REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa zaostrzająca obowiązki agentów ubezpieczeniowych

zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia
zakup auta ubezpieczenie OC AC wartość Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego ma poprawić przejrzystość nabywania polis ubezpieczeniowych. Jakie dokładnie zmiany wprowadza dyrektywa unijna i jakie korzyści niesie ona przeciętnemu Kowalskiemu?

Dyrektywa IDD pomoże ubezpieczonym?

Pod koniec listopada bieżącego roku, Parlament Europejski przyjął tzw. Dyrektywę IDD (ang. Insurance Distribution Directive). Wspomniana dyrektywa wpłynie m.in. na zasady sprzedaży polis w 28 krajach Europy. Polska również będzie musiała wdrożyć unijne regulacje, które dotyczą ubezpieczeń. To dobra wiadomość dla klientów firm ubezpieczeniowych. Najpóźniej za dwa lata, będą oni mogli liczyć na więcej pożytecznych informacji przed zakupem polisy. Warto wiedzieć, że nowe obowiązki informacyjne to nie jedyna zmiana, którą wprowadza Dyrektywa IDD.  

REKLAMA

Nowa dyrektywa ma ujednolicić unijny rynek ubezpieczeń

Według założeń, ubezpieczeniowa dyrektywa IDD powinna być tym dokumentem, który wreszcie doprowadzi do ujednolicenia najważniejszych zasad na unijnym rynku ubezpieczeń. „Dopiero po trzech latach prac, Parlament Europejski przyjął nowe przepisy. Państwa członkowskie powinny je wprowadzić do swojego prawa, w ciągu dwóch kolejnych lat od zakończenia procesu legislacyjnego” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Wskazanie licznika przebiegu auta ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Nina Kuczyńska tłumaczy, że zgodnie z nowymi przepisami, kraje członkowskie UE zobligują pośredników do obowiązkowego informowania klientów o pobieranym wynagrodzeniu oraz innych korzyściach majątkowych. Dodatkowo, osoby kupujące ubezpieczenia (bezpośrednio albo od pośrednika), będą musiały otrzymać ustandaryzowany zestaw informacji. Odpowiedni formularz ma być wydawany bez żadnych opłat. Bardziej rozbudowane wymogi informacyjne będą dotyczyły ubezpieczeń z funduszem inwestycyjnym.

Kogo dotyczyć będą zmiany w prawie ubezpieczeniowym?

Nina Kuczyńska informuje, że Dyrektywa IDD wprowadzi pewne zmiany w działalności pośredników ubezpieczeniowych na mniej uregulowanych rynkach UE. Nowe przepisy wskazują bowiem, że każdy taki podmiot działający na terenie Unii Europejskiej będzie musiał zostać uwzględniony w specjalnym rejestrze. Osobne rejestry mają być prowadzone przez poszczególne kraje członkowskie. Warto nadmienić, że w Polsce już teraz działają rejestry brokerów i agentów ubezpieczeniowych. Dlatego ten aspekt Dyrektywy IDD, nie wprowadzi zmian na krajowym rynku.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Najtańsze ubezpieczenie OC na rynku: ranking 2015

Przepisy nowej dyrektywy nakładają również na pośredników obowiązek zakupu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z sumą wynoszącą przynajmniej:

  • 1 250 000 euro rocznie w odniesieniu do jednej szkody
  • 1 850 000 euro rocznie w odniesieniu do wszystkich szkód

REKLAMA

Po wprowadzeniu Dyrektywy IDD, obowiązkowe ubezpieczenie OC pośredników będzie musiało obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Nowe regulacje oznaczają, że nie trzeba będzie podnosić wymaganej sumy ubezpieczenia OC dla polskich brokerów i agentów ubezpieczeniowych. Nina Kuczyńska przypomina, że minimalne sumy obowiązkowego OC (1 250 618 euro/1 875 927 euro), które obowiązują od 1 czerwca 2015 roku, są wyższe od limitów ustalonych przez UE. Wymóg związany z ochroną agentów i brokerów na terenie całej Unii Europejskiej też został już wdrożony do krajowego ustawodawstwa. Wyjątek dotyczy agenta działającego na rzecz tylko jednego towarzystwa w ramach danego działu (patrz art. 11 ust. 3 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym).

Nowością dla krajowych pośredników będą zabezpieczenia dotyczące ich wypłacalności. Unia Europejska chce zagwarantować bezpieczeństwo środków przekazywanych pośrednikowi ubezpieczeniowemu. Dlatego kraje członkowskie będą mogły wprowadzić m.in. obowiązek utworzenia stałej rezerwy finansowej przez pośredników. Poziom takiego zabezpieczenia wynosiłby 4% składki zebranej w roku (min. 18 750 euro). „Na razie nie wiadomo, czy polski rząd zdecyduje się na wprowadzenie takiego dodatkowego obciążenia dla brokerów i agentów ubezpieczeniowych” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sprawdź, gdzie nie przejedziesz! Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa, objazdy. Ponad 500 blokad [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA