| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Premiery i zapowiedzi > 9-stopniowa skrzynia biegów u Mercedesa!

9-stopniowa skrzynia biegów u Mercedesa!

Mercedes-Benz zaprezentował pierwszą 9-biegową przekładnię automatyczną z konwerterem momentu obrotowego - 9G-TRONIC.

9 biegów w klasie E

Najnowsza skrzynia biegów niemieckiego producenta zadebiutowała w modelu E 350 BlueTEC. Oferowany jako limuzyna i kombi model E 350 BlueTEC z nową skrzynią 9G-TRONIC dysponuje wysokoprężną jednostką V6 o mocy 185 kW (252 KM) i zużywa średnio 5,3 l/100 km (kombi: 5,5 l/100 km; cykl NEDC), czyli mniej od poprzednika z przekładnią 7-stopniową. Większa liczba biegów i szerszy zakres przełożeń poprawiają jednocześnie komfort jazdy i pozwalają dodatkowo usprawnić przekazywanie siły napędowej do kół.

Zobacz też: Nowy Mercedes-Benz Klasy E Coupe oraz Klasy E Cabrio

Z jednej strony redukcja prędkości obrotowej silnika zwiększa komfort w zakresie NVH (hałasy, drgania i wibracje) i uprzyjemnia podróż na pokładzie Klasy E, z drugiej - pozwala obniżyć poziom hałasu nawet o 4 dB (A), zmniejszając w ten sposób obciążenie środowiska. Dość wspomnieć, że przy jeździe z prędkością 120 km/h na dziewiątym biegu obrotomierz wskazuje jedynie około 1350 obr./min.

Kompaktowa budowa i niska masa

Projektanci 9-biegowej skrzyni automatycznej skupili się także na jej lekkiej konstrukcji. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń i zdolności przeniesienia nawet 1000 Nm momentu obrotowego przekładnia zajmuje tyle samo miejsca, co poprzedniczka, a w dodatku jest lżejsza. Obudowa konwertera wykonana jest z aluminium, zaś obudowa skrzyni - ze stopu magnezu.

Zobacz też: Mazda3 - cennik i wyposażenie

Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych i elementów odpowiadających za zmianę biegów. Dzięki analizom komputerowym i zbudowaniu makiet udało się go w pełni zrealizować - w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów sprzęgających. Trzy czujniki prędkości monitorują pracę przekładni i zbierają dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie możliwe jest bezpośrednie "przeskoczenie" kilku biegów podczas przyspieszania lub hamowania, gdy tylko wymagają tego warunki jazdy.

Zwiększenie niezawodności

Aby zapewnić niezawodne i wydajne smarowanie olejem syntetycznym drugiej generacji, nową konstrukcję zaopatrzono w dwie pompy. Mniejsza, mechaniczna pompa główna zlokalizowana jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Współpracuje ona z osobną pompą, sterowaną elektrycznie. Taka architektura pozwala aktywnie kontrolować przepływ oleju i płynu chłodniczego, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop.

9G-TRONIC a rodzaj napędu

9G-TRONIC nadaje się do stosowania w autach z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach konstrukcja będzie stosowana w niemal wszystkich modelach i odmianach silnikowych.

Zobacz też: MICHELIN Pilot Sport 3 – wszystkie osiągi w górę

Ceny w Polsce (z VAT):

  • E 350 BlueTEC (limuzyna)  262 500 zł
  • E 350 BlueTEC (kombi)  278 000 zł

Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz

reklama

Polecamy artykuły

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Mercedes-Benz E 350 BlueTEC jako pierwszy otrzyma najnowszą, 9-przełożeniową skrzynię biegów.
Mercedes-Benz E 350 BlueTEC jako pierwszy otrzyma najnowszą, 9-przełożeniową skrzynię biegów.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »