| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Prawo > Krajowa Polityka Miejska: transport ekologiczny, nowe ścieżki rowerowe, przygotowanie do zmian klimatu

Krajowa Polityka Miejska: transport ekologiczny, nowe ścieżki rowerowe, przygotowanie do zmian klimatu

Rząd przyjął we wtorek uchwałę dotyczącą krajowej polityku miejskiej. Zakłada ona na rozwój w miastach ekologicznych środków transportu, zwiększanie zasięgu komunikacji rowerowej i pieszej i dostosowanie miast do zmian klimatycznych. Samochody mają mieć zatem coraz mniejszy dostęp do centrów miast, a ich rolę zastąpić ma transport zbiorowy.

Krajowa Polityka Miejska: cele i zadania

Racjonalne gospodarowanie przestrzenią w miastach, wspieranie komunikacji rowerowej i pieszej, a także rewitalizację zdegradowanych obszarów w miastach - zakłada przyjęta we wtorek przez Radę Ministrów w drodze uchwały Krajowa Polityka Miejska do 2023 r.

Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Jak wskazuje Centrum Informacyjne Rządu, strategicznym celem Krajowej Polityki Miejskiej do 2023 r. jest wzmocnienie zdolności miast i obszarów zurbanizowanych do zrównoważonego rozwoju i tworzenia miejsc pracy, a także poprawienie jakości życia mieszkańców.

"KPM jest pierwszą polską polityką miejską, która wyznacza pożądane kierunki rozwoju miast" - podkreśliło we wtorkowym komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.

Zobacz też: Czy piesi powinni mieć bezwzględne pierwszeństwo na pasach?

Polityka dotyczy wszystkich miast, niezależnie od ich wielkości czy położenia. "Wskazuje na ich wagę i rolę w generowaniu wzrostu gospodarczego i tworzeniu miejsc pracy. Nie może to być jednak rozwój realizowany kosztem przyszłych pokoleń, musi być zrównoważony, czyli prowadzony z poszanowaniem zasobów (ziemi, energii i innych)" - zaznaczono w komunikacie.

Według CIR tak sformułowany cel oznacza, że rozwojowi miast musi towarzyszyć poprawa jakości życia mieszkańców; funkcjonowanie w przyjaznej, harmonijnej przestrzeni miejskiej z dostępem do wysokiej jakości usług publicznych.

W ramach Polityki szczegółowo przedstawiono m.in. następujące wyzwania: racjonalne gospodarowanie przestrzenią, zwłaszcza racjonalne jej planowanie, preferowanie transportu ekologicznego zbiorowego, rowerowego, ruchu pieszego; rewitalizacja obszarów zdegradowanych na terenie miast, przygotowywanie miast do zmian klimatu, połączone z ochroną środowiska oraz radykalnym zwiększeniem efektywności energetycznej, wykorzystanie do rozwoju miast rosnącej aktywności mieszkańców.

W dokumencie - jak wskazuje CIR - podkreślono samodzielność jednostek samorządu terytorialnego w realizacji jej celów oraz konieczność indywidualnego dobierania narzędzi rozwojowych przez każde z miast.

Jednocześnie Polityka – jako dokument rządowy – wskazuje model miasta, którego rozwój będzie wspierać. Wskazuje także, że instytucje rządowe nie mogą wspierać finansowo lub organizacyjnie, albo w inny sposób uczestniczyć w działaniach, które są sprzeczne z tym, co postuluje Krajowa Polityka Miejska. "W tym kontekście KPM stanowi płaszczyznę współpracy i koordynacji działań rządowo-samorządowych w zakresie rozwoju polskich miast" - podkreśliło CIR.

W Krajowej Polityce Miejskiej sformułowano także zobowiązania rządu oraz zalecenia dla władz samorządowych, których wspólnym celem jest to, aby miasta były lepszym miejscem do pracy i życia oraz rozwijały się w sposób zrównoważony.

Dokument był przedmiotem dyskusji prowadzonej z mieszkańcami miast, samorządami, ekspertami oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi. Następnie został poddany formalnym konsultacjom społecznym.

Źródło: materiały prasowe PAP

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Poła

Analityk New World Alternative Investment.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »