REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy użytkownicy rowerów także zapłacą ubezpieczenie OC?

Za rower też zapłacimy obowiązkowe OC? fot. Sxc.hu
Za rower też zapłacimy obowiązkowe OC? fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Od pewnego czasu, w mediach pojawiają się informacje o tym, że rowerzyści mogą zostać zmuszeni do wykupywania obowiązkowego OC. Taka koncepcja obecnie jest analizowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwo Finansów. Ubezpieczenie OC rowerzysty działałoby podobnie, jak jego odpowiednik przeznaczony dla kierowców.

Rowerowe ubezpieczenie OC

Pomysł wprowadzenia obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów wynika z faktu, że posiadacze „dwóch kółek” są dość częstymi uczestnikami wypadków drogowych. Według danych policji z 2015 roku, rowerzyści uczestniczyli w 4634 wypadkach (14,06% wszystkich wypadków). Warto jednak zwrócić uwagę, że w większości przypadków (65%), winy za kolizję nie ponosił rowerzysta, a osoby korzystające z roweru, w całym 2015 r. spowodowały zaledwie trzy wypadki śmiertelne (prawdopodobnie na wskutek potrącenia pieszego). Szkody materialne, które wyniknęły z winy rowerzysty, najczęściej ograniczają się do zadrapań i wgnieceń karoserii. Na właśnie takie argumenty, często powołują się przeciwnicy obowiązkowych polis dla rowerzystów. Spore znaczenie ma też fakt, że obowiązkowe ubezpieczenia posiadaczy rowerów nie są wymagane w żadnym kraju Europy.

REKLAMA

Zobacz też: Co grozi za jazdę na rowerze po alkoholu w 2016 r.?

REKLAMA

Warto również zdawać sobie sprawę, że wprowadzenie obowiązkowych ubezpieczeń dla rowerzystów, wymagałoby zmiany obowiązujących przepisów (m.in. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Z nowych obowiązków, raczej nie byłaby zachwycona policja. Stworzenie ogólnopolskiej bazy rowerzystów i rowerów jest zadaniem zupełnie nierealnym. Dlatego obowiązek kontrolowania wymaganych polis, na pewno przypadłby policjantom.    

Ważnym argumentem w dyskusji o polisach dla rowerzystów jest to, że posiadacze jednośladów bez żadnych problemów mogą sobie kupić dobrowolne ubezpieczenia. Takie produkty ubezpieczeniowe oferują między innymi następujące firmy: PZU, Proama oraz TU Europa. Roczny koszt opisywanej polisy zwykle mieści się w przedziale 30 zł - 40 zł i raczej nie przekracza 100 zł. Oczywiście bardzo dużo zależy od wybranego zakresu ochrony. W ramach swojej oferty, ubezpieczyciele zwykle proponują:

  • ochronę przed następstwami nieszczęśliwych wypadków na rowerze (NNW)
  • ubezpieczenie OC w życiu prywatnym
  • ubezpieczenie kosztów rehabilitacji
  • ubezpieczenie Assistance dla rowerzysty
  • ubezpieczenie przewożonego bagażu

Dwie pierwsze polisy są kluczowym elementem każdego pakietu ochronnego dla rowerzysty. Dzięki ubezpieczeniu NNW można otrzymać odszkodowanie po poważnym wypadku na rowerze (np. złamaniu nogi), a polisa OC w życiu prywatnym chroni rowerzystę przed odpowiedzialnością za wyrządzone szkody (m.in. otarcia karoserii samochodu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: materiały prasowe Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    REKLAMA

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA