REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli
Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo jasno określa wymogi, które powinny spełniać zarówno autobusy szkolne, jak i kierowcy autobusów szkolnych. Jak przestrzeganie prawa w tych względach wygląda w praktyce, sprawdziła NIK.

W bieżącym roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę „Wykonywania przez gminy obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół”. Wyniki nie są optymistyczne. 

REKLAMA

Za odpowiednie, zgodne z przepisami działania transportowe odpowiadają gminy. To właśnie na nie spada obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa podróżującym do szkół i przedszkoli dzieciom. Według raportu NIK, w co trzeciej kontrolowanej gminie stan techniczny autobusów, którymi dowożono dzieci i uczniów, nie spełniał określonych przepisami wymagań. W skrajnych przypadkach stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. Niesprawne autobusy stanowiły także zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wymogi prawne względem autobusów szkolnych

REKLAMA

 Autobusy szkolne muszę spełnić szereg wymagań tak, by podróżujące nimi dzieci mogły bezpiecznie dotrzeć do celu. Przede wszystkim powinny być odpowiednio oznaczone tablicami „Autobus szkolny” z przodu i z tyłu pojazdu, również z przodu i z tyłu pojazdu powinna być umieszczona tablica „STOP” oraz kwadratowa tablica barwy żółtej z symbolem dzieci w kolorze czarnym.

Autobus szkolny powinien jeszcze między innymi być wyposażony w sygnał akustyczny ostrzegający na zewnątrz o cofaniu pojazdu oraz w urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami. Miejsce kierowcy nie powinno znajdować się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej. Ze swojego miejsca kierowca powinien móc sterować drzwiami, otwierać je i zamykać, a każde ich otwarcie powinno być sygnalizowane sygnałem akustycznym. Siedzenia podróżujących powinny być skierowane do przodu i wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a siedzenia skrajne dodatkowo muszą być zabezpieczone przed przemieszczeniem się w bok. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Każdy autobus szkolny oprócz wymagań specjalnych musi spełniać podstawowe wymagania techniczne, wśród których są między innymi: aktualne badanie techniczne, wyjścia awaryjne, gaśnica i apteczka” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Jakie kary grożą za niezapłacenie polisy OC w 2017 roku?

Wymogi prawne odnośnie kierowców autobusów szkolnych

 Bezpieczny autobus szkolny to nie tylko odpowiednio przygotowany pojazd, ale świadomy swojej funkcji, przygotowany kierowca. Po stronie kierowcy jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, unikanie niebezpiecznych manewrów, dostosowywanie prędkości do panujących warunków. 

Kierowca podczas jazdy nie może używać telefonu, spożywać posiłków czy też palić papierosów. Kierowca zawsze przed otwarciem drzwi autobusu powinien upewnić się czy wysiadanie lub wsiadanie nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

Zdiagnozowane przez Najwyższą Izbę Kontroli problemy dotyczą zarówno stanu technicznego pojazdów, jak i zachowania kierowców. Autobusy nie były wyposażone w tak ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa przewożonych dzieci urządzenia, jak sygnał dźwiękowy otwieranych drzwi i sygnał akustyczny przy cofaniu, odpowiednie fotele i zabezpieczające dzieci pasy bezpieczeństwa. Przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego badania doprowadziły do zabrania aż 20% dowodów rejestracyjnych skontrolowanych autobusów. 

Dodatkowo wyniki badań niepokoją poziomem nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kierowcy zatrzymują się po niewłaściwej stronie jezdni, w miejscach nieprzystosowanych, a czasami nawet niedozwolonych. Podczas kontroli okazało się, że miejsca, w których dzieci wsiadały i wysiadały, były nieprawidłowo oznaczone.

Przedstawione powyżej wyniki badań pokazują, że rzeczywistość odbiega mocno od oczekiwań i przepisów. Autobusy szkolne to pojazdy pod specjalnym nadzorem i tak je powinniśmy traktować. Musimy wykazywać się szczególną troską o ich stan, a także o odpowiednie przygotowanie kierujących. Celem jest bezwzględne bezpieczeństwo najmłodszych. 

Źródło: Materiały prasowe Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA