną aplikacjami, dzięki którym złożymy zlecenie wykonania danej usługi, umówimy się na dogodny termin oraz zapłacimy i otrzymamy rachunek.

Niewykluczone, że informatyzacja pójdzie nawet o krok dalej i także dalsza komunikacja prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi.

- Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której mechanik na tablecie zaznacza, że wymiany wymagają np. klocki hamulcowe w naszym aucie. My tę informację odczytujemy na smartfonie, po czym podejmujemy decyzję o wykonaniu usługi. Zamówienie realizowane będzie automatycznie, gdyż potrzebne podzespoły zostaną przyporządkowane do konkretnego pojazdu według katalogu części. Rola człowieka w takim wypadku zostanie zminimalizowana – prognozuje Łukasz Bazarewicz.

Zobacz też: 80 % używanych aut to pojazdy pokolizyjne? Raport

Ekologia i mechanika

Jak wcześniej wspomnieliśmy, bez wątpienia z każdym kolejnym dniem będzie rosła rola komputerów w serwisach samochodowych. Nie oznacza to jednak, że w najbliższej przyszłości zastąpią one ludzi w każdym aspekcie.

- Dużo bardziej prawdopodobne jest, iż duet mechanik-urządzenie stanie się nierozłączny. Serwisant sam nie będzie w stanie nawet rozpocząć procesu naprawy, a sprzęt nadal będzie wymagał obsługi ze strony człowieka – mówi na koniec prezes Grupy Martom.

Oprócz tego w warsztatach z pewnością zaobserwujemy ograniczenie roli dokumentów w formie papierowej. Wynikać to będzie ze stale rosnącej świadomości ekologicznej oraz sugestii ze strony administracji czy samych klientów.

Zobacz też: Nowe części zamienne nie nadają się do montażu!

Zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego będą też nasze auta. Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi, od mechaników wymagać więc będziemy także wiedzy z tego zakresu.

Za 10 lat tempo naszego życia wrośnie jeszcze bardziej, a czasu będziemy mieć dużo mniej. Niewykluczone, że kluczem do sukcesu w branży serwisów samochodowych będzie kompleksowa oferta, a największą popularnością cieszyć się będą miejsca, gdzie oprócz samej naprawy przejdziemy także badania techniczne, wymienimy opony czy umyjemy auto.

Źródło: materiały prasowe Grupa Martom

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA