REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy chcą opóźnić wejście w życie systemu CEPIK 2.0

mandat, policja
mandat, policja
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy obawiają się, że projekt CEPIK 2.0 nie jest dobrze przygotowany i w imieniu Związku Powiatów Polskich chcą by przepisy dotyczącej nowego systemu weszły w życie z półrocznym opóźnieniem.

System CEPIK 2.0 - nowe możliwości, ale i wyzwania

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która wprowadza m.in. możliwość sprawdzenia przez kierowcę online informacji o punktach karnych czy badaniach technicznych pojazdów, ma wejść w życie 4 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Związek Powiatów Polskich zgłosił na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego postulat, by termin ten przesunąć na przykład o pół roku, czyli - zgodnie z propozycją ZPP - ustaw zaczęłaby obowiązywać 4 czerwca 2016 r.

REKLAMA

Monika Małowiecka ze ZPP zaznaczyła, że w projekt CEPIK 2.0 jest zaangażowanych wiele podmiotów, przy czym nie ma jednego odpowiedzialnego za całość przedsięwzięcia. Jak mówiła, nie testowano też wystarczająco długo działania tego systemu jako całości, zabrakło też szkoleń dla kilku tysięcy powiatowym pracowników wydziałów komunikacji, a także pilotażowego wdrożenia i korekt tego systemu.

"W związku z tym, mając na uwadze interes publiczny, wnosimy o podjęcie inicjatywy legislacyjnej zmierzającej do przesunięcia daty rozpoczęcia wdrożenia całego przedsięwzięcia o sześć miesięcy, tj. o to, żeby CEPIK 2.0 wystartował zamiast 4 stycznia 2016 r. - 4 czerwca 2016 r." - powiedziała Małowiecka. Zaznaczyła, że takie przesunięcie nie grozi żadnym ryzykiem, bo projekt jest finansowany z budżetu a nie ze środków unijnych.

Wiceszef MSW Przemysław Kuna zaznaczył, że prace nad projektem CEPIK 2.0 rozpoczęły się w 2013 r. "Tak więc były trzy lata na to, żeby się przygotować. MSW zaczęło prace już w 2013 r." - powiedział. "Na chwilę obecną nie ma jasnej przesłanki, żeby powiedzieć, że nie zdążymy z wprowadzeniem" - powiedział Kuna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przyznał, że rzeczywiście nie przygotowano szkoleń. "Dostaliśmy odpowiedź z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, że oni szkoleń w pierwszym etapie nie przewidzieli, tłumacząc to tym, że zmiany, które będą wprowadzali są małe" - powiedział wiceszef MSW.

PWPW odpowiada za wsparcie informatyczne wydziałów komunikacji w zakresie rejestracji pojazdów oraz wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Wsparcie to jest realizowane poprzez systemy Pojazd i Kierowca. Oprócz pomocy przy obsłudze obywatela w urzędzie, systemy Pojazd i Kierowca zapewniają też łączność z zarządzaną przez MSW Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK).

Wiceszef MSZ podkreślił, że MSW współpracuje intensywnie z PWPW, "spotkania są w zasadzie dwa, trzy razy w tygodniu". Jak zaznaczył, jeżeli okazałoby się, że wprowadzane zmiany miałyby powodować jakiekolwiek ryzyko związane np. dotyczące opóźnienie w wydawaniu praw jazdy, "to wtedy będziemy podejmować decyzje". "Natomiast na chwilę obecną nie ma powodów, by sądzić, że 4 stycznia jest datą zagrożoną" - podkreślił wiceszef MSW.

Zobacz też: Nowe przepisy dotyczące OC: rozprawy w sądach w całym kraju

Przygotowane przez MSW nowe przepisy mają pozwolić na udoskonalenie danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) oraz na uruchomienie nowych e-usług. Projekt CEPIK 2.0 jest realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki (COI). Polega on na modernizacji systemu informatycznego CEP i CEK.

Nowela wprowadza możliwość sprawdzenia przez kierowcę przez internet, ile ma punktów karnych lub jakie naruszenia kodeksu drogowego mu przypisano. Będą temu służyć e-usługi: "Sprawdź moje uprawnienia" i "Sprawdź informację o punktach karnych". W przyszłości e-usługi mają pozwolić np. na opłacenie online mandatu. Z kolei usługa "Mój pojazd" pozwoli właścicielom (i leasingującym pojazd) na dostęp online do danych i informacji o własnym pojeździe.

Kolejną usługą dostępną elektronicznie będzie "Udostępnij dane pracodawcy". Przedsiębiorcy będą mogli tą drogą weryfikować uprawnienia kierowców, tak by uniknąć sytuacji, w której udostępnią służbowe samochody pracownikom nieposiadającym ważnych uprawnień.

Uruchomiona ma być też e-usługa "Sprawdzenie szkoły jazdy", pozwalająca na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie dostępnych danych statystycznych. Według MSW zwiększy to konkurencję między szkołami i przyczyni się do wzrostu jakości świadczonych usług. Ustawa umożliwi też utworzenie usług powiadamiania kierowców oraz właścicieli pojazdów o ważnych terminach związanych z pojazdami lub prawami jazdy.

Przewidziano także rozszerzenie zakresu danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. W rezultacie gromadzone będą w niej informacje dotyczące np.: badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym i negatywnym, ukończonych i nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych i niezarejestrowanych) i zdarzeń ubezpieczeniowych (przewidziano gromadzenie informacji o szkodach, klasyfikujących pojazd do dodatkowego badania technicznego, zgłaszanych w ramach ubezpieczenia obowiązkowego (OC) i nieobowiązkowego (AC).

Ustawa zakłada też, że minister spraw wewnętrznych będzie mógł udostępnić dane o kierowcach i pojazdach zakładom ubezpieczeń tylko wówczas, gdy ubezpieczalnie "wykażą w tym zakresie interes prawny". Parlamentarzyści długo spierali się o to, czy zbyt szerokie uprawnienia ubezpieczycieli do zapoznawania się z danymi o kierowcach nie wpłyną na bezzasadne wzrosty składki ubezpieczeniowej dla wszystkich kierujących.

Źródło: materiały prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA