| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Premiery i zapowiedzi > Samochody pojadą bez kierowców już w 2016 r.?

Samochody pojadą bez kierowców już w 2016 r.?

Według ekspertów, przyszłość branży motoryzacyjnej zmierza w kierunku samosterujących pojazdów. Co więcej, postęp nastąpi szybciej niż przypuszczamy. Pierwsze samochody, które będą się poruszały bez ingerencji kierowcy wejdą na rynek już w 2016 r.

Według ekspertów Gartnera - firmy analityczno-doradczej specjalizującej się w zagadnieniach strategicznego wykorzystania technologii oraz zarządzania technologiami, już w 2018 r. co piąty poruszający się po drogach samochód będzie przekazywał informacje o stanie technicznym, czy sytuacji na drodze.

Postęp technologiczny - co potrafią współczesne pojazdy?

Nowoczesne technologie coraz śmielej wkraczają do świata motoryzacji - już teraz pojazdy mogą być np. parkowane za pomocą aplikacji  lub mieć wbudowany hot spot, by łączyć się z Internetem. Według badań firmy HIS Automative aż 23 mln poruszających się po drodze samochodów jest podłączonych do Internetu, a do 2020 r. liczba ta osiągnie wartość 152 mln . Zaopatrywanie pojazdów w tego typu sprzęt i software jest odpowiedzią na potrzeby konsumentów.
- Jak wynika z badań Cisco z 2013 r., 57% respondentów z różnych krajów deklaruje, że mogliby być pasażerami pojazdu, który sam sobą kieruje. Oznacza to, że konsumenci mają coraz większą świadomość tego, jakie korzyści wynikają ze stosowania nowych technologii w pojazdach. Rozwiązania takie, jak interaktywne kokpity czy systemy wspierające wymijanie innych pojazdów usprawniają jazdę, a także zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów – mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający Luxoft Poland. 

Pojazdy „naszpikowane” są elektroniką, która pozwala kierowcom na sprawne komunikowanie się ze światem np. w razie usterki. – Dla jednego z naszych klientów z branży motoryzacyjnej stworzyliśmy wspólny dla wszystkich samochodów kod błędów. Umożliwia on użytkownikowi auta, w momencie awarii pojazdu, rejestrację i przekazanie błędu do wybranego serwisu za pomocą urządzenia mobilnego, np. iPhone’a. Aplikacja pozwala także na odnalezienie przypuszczalnego źródła problemu za pomocą graficznej nawigacji  - Piotr Poprawski, Dyrektor Capgemini Software Solutions Center, specjalizującego się w rozwoju oprogramowania i świadczeniu zaawansowanych usług informatycznych m.in. dla renomowanych marek z sektora motoryzacyjnego.

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-in-hybrid

Obecnie niektóre pojazdy korzystają już np. z rozwiązań stosowanych w samolotach, które pozwalają na włączenie ograniczonego w funkcjach „automatycznego pilota”. Kierowca ustala jedynie prędkość, a samochód sam zwalnia na zakrętach, czy mostach. Pojazdy ciężarowe wyposażane są w systemy pozwalające zachować bezpieczny dystans od innych użytkowników dróg, ostrzegające o opuszczeniu pasa ruchu i wspomagające jego zmianę, czy nawet układ monitorowania reakcji kierowcy DAS (ang. Driver Alert Support). Automatyzacja pozwala na redukcję zaangażowania kierowcy w proces prowadzenia pojazdu do takiego stopnia, że można uznać to już za oddanie maszynom sterów. Dla przykładu, w Japonii przeprowadzono test, w którym cztery pojazdy ciężarowe jechały w jednej linii (oddalone od siebie o 15 metrów) – tylko pierwszy z nich miał kierowcę . Pozostałymi sterował komputer. Dzięki zmniejszonemu oporowi powietrza pojazdy zużyły o 15% mniej paliwa.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »