| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Czy jakość paliw w Polsce się poprawia?

Czy jakość paliw w Polsce się poprawia?

Od pięciu lat obowiązuje ustawa o monitorowaniu jakości paliwa na stacjach benzynowych. Dzięki kontrolom poprawia się klasa benzyny oraz oleju napędowego.

Z raportu podanego przez UOKiK wynika, że w 2011 roku, w Polsce, norm jakościowych nie spełniało 5,4% badanych próbek. Rok wcześniej był to wynik na poziomie 4,19%. Poprawiły się natomiast wyniki w kwestii jakości gazu LPG i biopaliw. Kontrola została przeprowadzona na terenie całej Polski w losowo wybranych stacjach, wskazanych przez kierowców oraz tam gdzie w latach wcześniejszych występowały naruszenia.

Zobacz też: Nowy taryfikator punktów karnych

Raport Inspekcji Handlowej wykazuje, że 2,99% ciekłych paliw na stacjach benzynowych wybranych losowo nie spełniało normy w 2011 roku, co jest poprawą w stosunku do roku poprzedniego (3,46%). Próbki benzyny odbiegające od norm to 2,64% (rok wcześniej – 3,44%), próbki oleju napędowego – 3,45% (rok wcześniej – 3,49%) a gazu LPG – 2,35% (rok wcześniej – 3,72%). Największe odstępstwa wykryto w województwach: świętokrzyskim – 10,53%, warmińsko-mazurskim – 6,25% i łódzkim – 4,35%. Skontrolowano również biopaliwa dostępne na 96 stacjach i w 7 hurtowniach - normy nie spełniało 5,83%. Lekki olej opałowy sprawdzony w trzech województwach spełniał wszystkie wymagania.

Zobacz też: Gdzie jest najtańsze, a gdzie najdroższe paliwo na świecie?

Z 418 stacji, które wytypowali sami kierowcy oraz tam, gdzie w latach wcześniejszych wykryto nieprawidłowości pobrano 479 próbek paliwa (benzyna i olej napędowy). 32 próbki oleju napędowego (10,53%) i 7 próbek benzyny (4%) były poza ustaloną normą. Największe odchylenia występowały w województwach: warmińsko-mazurskim – 22,22%, kujawsko-pomorskim – 21,74%, opolskim – 16,67% i śląskim – 12,85%. W województwach: lubelskim, podkarpackim, podlaskim i świętokrzyskim paliwo było dobrej jakości.

Zobacz też: Ceny paliwa nadal rosną

W próbkach oleju napędowego najczęściej wykrywano za niską temperaturę zapłonu i zbyt wysoki poziom siarki. Konsekwencją tego może być zapłon paliwa podczas tankowania i korozja silnika wraz z przyspieszonym zużyciem jego elementów. Natomiast benzyna miała nieprawidłową prężność par – utrudniony zapłon, bądź całkowite unieruchomienie pojazdu poprzez tworzenie się „korków parowych”.

IH wydała 13 decyzji o wycofaniu paliw ze sprzedaży. Oddała również prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki informacje o 49 stacjach i hurtowniach, gdzie naruszono warunki koncesji obrotu paliwami i przepisy ustawy Praw Energetycznych. Zgodnie z przepisami, za sprzedaż kiepskiej jakości paliwa grozi grzywna wynosząca nawet 1 mln zł lub pozbawienie wolności od trzech miesięcy do pięciu lat. "W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2011 roku IH skierowała do prokuratur 62 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotychczas wszczęto postępowania w 38 przypadkach: do sądów skierowano jeden akt oskarżenia, 17 spraw umorzono m.in. z powodu braku znamion przestępstwa, niewykrycia sprawcy i znikomej szkodliwości czynu, 8 jest w toku" - napisano.

Zobacz też: Bez kryzysu na polskim rynku samochodowym

Jeśli chodzi o pierwsze dwa miesiące 2012 roku to UOKiK podaje, że kontroli poddano 197 stacji i hurtowni a pobrano 222 próbki paliwa. Zakwestionowano 20 z nich (9,01%), w przypadku gazu LPG próbek było 49 z czego jakością odbiegały 4 (8,16%). Informacje oraz wszystkie skontrolowane stacje w latach 2010-2011 można znaleźć na stronie internetowej UOKiK. Urząd podaje też, że kierowca narażony na koszty spowodowane złym paliwem, po okazaniu dowodu zakupu, może złożyć reklamację.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Podkarpackie Biuro Analiz Podatkowych

K. Pysz Kancelaria Doradcy Podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »