REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wibrujący pedał gazu metodą ograczenia zużycia paliwa w aucie?

Pedał gazu z funkcją wibracji
Pedał gazu z funkcją wibracji
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Pedał gazu, który wibruje aby ostrzec kierowcę przed niebezpieczeństwem lub by ograniczyć zużycie paliwa. Naprawdę taka czeka nas przyszłość motoryzacji?

Pedał gazu od Boscha

Noga kierowcy jest odpowiedzialna za jedną czwartą poziomu zużycia paliwa. Do tej pory jedynymi sposobami, które pozwalały wpływać za jej pomocą na zmniejszenie spalania, były delikatna jazda oraz przejście kursów ekonomicznej jazdy. Obecnie Bosch przychodzi kierowcom z pomocą, opracowując aktywny pedał przyspieszenia: jego delikatne drganie informuje o przekroczeniu granicy między lekkim dotknięciem pedału a nadmiernym wciśnięciem. - Aktywny pedał przyspieszenia Bosch pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, a także ostrzega go o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach - mówi Stefan Seiberth, dyrektor działu Gasoline Systems w Robert Bosch GmbH. Jeśli pojazd posiada system wspomagania kierowcy, to pedał przyspieszenia staje się wskaźnikiem ostrzegawczym: w połączeniu z systemem nawigacji lub kamerą, która rozpoznaje znaki drogowe, innowacyjny pedał przyspieszenia przekazuje kierowcy w sposób dotykowy ostrzeżenie, jeśli na przykład zbliża się on do niebezpiecznego zakrętu ze zbyt dużą prędkością.

REKLAMA

Zobacz też: Intelligent Glass Control - Inteligentne szyby Continental

Dzięki aktywnemu pedałowi przyspieszenia, noga kierowcy staje się szczególnie „lekka”. Informacje zwrotne, które otrzymuje z pedału, pozwalają mu uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie nawet 7 procent. Odpowiednio zostaje zmniejszona też emisja CO2. Jest to możliwe dlatego, że pedał przyspieszenia może być sprzężony z innymi funkcjami samochodowymi, np. z układem przełączania biegów. Do tej pory jedynym sygnałem wskazującym na konieczność zmiany biegu, jaki mieli kierowcy, były małe strzałki znajdujące się w zestawie wskaźników.
Aktywny pedał przyspieszenia posiada opcję wyczuwalnego sygnalizowania najlepszego momentu do zmiany biegów. - Pedał informuje kierowcę w momencie, gdy krzywe przyspieszenia i zużycia paliwa przecinają się - mówi Stefan Seiberth. Jeśli jednak kierowca nadal będzie chciał przyspieszać, to wyczuje niewielki opór na pedale.

REKLAMA

Hybrydy: wcześniejsze ostrzeżenie o ponownym uruchomieniu silnika spalinowego
Dodatkowy potencjał dla oszczędzania paliwa daje połączenie z systemami Start-Stop i „żeglowania” - sytuacji w której silnik jest wyłączany w trakcie jazdy w celu zmniejszenia spalania. Bosch szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu okres wstrzymywania pracy silnika może obejmować 30 procent całej podróży. Pedał przyspieszenia może być tak ustawiony, aby przekazywać niezwłocznie  informację zwrotną, gdy tylko tryb „żeglowania” będzie możliwy do realizacji. To innowacyjne rozwiązanie techniczne ma dużo do zaoferowania w połączeniu z zaawansowanym napędem elektrycznym. Pedał daje również wiele możliwości do oszczędzania paliwa w hybrydach, ponieważ przekazuje kierowcy informację, kiedy silnik elektryczny może zastąpić w przekazywaniu napędu silnik spalinowy, dzięki czemu kierowca może zmniejszyć nacisk na pedał przyspieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywny pedał przyspieszenia wpływa nie tylko na oszczędzanie paliwa przez pojazd. Może także zapewnić samochodom większe bezpieczeństwo, bowiem może się łączyć z całym szeregiem systemów wspomagania kierowcy. Na przykład w połączeniu z systemami ostrzegania o kolizji pedał może emitować wibracje ostrzegające kierowcę, aby dalej nie przyspieszał. Prosta zmiana ustawień oprogramowania pozwala dopasować rodzaj i siłę odczuwanych informacji zwrotnych indywidualnie do specyfikacji samochodu.

Pedał przyspieszenia przechodzi w tryb online: sygnały ostrzegają o jadących pod prąd i o korkach

Innowacyjny pedał przyspieszenia Bosch może być również połączony z systemem nawigacyjnym, co pozwala ostrzec kierowców, gdy na przykład zbliżają się do ostrego zakrętu ze zbyt dużą prędkością. Ponadto pedał może być połączony z kamerą, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, pedał przyspieszenia będzie ostrzegał go o tym poprzez wibrowanie lub wywieranie nacisku przeciwnego. Łączność internetowa otwiera jeszcze więcej możliwości. Innowacyjne rozwiązanie firmy Bosch jest już obecnie przeznaczone dla tych samochodów, które są połączone w sieci ze swoim otoczeniem. Poprzez wibrujący pedał, samochód podłączony do internetu przekaże kierowcy ostrzeżenia o niebezpiecznych sytuacjach – o pojazdach jadących pod prąd, nieoczekiwanym korku, skrzyżowaniu i innych zagrożeniach występujących wzdłuż planowanej trasy.

Źródło: materiały prasowe Bosch

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA