| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Kierowcy utrzymują budżet państwa

Kierowcy utrzymują budżet państwa


Z obliczeń Dziennika Gazety Prawnej wynika, że kierowcy w 2010 roku zasilili państwową kasę o 50 mld złotych. Gdyby wpływy z samej akcyzy paliwowej przeznaczano na budowę nowych dróg, w ciągu ostatniej dekady mogłaby powstać 7 tysięcy kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.

Po drogach naszego kraju jeździ około 20 milionów pojazdów. W 2010 roku właściciel każdego z nich dołożył do budżetu państwa około 2,6 tysiąca złotych.

„DGP” obliczył, że w 2010 roku wszyscy polscy kierowcy zasilili kasę państwa o około 50 mld złotych. To 20% całkowitych dochodów państwa w ubiegłym roku. Jednak tylko niewielka część tych została przeznaczona na inwestycje drogowe.

Jak wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę nowych szlaków komunikacyjnych oraz modernizację i remonty istniejących wydano w ubiegłym roku 20 mld złotych. Z tego 12 mld złotych pochodziło z dotacji unijnych. Pieniądze polskich kierowców pomogły w branżach sektora publicznego, takich jak kolejnictwo czy edukacja.

Zobacz również: Nowy Mercedes Klasy C Coupe

Jednak państwu nie opłaca się budować nowych tras szybkiego ruchu, ponieważ na ruchliwej, wąskiej i dziurawej drodze samochody zużywają o około 20%. paliwa więcej niż na autostradzie, po której mogłyby jeździć ze stałą prędkością.

PricewaterhouseCoopers wspólnie z Forum Obywatelskiego Rozwoju, kancelarią Wardyński i Wspólnicy oraz firmą 4C Future obliczyło, że dokończenie budowy trzech autostrad – A1, A2 i A4 – pozwoliłoby właścicielom aut zaoszczędzić 34 mld złotych na paliwie w ciągu 15 lat. Jednak państwo straciłoby wtedy na wpływach z podatków paliwowych około 17 – 18 mld złotych rocznie.

Z każdego litra benzyny bezołowiowej do kasy państwowej wpływa prawie 1,6 złotego z akcyzy, 9,5 grosza opłaty paliwowej oraz około 85 groszy podatku VAT. Razem: 2,54 złotego. W przypadku oleju napędowego jest to odpowiednio: 1,05 złotego, 23 grosze i około 80 groszy.

W 2010 roku na samej opłacie paliwowej państwo zarobiło ponad 4,3 mld złotych – dwukrotnie więcej niż w 2009 roku. Tak duży wzrost jest efektem podniesienia 1 stycznia 2010 roku stawek na olej napędowy, i to aż o 150 proc.

Zobacz również: Nowa Kia Rio pojawi się w marcu

Zgodnie z prawem obowiązująca od 1 stycznia 2010 roku opłata paliwowa powinna być w całości przekazywana do Krajowego Funduszu Drogowego, a stamtąd bezpośrednio na remonty i budowę dróg. Praktyka jest inna. W listopadzie ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę, zgodnie z którą w tym roku 980 mln złotych pochodzących z opłaty paliwowej zasili Fundusz Kolejowy.

Podobnie było w latach wcześniejszych – w 2007 roku zmieniono przepisy, tak aby 7 proc. wpływów z opłaty mogło być przekazane na spłatę długów PKP. W ten sposób właściciele samochodów utrzymują przy życiu kolej. Z akcyzy paliwowej, która stanowi 9 proc. całkowitych przychodów państwa, wspierają też wojsko, edukację i urzędników.

Źródło: gazetaprawna.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Chechelska-Dziepak

Rzecznik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, mediator sądowy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »