REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bagażniki rowerowe na hak w końcu legalne?

Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczy nie jest w Polsce zgodne z prawem. Niedługo ma się to zmienić.
Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczy nie jest w Polsce zgodne z prawem. Niedługo ma się to zmienić.
Taurus

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda na to, że niedługo korzystanie z bagażników montowanych na haku holowniczym nie będzie narażało kierowcy na mandat (zasłanianie tablicy rejestracyjnej). Mają wejść w życie przepisy umożliwiające wydanie i korzystanie z trzeciej tablicy rejestracyjnej.

Trzecia tablica rejestracyjna - Polska dogoni Europę?

W resorcie infrastruktury i rozwoju trwają prace nad nowymi rozporządzeniami, dzięki którym możliwe będzie wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, umieszczanej następnie na bagażniku do przewozu rowerów, montowanym na samochodowym haku holowniczym. O uregulowanie sprawy korzystania z takich bagażników od dłuższego czasu apelowała branża i spora część rowerzystów.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie  rowerowe bagażniki na hak można kupić legalnie, ale ich używanie budzi wiele wątpliwości. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, zakazane jest zasłanianie tylnych tablic, a taka sytuacja występuje w przypadku stosowania bagażnika. Równocześnie nie ma prawnej możliwości zaopatrzenia się w dodatkową (trzecią) tablicę rejestracyjną, którą można by umieścić na bagażniku (większość modeli jest do tego przystosowana).

Na potrzebę uregulowania kwestii związanych z takimi bagażnikami uwagę zwracali m.in. przedsiębiorcy. Jak wyjaśnia bowiem Bartłomiej Markiewicz, ekspert polskiej firmy Taurus – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, brak odpowiednich przepisów wymusił szukanie innych, „sztucznych” rozwiązań.

W większości krajów europejskich można od dawna wyrobić sobie trzecią tablicę rejestracyjną. W Polsce musimy liczyć na zdroworozsądkowe podejście drogówki albo użyć sposobu. Popularnym rozwiązaniem jest dorobienie tablicy informacyjnej. Dzięki takiej legalnej tablicy numery rejestracyjne będą widoczne, zgodnie z wymogami prawa. Legalność takiego rozwiązania jest jednak zależna od interpretacji” – mówi Bartłomiej Markiewicz.

Zobacz też: Nowy taryfikator mandatów 2015 wszedł w życie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jakich zasadach będzie wydawana trzecia tablica rejestracyjna?

Problem rozwiązać mają trzy nowe rozporządzenia regulujące przewożenie rowerów za pomocą samochodowych bagażników montowanych na haku holowniczym.

Bagażniki rowerowe są coraz częściej wykorzystywane przez właścicieli pojazdów i rowerów. Celem jest, aby obowiązujący stan prawny realizował potrzeby społeczne użytkowników pojazdów i rowerów” – uzasadnia projektodawca.

REKLAMA

Po wejściu w życie nowych regulacji możliwe będzie wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Na wniosek właściciela pojazdu tablicę wyda organ rejestrujący właściwy dla miejsca rejestracji samochodu. Wnioskowanie ma być możliwe zarówno przy rejestracji pojazdu, jak i w czasie późniejszym (za okazaniem dowodu rejestracyjnego).

Dodatkowa tablica rejestracyjna będzie umieszczana na bagażniku w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym. Nie będzie potrzeby określania dodatkowych wymagań, ponieważ będzie ona zgodna z obowiązującym wzorem. Tablica będzie zamawiana przez organ rejestrujący u uprawnionego producenta tablic rejestracyjnych. Do legalizacji tablicy będzie wydawana dodatkowa nalepka legalizacyjna” – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Projekty rozporządzeń przeszły już etap konsultacji społecznych, które trwały jednak tylko dwa tygodnie. Krytyczne uwagi – dotyczące potrzeby doprecyzowania niektórych przepisów – zgłosiło m.in. miasto Poznań.

Uregulowanie sprawy bagażników to krok w dobrym kierunku. Można powiedzieć, że lepiej późno niż wcale. Resort powinien wziąć pod uwagę zgłaszane zastrzeżenia, by prawo było maksymalnie przyjazne dla obywateli. W trakcie konsultacji wskazywano m.in. na kwestię zasad wydawania dodatkowej tablicy – proponowany kształt przepisów warto byłoby zmienić w ten sposób, iż wydanie trzeciej tablicy byłoby możliwe bez konieczności oczekiwania na wyprodukowanie dowodu rejestracyjnego przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Niepotrzebny wydaje się też wymóg złożenia oświadczenia, że otrzymaną tablicę będzie się umieszczało na bagażniku, co do którego właściciel pojazdu posiada prawo dysponowania” – dodaje ekspert firmy Taurus.

Zobacz też: Nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów - koniec z opłatą 500 zł

Trzecia tablica rejestracyjna za pół ceny

Za wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej do oznaczenia bagażnika trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 50 proc. opłaty za wydanie tablicy samochodowej. Dodatkowo konieczna ma być zapłata za wydanie kompletu nalepek legalizacyjnych (do zalegalizowania dodatkowej tablicy). Zgodnie z obecnymi wysokościami opłat, koszt wyniesie w sumie 52,5 zł, z czego 40 zł to połowa stawki za wydanie tablicy, a 12,5 zł to koszt nalepek.

Projektodawcy szacują, że w skali roku – biorąc pod uwagę, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 20 mln samochodów – o wydanie dodatkowej tablicy może wnioskować 1 proc. (200 tys.) właścicieli pojazdów. Z tego tytułu samorządy mają uzyskać przychody rzędu ok. 10,5 mln zł rocznie – mniej więcej połowa tej kwoty (5,2 mln zł) stanowić będzie zysk jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzenie zmian przewidują trzy projekty rozporządzeń (z dnia 16 kwietnia 2015 r.) Ministra Infrastruktury i Rozwoju: – zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów; – zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego; – zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów.

Wszystkie rozporządzenia mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA