REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Najnowszy sedan Fiata, model Tipo został zakwalifikowany do segmentu samochodów kompaktowych. Porównując wielkość nadwozia debiutanta do potencjalnych konkurentów, widać, że nowy Fiat zagospodarowuje segmentową niszę. Długość nadwozia Tipo sedan to 453,2 cm. Wysokość to 149,7 cm, a szerokość to 179,2 cm. Tym samym, pojazd jest dłuższy o 5 cm od Seata Toledo, o 10,5 cm dłuższy od Citroena C-Elysee, ale 12,6 cm krótszy od Opla Astry sedan. Rozstaw osi Tipo wynosi 263,6 cm.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?

Linia nadwozia nowego Fiata jest spójna, a sylwetka proporcjonalna. Nie odnosimy wrażenia, że producent chciał na siłę przepoczwarzyć zgrabnego hatchbacka w sedana z dużym bagażnikiem. W projekcie widać konsekwencję i co najważniejsze, nie wygląda tanio. Zwłaszcza przyozdobiony opcjonalnymi siedemnastocalowymi obręczami kół ze stopów lekkich.

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Tomasz Korniejew

nieznane

Nowy Fiat Tipo – przedział pasażerski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca wewnątrz. Przestrzeni zarówno dla osób siedzących z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem. Cieszy design kokpitu. Wykończenie wyższych wersji wyposażeniowych nie pozostawia wiele do życzenia. Przyczepić się można jedynie do twardego plastiku, którym wykończono górne partie boczków drzwi. Bardzo miła w dotyku jest obszyta skórą kierownica. Choć zdajemy sobie sprawę, że podstawowe wersje mają deski rozdzielcze wykonane z twardego, a nie miękkiego tworzywa i plastikową kierownicę.

Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby i to nawet w przypadku, gdy przednie fotele zajmują rosłe osoby.

Bagażnik Tipo sedan ma objętość aż 520 l, co w zupełności wystarczy do spakowania na długie wakacje czteroosobowej rodziny.

Zobacz też: Fiat 500 Vintage '57 - powrót do korzeni

A długie podróże z pewnością uprzyjemni stosunkowo bogate wyposażenie. Już podstawowa wersja nowego Fiata, skomponowana specjalnie na polski rynek, nazwana Tipo, ma w wyposażeniu standardowym m.in. manualną klimatyzację, radioodtwarzacz oraz elektrycznie sterowane szyby przednie.

Za 800 zł można dokupić tempomat, który znacznie podnosi komfort podróżowania po drogach szybkiego ruchu.

Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy

W gamie napędowej pojazdu znalazły się cztery jednostki napędowe. Dwie benzynowe oraz dwie wysokoprężne (patrz tabela pod tekstem). Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 95 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr./min. Co istotne, już podstawowa wersja jest dostępna standardowo z manualną, sześciobiegową przekładnią.

Według danych producenta 95 konny Tipo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s oraz może się rozpędzić do 185 km/h.

Podczas prezentacji modelu mieliśmy okazję do krótkiej przejażdżki nowym sedanem Fiata, wyposażonym właśnie w podstawową, benzynową jednostkę, o pojemności 1,4 l.

M. in. dzięki niskiej masie pojazdu (1150 kg), dostępne pod maską 95 KM sprawnie napędza Tipo w ruchu miejskim. Auto jest żwawe i dobrze wyciszone nawet, gdy silnik pracuje na wyższych obrotach. Cieszy jakość tłumienia nierówności. Producent zastosował najprostsze rozwiązanie (z przodu McPherson, z tyłu belka skrętna), które w tej klasie pojazdów sprawdza się doskonale ale jednocześnie przyłożył się do pracy nad nastawem sztywności układu. W zestawieniu ze sztywnym nadwoziem dało to efekty zadowalające. Nowy Fiat bardzo sprawnie i cicho pochłania wszelkie nierówności nawierzchni, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Krótka przejażdżka przebiegła w zaskakująco komfortowych warunkach.

Zobacz też: Najnowsza odsłona Fiata 124 Spider

Podsumowanie

REKLAMA

Trzeba przyznać, że Tipo debiutuje z przytupem. Podstawowa odmiana nowego modelu Fiata, wyposażona w manualną klimatyzację, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby z przodu i benzynowy silnik o mocy 95 KM (z sześciobiegową manualną przekładnią) kosztuje 42 600 zł. Wybierając najbogatszą odmianę Lounge, z tym samym silnikiem, będziemy musieli wydać 54 tys. zł. To wciąż atrakcyjna cena, jak za przestronne, bogato wyposażone auto z bagażnikiem o pojemności 520 l.

Najtańsza odmiana z silnikiem wysokoprężnym (1.3 Multijet/95 KM) kosztuje 52 600 zł. Chętni do nabycia wersji z automatyczną przekładnią i benzynowym silnikiem 1.6 E-Torq 16V o mocy 110 KM będą musieli wydać co najmniej 49 600 zł. A najbogatsza wersja wyposażeniowa napędzana najmocniejszym dostępnym silnikiem Diesla 1.6 Multijet 120 KM kosztuje 70 tys. zł.

Pierwsze spotkanie z Fiatem Tipo okazało się bardzo satysfakcjonujące. Potwierdzają je szybko rosnące zamówienia na ten model, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W perspektywie najbliższego roku, półtora do sedana dołączą kolejne wersje nadwoziowe hatchback i kombi. A wtedy, Fiat ma szansę na dłużej powrócić na szczyt tabeli zestawiających sprzedaż nowych samochodów w Polsce.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Nowy Fiat Tipo – cennik

WERSJA WYPOSAŻENIA SILNIK i SKRZYNIA BIEGÓW MOC (KM) SKRZYNIA BIEGÓW CENA PREMIEROWA BRUTTO
TIPO 1.4 16v 95 manualna: 6 + wsteczny 42 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 49 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 52 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 58 600 zł
POP 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 46 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 53 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 56 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 62 600 zł
EASY 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 50 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 57 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 60 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 66 600 zł
LOUNGE 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 54 000 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 61 000 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 64 000 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 70 000 zł

Nowy Fiat Tipo – dane techniczne

BENZYNA BENZYNA DIESEL DIESEL
1.4 95 KM MT 1.6 110 KM AT6 1.3 Multjet 95 KM MT 1.6 Multijet 120 KM MT
Silniki
Liczb. cylindrów, rozmieszczenie 4, rzędowo 4, rzędowo 4, rzędowo 4, rzędowo
Średnica x skok (mm) 72,0 x 84,0 77,0 x 85,8 69.6 x 82.0 79.5 x 80.5
Pojemność (cm3) 1368 1598 1248 1598
Stopień sprężania 11 ± 0,2 11,0 ± 0,15 16,8 (+0,2/-0,4) 16,5 ± 0,4
Moc maks.: kW (KM) przy obr./min 70 (95) / 6000 81 (110) / 5500 70 (95) / 3750 88 (120) / 3750
Maks. moment obrotowy: Nm przy obr./min 127 / 4500 152 / 4500 200 / 1500 320 / 1750
Norma emisji spalin Euro 6 Euro 6 Euro 6 Euro 6
Przeniesienie napędu
Napęd Przedni Przedni Przedni Przedni
Skrzynia biegów: ilość biegów manualna
6 biegów + wsteczny
automatyczna
6-biegowa + wsteczny
manualna
5 biegów + wsteczny
manualna
6 biegów + wsteczny
Typ skrzyni C514 - 6M AWF6F25 6-Speed  C510 C635
Układ kierowniczy
Wspomaganie kierownicy elektryczne elektryczne elektryczne elektryczne
Średnica zawracania (m) 10,93 10,93 10,93 10,93
Hamulce - T (tarczowe) - B (bębnowe)
Przód: średnica (mm) Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22
Tył: średnica (mm) Bębnowe: Ø228 x 40 Bębnowe: Ø228 x 40 Bębnowe: Ø228 x 40 Tarczowe: Ø251 x 10
Zawieszenie
Przednie McPherson McPherson McPherson McPherson
Tylne Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna
Wymiary
Rozstaw osi (mm) 2636 2636 2636 2636
Długość (mm) 4532 4532 4532 4532
Wysokość (mm) 1497 1497 1497 1497
Rozstaw kół przód/tył (mm) 1542 / 1543 1542 / 1543 1542 / 1543 1542 / 1543
Szerokość bez lusterek (mm) 1792 1792 1792 1792
Pojemność bagażnika (dm3) 520 520 520 520
Szerokość / Głębokość / Wysokość bagażnika (mm) 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615
Zwis przedni/ tylny (mm) 893/1003 893/1003 893/1003 893/1003
Koła i opony 195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
Masy
Masa pojazdu gotowego do jazdy (kg) 1225 1280 1280 1345
Masa własna (kg) 1150 1205 1205 1270
Masa przyczepy ciągniętej hamowanej (kg) 1200 800 1200 1200
Ładowność (kg) 500 500 500 500
Poj. zbiornika paliwa (litry) 45 45 45 45
Osiągi
Prędkość maks. (km/h) 185 192 180 199
Przyspieszenie. (sek.): 0 ÷ 100 km/h 11,5 11,2 11,7 9,7
Zużycie paliwa (l/100km)
Zużycie paliwa w cyklu miejskim 7,7 8,5 5,2 5,2
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4,6 5,0 3,5 3,6
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,7 6,3 4,1 4,2
Emisja CO2 (g/km) 133 146 108 110
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Tomasz Korniejew
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

REKLAMA