| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Jakie auta najczęściej kupują Polacy?

Jakie auta najczęściej kupują Polacy?


W 2010 roku tylko 8 na 100 kupionych przez Polaków samochodów osobowych to auta nowe, a pozostałe 92 sztuki pochodziły z rynku wtórnego. W ubiegłym roku na zakup auta zdecydował się co dziesiąty Polak.

Średnia cena używanego auta zakupionego w 2010 roku wynosiła 12 400 złotych, a w większości przypadków zakupu auta z drugiej ręki dokonano od osób prywatnych. W ubiegłym roku na zakup auta zdecydowało się 10% Polaków. Jak wynika z wyników badań przedstawionych przez TNS OBOP „Intencja zakupu samochodu”, odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od 5 lat (od 2006 roku).

Wśród zakupionych samochodów dominują auta pochodzące z drugiej ręki (w 2010: 92%). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów wśród ogółu kupionych w 2010 roku samochodów (8%) nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11% i 12%. Warto podkreślić, że ponad połowa kupionych w minionym roku aut (55%) to pojazdy mające 10 lat i więcej.

Zobacz również: Volkswagen zgarnął nagrodę "Silnik roku". Po raz szósty z rzędu

W 2010 roku Polacy przeznaczyli na zakup samochodu nieco mniejszą kwotę niż rok wcześniej. Średnia cena auta (średnia dla aut nowych i używanych) kupionego w 2010 roku wynosiła około 15 500 zł, z kolei w 2009 roku było to około 16 700 zł. Natomiast na auto używane statystyczny kupujący przeznaczył w 2010 roku średnio 12 400 zł.

Od trzech lat najczęściej wybieraną formą kupna samochodu używanego jest bezpośredni zakup od osoby prywatnej. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad jedna trzecia badanych (35%). Stosunkowo popularnym miejscem zakupu samochodu są także komisy samochodowe. W 2010 r. roku auto w komisie kupiło 17% Polaków, tyle samo co w 2009 roku. Nieco mniej, bo 13% badanych, kupiło samochód przez internet, korzystając z ogłoszeń na portalach oraz portali aukcyjnych. Obserwuje się w tym zakresie tendencję wzrostową: było to o 3% więcej niż rok wcześniej.

Zobacz również: Volkswagen zgarnął nagrodę "Silnik roku". Po raz szósty z rzędu

„Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie. Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 roku samochodów to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, lider sektora badań rynku motoryzacyjnego TNS OBOP.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »