REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda CX-5: zupełnie nowy crossover

Piotr Dziedzic
Mazda CX-5: debiutujący crossover
Mazda CX-5: debiutujący crossover
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowana Mazda CX-5 jest nowym modelem należącym do segmentu, który przez Mazdę do tej pory nie był reprezentowany. CX-5 należy do mocno obstawionej przez konkurencję grupy kompaktowych CUV’ów – w rozwinięciu: „Crossover Utility Vehicle”.

Nowa Mazda CX-5 jest pierwszym samochodem nowej generacji, którą Mazda nazwała: „Skyactiv”. Pod tym kryptonimem drzemie też spory technologiczny potencjał, gdyż wszystkie jego innowacyjne rozwiązania zostały zaprojektowane zupełnie od podstaw.

REKLAMA

Mazda CX-5 po raz pierwszy prezentuje nową linię projektową Mazdy - “KODO – Dusza Ruchu”. Mazda CX-5, inspirowana jest naturą wraz z różnymi formami ruchu. KODO zostało po raz pierwszy zaprezentowane w roku 2010 w Maździe Shinari, koncepcji czterodrzwiowego, sportowego coupé, a następnie w Maździe Minagi, prototypowym kompaktowym SUV-ie, na którym bazuje CX-5. Dziś, począwszy od CX-5, KODO będzie wyznaczać styl nowych samochodów Mazdy.\

Zobacz też: Facelifting Mazdy CX-7

Wygląd zewnętrzny:

CX-5 przykuwa uwagę wyraźnie zarysowanym przodem i masywnymi przednimi błotnikami. Połączona z przednimi lampami nowa osłona chłodnicy to znak firmowy języka KODO, wyrażający głębię i moc. Trapezoidalna dolna osłona przyczynia się do mocnej postury samochodu i przyciąga uwagę do jego przedniej części. Wyraźnie zaznaczone tylne błotniki i klapa bagażnika podkreślają eleganckie kształty CX-5, odróżniając ją jeszcze bardziej od typowego SUV-a.

Projektantom CX-5 udało się osiągnąć znakomite wyniki aerodynamiczne i zgodnie z założeniem uzyskano współczynnik oporu o wartości zaledwie 0,33. U.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze:

REKLAMA

Deska rozdzielcza częściowo zapożyczona została od legendarnego roadstera MX-5. Wygląd kabiny po stronie kierowcy, w szczególności daszek nad zestawem zegarów, przypomina kokpit samolotu. Dostępne opcje tapicerki to skóra i dwa rodzaje tkaniny. Skórzane obicia foteli i boczków drzwi występują w dwóch kolorach – czarnym (o sportowym charakterze) i piaskowym (nadającym jaśniejszy, elegancki charakter wnętrzu). Najwyższa wersja wyposażenia zawiera stylowe kontrastowe szwy i specjalną perforację.

Najczęściej dotykane elementy we wnętrzu (takie jak ramiona kierownicy czy klamki drzwi) wykończono chromem. Miękkie tworzywa deski rozdzielczej i tapicerki drzwi kontrastują z panelem centralnym, pokrytym czarnym lakierem fortepianowym, po raz pierwszy zaprezentowanym w RX-8.

Zobacz też: Nowa Mazda na targach w Tokio

Ciekawostką są zegary w Maździe CX-5. Faktura powierzchni cyferblatów zmienia się w zależności od kąta, pod którym się na nie patrzy. Aby zapewnić spójność wizualną zestawu wskaźników, zastosowano białe podświetlenie cyfr.

Tylna kanapa posiada autorski dla Mazdy system Karakuri, który pozwala złożyć oparcie tradycyjnie lub łatwo dostępną dźwignią we wnętrzu bagażnika. Oprócz kierowcy zadowolone będą więc także osoby pakujące bagażnik oraz pasażerowie zajmujący tylne miejsca, na których nogi przewidziano rekordową przestrzeń.

Silniki:

Diesel:

2,2-litrowy SKYACTIV-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 150KM oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 175KM. Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów SKYACTIV-MT, mocniejsza wersja CX-5 przyspiesza od zera do 100km/h w jedynie 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207km/h. Ten sam silnik połączony ze skrzynią automatyczną pozwala na sprint do 100 km/h w 9,4 s i prędkość maksymalną 204 km/h.

Zobacz też: Tysiąc pożegnalnych egzemplarzy Mazdy RX-8

REKLAMA

CX-5 ze standardowym silnikiem SKYACTIV-D i skrzynią ręczną osiąga 100 km/h w 9,2 sekundy (wersja z napędem na przednią oś) lub 9,4 sekundy (wersja z napędem na obie osie), a ze skrzynią automatyczną odpowiednio 10,0 s i 10,2 s. Prędkości maksymalne wersji z ręczną skrzynią to 202 km/h (z napędem na przednią oś) i 197 km/h (z napędem na obie osie) a z automatyczną: 198 km/h (z napędem na przednią oś) i 194 km/h (z napędem na obie osie).

Warte zauważenia jest, że już kilka lat przed wprowadzeniem, obie wersje spełniają normy emisji Euro 6, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin. Sekretem tego osiągnięcia jest wyjątkowo niski stopień sprężania, niewielka masa własna i specjalna dwustopniowa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic, dająca maksymalne ciśnienie doładowania 2,7 bara.

Benzyna:

Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów) osiąga moc 165KM, a w wersji czteronapędowej 160KM. W wersji przednionapędowej CX-5 wystarcza to do sprintu 0-100km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0l/100km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139g/km.

Zobacz też: Nagroda „Euro NCAP Advanced” dla układu monitorowania tyłu pojazdu Mazdy

CX-5 z napędem na obie osie rozwija prędkość 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy (z ręczną skrzynią biegów) lub nawet 9,6 sekundy (ze skrzynią automatyczną) i osiąga maksymalnie odpowiednio 197 i 187 km/h. Zużycie 6,6 l/100 km i emisja 155g/km (średnio) jest taka sama dla wersji z każdą ze skrzyń biegów w wersji z napędem na obie osie.

Bezpieczeństwo:

Mazda CS-5 obfituje w nowe systemy bezpieczeństwa. Kierowcę wspomagają czujniki parkowania umieszczone z przodu i tyłu, system ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa – LDW (Lane Departure Warning), automatyczny przełącznik świateł mijania i drogowych – HBC (High-Beam Control). Po raz pierwszy w klasie kompaktowych crossover’ów pojawi się także radarowy system unikania kolizji, potrafiący wyhamować lub zmniejszyć prędkość w przypadku poruszania się z prędkością do 30 km/h i wystąpienia ryzyka najechania na przeszkodę lub poprzedzający pojazd – SCBS (Smart City Brake Support), a także układ ostrzegania o innych pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek – RVM (Rear Vehicle Monitoring System).

Zobacz też: Mazda 3 na szczycie rankingu zadowolenia klientów w Niemczech

Konstrukcja nadwozia została zaprojektowana całkowicie według nowych standardów, z wykorzystaniem stali o różnych wytrzymałościach, aby odpowiednio rozpraszać energię zderzeń i chronić przestrzeń kabiny przed odkształceniami. W każdych drzwiach znajdują się dwie belki wzmacniające, a fotele posiadają mechanizm chroniący kręgi szyjne w przypadku najechania z tyłu przez inny pojazd. Samochód wyposażony jest w cztery poduszki powietrzne oraz pełne kurtyny. Niestety, niedostępne są natomiast poduszki chroniące kolana.

Cena:

Najtańsze CX-5 w Polsce oferowane jest z silnikiem 2.0 benzyna 165 KM i napędem na jedną oś za 91 900 zł. Jeśli wybierzemy wersję z automatem i napędem na 4 koła, zapłacimy 134 900 zł. Dodatkowo za lakier metaliczny należy dopłacić 2 500 zł, a za zestaw nawigacji Tom-Tom 2 000 zł.

Mazda CX-5 - bok
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 - tył
Mazda
Mazda CX-5 - zegary
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 - wnętrze
Mazda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA