| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Premiery i zapowiedzi > Mercedes-Benz 2025 - autonomiczna ciężarówka przyszłości

Mercedes-Benz 2025 - autonomiczna ciężarówka przyszłości

Prototyp Mercedes-Benz 2025 został skonstruowany na bazie modelu Actros. Pojazd jest w fazie testów, podczas których porusza się w ruchu drogowym autonomicznie, co w praktyce oznacza, że kierowca wykonuje jedynie manewry wyprzedzania i sam zjeżdża z autostrady.

Kierunek ten wyznaczyły dostępne już systemy wspomagające i telematyczne, począwszy od rozwiązań służących do zarządzania samochodem i flotą aż po aplikacje dla kierowcy i operatora. Dość wspomnieć o Proximity Control Assist, Stop-and-Go Assist, Active Brake Assist 3, Lane Keeping Assist, trójwymiarowych mapach systemu Predictive Powertrain Control czy usługach FleetBoard. Daimler Trucks był pionierem w rozwoju wszystkich tych produktów. Kolejnym krokiem jest ich wzajemna współpraca i rozwój w oparciu o najnowocześniejsze kamery oraz czujniki, uzupełnione przez komunikację V2V oraz V2I i mapy cyfrowe. W ten sposób ciężarówka przyszłości będzie połączona z wszelkimi aspektami jej otoczenia.

Półautonomiczna jazda już teraz jest możliwa na co dzień - wiele nowoczesnych aut potrafi samodzielnie znajdować odpowiednie miejsce parkingowe i parkować. Kierowca musi tylko operować pedałami, tak jak w przypadku systemu Active Park Assist w samochodach Mercedes-Benz. Inny przykład to Stop-and-Go Assist, który wspomaga jazdę w korkach i automatycznie utrzymuje odległość od poprzedzającego pojazdu. Klienci już dzisiaj potwierdzają przydatność tych inteligentnych systemów – chętnie zamawiają je przy zakupie auta.

Zobacz też: Samochody pojadą bez kierowców już w 2016 r.?

Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz 2025

Jazda autonomiczna od dawna nie jest w koncernie Daimlera terminem "science fiction" - w przypadku ciężarówek dalekobieżnych będzie możliwa w ciągu 10 lat, a bliski rzeczywistości prototyp ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 już teraz oferuje funkcje autonomiczne. Studium bazuje na aktualnej generacji Actrosa, wiodącej ciężarówki dalekobieżnej w Europie, która od chwili premiery w 2011 roku ustanawia standardy w zakresie ekonomiki, bezpieczeństwa oraz łatwości obsługi, i wskazuje przyszłościową koncepcję jej rozwoju.

Technologiczną podstawę dla ciężarówki przyszłości 2025 z systemem "Highway Pilot" stanowi Mercedes-Benz Actros 1845 z silnikiem o mocy 330 kW (449 KM) i 2200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za transfer siły napędowej odpowiada montowana seryjnie, w pełni zautomatyzowana, 12-stopniowa przekładnia Mercedes PowerShift 3.

Niezwykła, koncepcyjna naczepa Actrosa o nazwie Aerodynamics Trailer zadebiutowała już wcześniej, podczas międzynarodowych targów aut użytkowych (IAA) w 2012 roku. Zoptymalizowana aerodynamicznie, pozwala obniżyć zużycie paliwa kompletnego zespołu z ciągnikiem siodłowym do 5 proc. Połączenie naczepy z ciężarówką przyszłości 2025 pozwala perfekcyjnie wykorzystać zalety obu pojazdów.

reklama

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 wjeżdża na odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system "Highway Pilot" - wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny, a na tablicy przyrządów pojawia się komunikat "Highway Pilot active".
Po wjechaniu na autostradę kierowca ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 wjeżdża na odpowiedni pas i osiąga przewidzianą prędkość 80 km/h. Następnie system aktywuje system "Highway Pilot" - wówczas pojazd przełącza się w tryb autonomiczny, a na tablicy przyrządów pojawia się komunikat "Highway Pilot active".

Funkcja jazdy autonomicznej ma status "możliwości" - kierowca zawsze może zadecydować, czy chce prowadzić sam, czy zdać się na technologię. Stosowną informację otrzymuje też, zbliżając się do odpowiedniego zjazdu.
Funkcja jazdy autonomicznej ma status "możliwości" - kierowca zawsze może zadecydować, czy chce prowadzić sam, czy zdać się na technologię. Stosowną informację otrzymuje też, zbliżając się do odpowiedniego zjazdu.

Gdy tylko system "Highway Pilot" zostanie uruchomiony, kierowca może obrócić swój fotel w stronę wnętrza o 45 stopni, w pozycję roboczą lub relaksacyjną.
Gdy tylko system "Highway Pilot" zostanie uruchomiony, kierowca może obrócić swój fotel w stronę wnętrza o 45 stopni, w pozycję roboczą lub relaksacyjną.

Za pomocą mediów elektronicznych kierowca będzie mógł w wygodny sposób komunikować się z innymi - np. zarezerwować spotkanie podczas przerwy, uzyskać informacje o sytuacji na drodze, punktach załadunku lub rozładunku albo załatwić sprawy prywatne.
Za pomocą mediów elektronicznych kierowca będzie mógł w wygodny sposób komunikować się z innymi - np. zarezerwować spotkanie podczas przerwy, uzyskać informacje o sytuacji na drodze, punktach załadunku lub rozładunku albo załatwić sprawy prywatne.

Bardziej zrelaksowane warunki pracy będą miały pozytywny wpływ na zdrowie kierowcy. Znacznie zmniejszy się ilość czynników stresu związanych jazdą po europejskich drogach. Zmiana pozycji za kierownicą w trybie autonomicznym oznacza też, że kierowca nie musi przez wiele godzin pozostawać w tej samej pozycji, ale zyskuje swobodę ruchów, a nawet może wykonywać podczas jazdy lekkie ćwiczenia relaksacyjne.
Bardziej zrelaksowane warunki pracy będą miały pozytywny wpływ na zdrowie kierowcy. Znacznie zmniejszy się ilość czynników stresu związanych jazdą po europejskich drogach. Zmiana pozycji za kierownicą w trybie autonomicznym oznacza też, że kierowca nie musi przez wiele godzin pozostawać w tej samej pozycji, ale zyskuje swobodę ruchów, a nawet może wykonywać podczas jazdy lekkie ćwiczenia relaksacyjne.

Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz nie jest zatem odizolowana, ale w niezauważalny sposób stale komunikuje się z otoczeniem. Wysyła informacje o manewrach i parametrach jazdy do innych pojazdów i odbiera sygnały o ich ruchu.
Ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz nie jest zatem odizolowana, ale w niezauważalny sposób stale komunikuje się z otoczeniem. Wysyła informacje o manewrach i parametrach jazdy do innych pojazdów i odbiera sygnały o ich ruchu.

Podatki 2017 cz. 2 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)29.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Hancewicz

prawnik, urzędnik, trener administracji publicznej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »