REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi rozwija laserowe światła: wyższa rozdzielczość

Audi reflektory Matrix LED
Audi reflektory Matrix LED
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Audi razem m.in. z firmą OSRAM pracują nad nowymi, bardziej zaawansowanymi reflektorami laserowymi. Nowe światła mają mieć wyższą rozdzielczość oraz posiadać funkcję adaptacji, czyli dostosowywania wiązki światła do natężenia ruchu pojazdów jadących z naprzeciwka.

Audi pracuje nad nowymi reflektorami laserowymi

Audi powiększa swoją konkurencyjną przewagę na polu oświetlenia samochodowego. W projekcie „inteligentne światło laserowe dla kompaktowych i adaptacyjnych reflektorów wysokiej rozdzielczości" (iLaS), cztery pierścienie wspólnie z partnerami z sektora przemysłowego i naukowego, pracują nad reflektorem przyszłości. Dzięki laserowej technice Matrix wysokiej rozdzielczości, oświetlenie drogi jest jeszcze bardziej elastyczne i uniwersalne, niezależnie od sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Technika laserowa Matrix to bazujące na wiązce laserowej światła drogowe, po raz pierwszy zastosowane w roku 2014, w modelu Audi R8 LMX. Technika projekcji intensywnego, laserowego światła po raz pierwszy znalazła tu zastosowanie w kompaktowym, ale wyjątkowo wydajnym reflektorze.  

W rozwiązaniu tym, bardzo szybko poruszające się mikrolustro odbija światło lasera. Przy niewielkich prędkościach, światło rozprowadzane jest na większej powierzchni, a promień oświetlenia drogi jest szeroki. Przy większych prędkościach, kąt padania światła jest mniejszy, a jego intensywność i zakres wyraźnie większe. To ogromna zaleta podczas jazdy po autostradzie. Dodatkowo, wiązka światła może być precyzyjnie ukierunkowana. Oznacza to, że oświetleniem poszczególnych stref można sterować, kontrolując moment dopływania światła do tych konkretnych obszarów.  

REKLAMA

Nowością jest także inteligentne i błyskawiczne włączanie i wyłączanie diod laserowych w zależności od pozycji lusterka. Pociąga to za sobą dynamiczną zmianę szerokości wiązki światła. Podobnie jak dzieje się to w przypadku aktualnie montowanych w samochodach reflektorów Matrix LED, ulica zawsze jest jasno oświetlona, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. W czym zatem tkwi różnica? Laserowa technika Matrix daje światło w wyższej rozdzielczości, reagujące bardziej dynamicznie. Jego moc i możliwości są zatem lepiej wykorzystane, co prowadzi do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

W Matrix Laser, niebieskie, laserowe diody produkowane i dostarczane przez firmę OSRAM, swoim światłem o długości fali 450 nanometrów oświetlają trzymilimetrowe, szybko poruszające się lustro.  Lustro odbija niebieskie światło lasera, kieruje je do konwertera zmieniającego je w światło białe, a następnie kierującego je na drogę.  Wyjątkowo odporne i trwałe lustro firmy Bosch, to mikroskopijny, elektryczno-optyczny system mechaniczny bazujący na technologii krzemowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi od wielu lat jest liderem pod względem oświetlenia samochodowego. Najważniejsze, wdrożone przez koncern z Ingolstadt innowacje to:

  • 2003: Audi A8 ze światłami adaptacyjnym (adaptive light)
  • 2004: Audi A8 W12 z diodowymi światłami do jazdy w dzień
  • 2008: Audi R8 z całkowicie diodowymi reflektorami
  • 2010: Audi A8 z reflektorami wykorzystującymi dane dostarczane przez system nawigacji
  • 2012: Audi R8 z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania
  • 2013: Audi R8 z reflektorami Matrix LED
  • 2014: Audi R8 LMX z laserowymi światłami drogowymi

W ramach rozpisanego na trzy lata projektu „iLaS”, Audi ściśle współpracuje z następującymi partnerami: Bosch, Osram oraz Instytut Techniki Świetlnej (LTI) Instytutu Technologii (KIT) w Karlsruhe. Projekt jest wspierany przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA