| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Premiery i zapowiedzi > System Cylinder On Demand w silniku W12 Audi

System Cylinder On Demand w silniku W12 Audi

Układ odpowiadający za wyłączanie poszczególnych cylindrów w silnikach Audi w trakcie jazdy - Cylinder On Demand - trafił do flagowej jednostki W12. System ma na celu ograniczyć zużycie paliwa.

Redukcja zużycia paliwa nawet o 20 procent – technika cylinder on demand (COD) to dowód na najwyższe kompetencje Audi w dziedzinie konstrukcji jednostek napędowych. Innowacyjny system odłączania cylindrów znalazł już zastosowanie w silnikach benzynowych 1.4 TFSI COD i 4.0 TFSI COD, a teraz także w jednostce W12 COD nowego Audi A8 L.

Cylinder On Demand - uniwersalne zastosowanie

Technika cylinder on demand (COD) jest bardzo uniwersalna. Zastosować można ją zarówno w silnikach czterocylindrowych z wtryskiem bezpośrednim, w jednostce V8 TFSI a także w dwunastocylindrowym silniku wolnossącym. W każdym z nich, na wyższych biegach, od niskich do średnich obciążeń oraz niewielkiej i średniej prędkości, system automatycznie odłącza połowę cylindrów do momentu, dopóki kierowca nie doda więcej gazu. W aktywnych cylindrach sprawność wzrasta, ponieważ optymalne punkty ich pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

Zobacz też: Nowoczesne reflektrory Audi Matrix LED w najnowszych Audi A8!

Cylinder On Demand - czuć ingerencję układu w trakcie jazdy?

Proces przechodzenia w różne tryby pracy przebiega tak delikatnie, że jest ledwo wyczuwalny. W modelach ośmiocylindrowych aktywne łożyska silnika w dużym stopniu kompensują wibracje, a system redukcji hałasu Audi Noise Cancellation (ANC) redukuje niepożądane odgłosy wytwarzając w fazie odłączonych cylindrów odpowiednie przeciwdźwięki. Zależnie od modelu, stosuje się albo jedno albo oba z tych rozwiązań.

Jak działa system Cylinder On Demand w 1.4 TFSI i 4.0 TFSI?

W jednostce 1.4 TFSI COD system odłącza drugi i trzeci cylinder, w przypadku silnika 4.0 TFSI – drugi, trzeci, piaty i ósmy cylinder. Odłączenie powoduje dezaktywację wtrysku i zapłonu. Tzw. elementy krzywkowe, przesuwane przez napędzane elektromagnetycznie trzpienie na wałku rozrządu, zamykają zawory. Wcześniej komory spalania napełnianie są jednak ponownie czystym powietrzem, by zmniejszyć ciśnienie w cylindrach.

Zobacz też: Audi A8 Hybrid: czas na "eko" Audi

Cylinder On Demand w silniku W12 Audi

W jednostce W12 o mocy 368 kW (500 KM), zastosowano specjalny wariant techniki COD. Tutaj zawory pozostają otwarte. System najpierw dezaktywuje wtrysk i zapłon we wszystkich zaworach lewego rzędu, tak że silnik pracuje jako sześciocylindrowiec. Zanim temperatura w katalizatorze obniży się, cylindry lewego rzędu są znowu aktywowane, a prawego – dezaktywowane. W dłuższym cyklu, oba rzędy cylindrów są na przemian aktywne i nieaktywne.

Wymiernym wynikiem zastosowania techniki COD jest znaczna redukcja zużycia paliwa. Według testów NEDC, w modelach RS 6 Avant i RS 7 Sportback o około pięć procent. Zamontowany w nich silnik 4.0 TFSI COD o mocy aż 412 kW (560 KM), zadowala się zaledwie 9,8 l. benzyny na 100 km. Natomiast jednostka napędowa 1.4 TFSI COD o mocy 103 kW (140 KM) zużywa średnio tylko 4,7 l. paliwa na 100 km. W testach NEDC odłączenie cylindrów daje oszczędność ok. 0,4 l. na 100 km, a przy umiarkowanej prędkości nawet o 20 procent.

Źródło: materiały prasowe Audi

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Proactive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »