| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Premiery i zapowiedzi > Mercedes-Benz 2025 - autonomiczna ciężarówka przyszłości

Mercedes-Benz 2025 - autonomiczna ciężarówka przyszłości

Prototyp Mercedes-Benz 2025 został skonstruowany na bazie modelu Actros. Pojazd jest w fazie testów, podczas których porusza się w ruchu drogowym autonomicznie, co w praktyce oznacza, że kierowca wykonuje jedynie manewry wyprzedzania i sam zjeżdża z autostrady.

V2V - komunikacja pojazd-pojazd

System "Highway Pilot" współpracuje z sieciami V2V oraz V2I. W niedalekiej przyszłości każdy pojazd wyposażony w takie rozwiązanie będzie w trybie ciągłym przesyłać informacje do otoczenia (CAM - Corporate Awareness Message), aby oznajmić swoją obecność. Zakres wysyłanych danych obejmuje pozycję pojazdu, model, wymiary, kierunek jazdy i prędkość, manewry przyspieszania lub hamowania oraz aktualny skręt.

Częstotliwość przekazywania informacji zależy od prędkości pojazdu i nasilenia jakichkolwiek zmian w jego ruchu. Może ona wahać się od jednej wartości na sekundę podczas równomiernej jazdy do 10 na sekundę, jeśli dochodzi do znaczących zmian parametrów jazdy. Transmisja odbywa się za pomocą sieci WLAN, z wykorzystaniem ogólnoeuropejskiego pasma G5 o częstotliwości 5,9 GHz oraz zamontowanego na pokładzie systemu ITS Vehicle Station (Intelligent Transport Systems and Services). Komunikacja pomiędzy pojazdami również jest ujednolicona w oparciu o porozumienie pomiędzy konsorcjum producentów samochodów, dostawców, organizacji publicznych oraz instytutów badawczych.

Zobacz też: Nowy Opel Vivaro II 2014

Zasięg tej nieprzerwanej komunikacji ma promień około 500 m. Pojazdy informują się wzajemnie o swoich manewrach, mogą więc reagować na nie z wyprzedzeniem. Dotyczy to np. wjeżdżania na autostradę lub dojeżdżania do korka. Każda z tych wiadomości jest certyfikowana, aby zapobiec nadużyciom. Komunikacja działa także w niekorzystnych warunkach pogodowych.

Jeśli to konieczne, raporty uzupełniane są o wiadomości DEN (Decentralized Environmental Notification), ostrzegające o nietypowych wydarzeniach, takich jak gwałtowne hamowanie, włączenie świateł awaryjnych czy przeciwmgłowych.

V2I - komunikacja ciężarówki z infrastrukturą

V2I oznacza, że wszystkie te sygnały są przesyłane również do zewnętrznych odbiorców, takich jak centra kontroli ruchu. Te mogą w rezultacie elastycznie reagować, na przykład poprzez zmianę limitu prędkości lub uruchomienie dodatkowych pasów ruchu. Wiadomości można przekazywać także w drugą stronę, do pojazdów - przykładowo, z informacją o robotach drogowych.

Jeśli następna stacja przekaźnikowa V2I znajduje się poza zasięgiem, komunikaty trafiają do innych pojazdów w formie łańcucha transmisyjnego. Przy braku dostępu do sieci WLAN transmisja odbywa się za pomocą technologii mobilnych, takich jak UMTS i GPRS.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 wjeżdża na odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system "Highway Pilot" - wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny, a na tablicy przyrządów pojawia się komunikat "Highway Pilot active".
Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 wjeżdża na odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system "Highway Pilot" - wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny, a na tablicy przyrządów pojawia się komunikat "Highway Pilot active".

Funkcja jazdy autonomicznej ma status "możliwości" - kierowca zawsze może zadecydować, czy chce prowadzić sam, czy zdać się na technologię. Stosowną informację otrzymuje też, zbliżając się do odpowiedniego zjazdu.
Funkcja jazdy autonomicznej ma status "możliwości" - kierowca zawsze może zadecydować, czy chce prowadzić sam, czy zdać się na technologię. Stosowną informację otrzymuje też, zbliżając się do odpowiedniego zjazdu.

Gdy tylko system "Highway Pilot" zostanie uruchomiony, kierowca może obrócić swój fotel w stronę wnętrza o 45 stopni, w pozycję roboczą lub relaksacyjną.
Gdy tylko system "Highway Pilot" zostanie uruchomiony, kierowca może obrócić swój fotel w stronę wnętrza o 45 stopni, w pozycję roboczą lub relaksacyjną.

Za pomocą mediów elektronicznych kierowca będzie mógł w wygodny sposób komunikować się z innymi - np. zarezerwować spotkanie podczas przerwy, uzyskać informacje o sytuacji na drodze, punktach załadunku lub rozładunku albo załatwić sprawy prywatne.
Za pomocą mediów elektronicznych kierowca będzie mógł w wygodny sposób komunikować się z innymi - np. zarezerwować spotkanie podczas przerwy, uzyskać informacje o sytuacji na drodze, punktach załadunku lub rozładunku albo załatwić sprawy prywatne.

Bardziej zrelaksowane warunki pracy będą miały pozytywny wpływ na zdrowie kierowcy. Znacznie zmniejszy się ilość czynników stresu związanych jazdą po europejskich drogach. Zmiana pozycji za kierownicą w trybie autonomicznym oznacza też, że kierowca nie musi przez wiele godzin pozostawać w tej samej pozycji, ale zyskuje swobodę ruchów, a nawet może wykonywać podczas jazdy lekkie ćwiczenia relaksacyjne.
Bardziej zrelaksowane warunki pracy będą miały pozytywny wpływ na zdrowie kierowcy. Znacznie zmniejszy się ilość czynników stresu związanych jazdą po europejskich drogach. Zmiana pozycji za kierownicą w trybie autonomicznym oznacza też, że kierowca nie musi przez wiele godzin pozostawać w tej samej pozycji, ale zyskuje swobodę ruchów, a nawet może wykonywać podczas jazdy lekkie ćwiczenia relaksacyjne.

Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz nie jest zatem odizolowana, ale w niezauważalny sposób stale komunikuje się z otoczeniem. Wysyła informacje o manewrach i parametrach jazdy do innych pojazdów i odbiera sygnały o ich ruchu.
Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz nie jest zatem odizolowana, ale w niezauważalny sposób stale komunikuje się z otoczeniem. Wysyła informacje o manewrach i parametrach jazdy do innych pojazdów i odbiera sygnały o ich ruchu.

Podatki 2017 cz. 2 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)29.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mec. Monika Brzozowska

Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »