REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe BMW i3: przestronne, szybkie i ekonomiczne!

BMW i3
BMW i3

REKLAMA

REKLAMA

BMW i3 to w pełni elektryczny samochód. Zaskakiwać ma świetnymi osiągami i prowadzeniem. Czym jeszcze wyróżnia się ten nowatorski pojazd?

BMW i3: nadwozie

Nowe BMW i3 produkowane jest w Lipsku w Niemczech, ale włókno węglowe potrzebne do m.in. konstrukcji nadwozia wytwarzane jest Moses Lake w USA. Niska masa była jednym z priorytetów przy tworzenie elektrycznego BMW, dzięki czemu model i3 może poszczycić się ciekawymi rozwiązaniami takimi jak: klatka przedziału pasażerskiego wykonana z CFRP, aluminiowe podwozie, tablica przyrządów z magnezową strukturą wspierającą, optymalizacja wagi wszystkich komponentów zaprojektowanych specjalnie dla BMW i3; rozbudowana koncepcja bezpieczeństwa z precyzyjnie wyznaczonymi strefami kontrolowanego zgniotu w module Drive, sztywnym przedziałem pasażerskim i elektronicznie nadzorowanymi systemami ochrony pasażerów. Łączna masa pojazdu to zaledwie 1195 kg.

REKLAMA

Zobacz też: Doskonalenie techniki jazdy w MINI!

BMW i3: wnętrze

We wnętrzu BMW i3 projektanci skupili się na wygospodarowaniu jak największej ilości miejsca przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnej masy. Skupiono się także na podkreśleniu innowacyjnego charakteru auta, o czym przekonywać ma wyjątkowo nowatorski projekt deski rozdzielczej. To co wyróżnia kabinę BMW i3 na tle innych pojazdów osobowych to lekkie fotele, bardzo duży odsetek naturalnych materiałów, a także materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. Poza tym przycisk start/stop oraz dedykowana dźwignia wyboru biegu umieszczone są na kolumnie kierownicy, tablica przyrządów i wyświetlacz pokładowy są w formie niezależnych, oddzielnych ekranów;,system operacyjny iDrive oraz przycisk systemu Driving Experience Control montowane są standardowo. Wysoka sztywność przedziału pasażerskiego z CFRP umożliwiła całkowite wyeliminowanie słupków B. Oprócz tego w aucie nie ma centralnego tunelu (charakterystycznego dla aut tylnonapędowych) dzięki umieszczeniu silnika elektrycznego bezpośrednio na napędzanej tylnej osi. Pojemność bagażnika to 260 - 1 100 litrów. Producent przewidział cztery wersje wyposażenia: Atelier, Loft, Lodge i Suite.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ekologiczne auto, ekologiczna fabryka - rusza produkcja BMW i3

BMW i3: silnik i układ napędowy

BMW i3 to wg niemieckiego producenta pierwszy tzw. pojazd zeroemisyjny przygotowany od podstaw jako samochód elektryczny. Co niezmiernie ważne, tak jak każde BMW zachował tradycyjny dla marki napęd tylnych kół oraz równomierny rozkład mas, co powinno zapewnić autu świetne właściwości trakcyjne. Układ napędowy to jeden najmocniejszych punktów BMWi3. Hybrydowy silniki synchroniczny stworzony został specjalnie dla tego modelu BMW.  Maksymalna jego moc 125 kW/170 KM (moment obrotowy 250 Nm) przekazywana jest do tylnych kół poprzez zintegrowaną przekładnię różnicową. W kwestii baterii niemieckie auto wyposażono w litowo-jonowy akumulator o wysokim napięciu, dysponujący użyteczną energią 18,8 kWh i inteligentny system kontroli układu napędowego i procesu ładowania wykorzystujący podzespoły elektroniczne opracowane przez BMW Group. Akumulator można doładować z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu, modułu BMW i Wallbox lub publicznej stacji ładowania. Warty podkreślenia jest fakt, że w porównaniu do modelu BMW 118d, czyli zdobywcy tytułu World Green Car of the Year 2008, BMW i3 jest o około jedną trzecią bardziej wydajne ekologicznie, a jeśli klient korzysta z modelu BMW i3 w oparciu o energię generowaną z odnawialnych źródeł, wydajność tego modelu wzrasta do poziomu 50 procent.

BMW i3: osiągi

Elektryczne BMW i3 zaskakiwać ma świetnymi osiągami i wysoką zwrotnością. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, od 0 do 60 km/h w 3,7 sekundy, a od 80 do 120 km/h w 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 150 km/h. Promień skrętu wynosi 9,86 metra.

Zobacz też: 30 lat silników Diesla w BMW

BMW i3: zasięg

Bardzo ciekawie wygląda kwestia teoretycznego zasięgu. W zależności od trybu pracy auta może on ulegać zmianie. Zasięg w codziennej eksploatacji wynosić ma 130 - 160 kilometrów w trybie COMFORT aktywowanym za pomocą przełącznika układu Driving Experience Control. Istnieje możliwość zwiększenia zasięgu o 20 kilometrów poprzez aktywowanie trybu ECO PRO lub ECO PRO+. Niezwykła jest również opcja obejmująca dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 25 kW/34 KM (range-extender), który utrzymuje minimalny poziom naładowania akumulatora i zwiększa zasięg pojazdu do około 300 kilometrów. Spalanie wersji z dodatkowym silnikiem (Range Extenderem) kształtuje się średnio na poziomie 0,6 l na 100 km.

BMW i3: zawieszenie

Wyrafinowana technologia znalazła swoje miejsce także w podwoziu BMW i3. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu oś pięciowahaczową - całość została zamocowana bezpośrednio do modułu Drive. BMW zastosowało w i3 elektryczne wspomaganie układu kierowniczego a standardowo auto opuszcza auto na dużych, 19-calowych, kutych obręczach aluminiowych.

Zobacz też: BMW M5 po liftingu - więcej mocy

BMW i3: wyposażenie

REKLAMA

Bogate wyposażenie standardowe obejmuje nawigację satelitarną Professional z wyświetlaczem zasięgu, wejścia USB i AUX, funkcję głośnomówiącą dla telefonu komórkowego, klimatyzację, skórzaną kierownicę, światła do jazdy dziennej LED, układ Park Distance Control (PDC) z czujnikami parkowania umieszczonymi z tyłu oraz kabel do ładowania akumulatora z wykorzystaniem domowego gniazdka prądu.

Cena nowego BMW i3 nie została jeszcze oficjalnie podana. Model zapowiada się interesująco, zwłaszcza pod kątem prowadzenia. O tym czy rzeczywiście tak jest dowiemy się przy okazji polskiej premiery.

BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3
BMW i3 deska rozdzielcza
BMW i3 fotele
BMW i3 skrzynia biegów
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA