REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Belgia, Bruksela

Strefa niskiej emisji w Brukseli działa od 1 stycznia br., ale pierwsze pomysły na jej wprowadzenie pojawiły się niemal 10 lat temu. Początkowo rząd pozwolił na wprowadzenie strefy w czasie wysokich poziomów zanieczyszczenia powietrza. Rządzący stolicą Belgii mają ambitne plany rozwoju elektromobilności w swoim mieście. Do 2030 roku wszystkie autobusy mają być elektryczne, a na mapie miasta pojawi się łącznie do 600 punktów ładownia samochodów elektrycznych.

REKLAMA

Strefa niskiej emisji obowiązuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, a kontrolowana będzie przez system kamer w mieście. Bruksela walczy ze spalinami. Od tego roku auta z silnikiem diesla wyprodukowane przed 1997 rokiem oraz niespełniające normy spalin Euro 2 nie wjadą do centrum. Zakaz dotyczy kierowców pojazdów o masie do 3,5 tony. Wkrótce, zakaz wjazdu zacznie obejmować pojazdy powyżej 7,5 ton, które dowożą towarów do sklepów.

Za złamanie zakazu wjazdu grozi kara od 150 do nawet 350 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Hiszpania, Madryt

REKLAMA

Madryt także chce ograniczyć ruch miejski na swoich ulicach. Od 3 lat władze miasta stopniowo zmniejszają udział prywatnych samochodów w mieście, utrudniając życie kierowcom – to tzw. pozytywna dyskryminacja. Podwyższanie opłat parkingowych, coraz częściej występująca strefa bez samochodu, zmuszają kierowców do zmienienia używanego środka transportu na komunikacje miejską. Pomysły na ograniczenia ruchu w mieście należą głównie do mieszkańców, którzy widzą w tym możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy, np. w branży gastronomicznej. Planuje się by Madryt był miastem dla pieszych, a nie dla kierowców.

Wjazd do stref ekologicznych będzie przewidziany tylko dla mieszkańców tej strefy. Dla osób spoza strefy, wjazd będzie możliwy tylko pod warunkiem zarezerwowania sobie miejsca na jednym z trzynastu parkingów w mieście. Zakaz nie obowiązuje motocyklistów wjeżdżających pomiędzy 7 rano a 22.00 oraz pojazdów dostawczych w godz. 10-13.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za złamanie zakazu, przewidziana jest kara 90 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Portugalia, Lizbona

W gorącej stolicy Portugalii wprowadzono przepis zakazujący wjazdu samochodom wyprodukowanym później niż 1992 roku wjazdu do centrum w dni powszednie. Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczą taksówek (starszych niż z 1996 r.) oraz autobusów miejskich (nie starszych niż z 2000 r.). Troskę o czyste powietrze widać także u władz miasta, którzy wymienili swoją całą flotę na samochody elektryczne za 3,2 mln euro (według urzędników roczna oszczędność na paliwie wyniosła ok. 180 tys. euro).

Za złamanie przepisu grozi mandat w wysokości 24 euro. Podobnie jak w innych miastach, chodzi o spopularyzowanie transportu publicznego.

Opłaty za wjazd do centrum – Włochy, Mediolan

REKLAMA

Bogatsza i lepiej rozwinięta północna część Włoch zwraca zdecydowanie więcej uwagi na ekologię w swoim miastach. Od 6 lat w Mediolanie obowiązuje opłata w wysokości 5 euro za wjazd do centrum w strefę ograniczonego ruchu (Areca C) od 7.30 do 19.30 w dni powszednie. System opiera się na kamerach i czujnikach, które rejestrują tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Opłaty można dokonać w parkometrach, kupić bilet w sklepie albo w internecie. Kupiony bilet trzeba aktywować przez Internet, Call Center lub SMS.

Ekologiczna strefa ponadto zakazuje wjazdu pojazdom z normą emisji spalin poniżej Euro 1 oraz dłuższych niż 7,5 m. Bilet ważny jest przez całą dobę, a opłatę można wpłacić nawet 24 godzin od wjazdu do strefy. W razie złamanie przepisu kara może wynieść nawet 80 euro. Więcej informacji) (comune.milano.it/wps/portal/ist/en/area_c)

Opłaty za wjazd do centrum – Szwecja. Sztokholm

Opłaty za wjazd do ekologicznej strefy śródmiejskiej w Sztokholmie obowiązują od 2007 roku i są wynikiem referendum. Identyczny system od 2013 roku jest w Goeteborgu. Jak zarzekają się rządzący, pieniądze z opłat za wjazd do centrum przeznaczane są na rozbudowę linii metra o kolejne stacje oraz rozwój infrastruktury drogowej. Wysokość opłaty za wjazd do centrum uzależniona jest od pory dnia. Do niedawna najmniejsza stawka wynosiła ok. 5 zł, a najwyższa mogła osiągnąć nawet 30 zł dla wszystkich. Od 2016 roku podwyższono opłaty – dziś maksymalnie w ciągu dnia można nawet zapłacić ok. 60 zł.

Opłaty nie są pobierane w weekendy, w okresie świątecznym oraz przez cały lipiec. Nie trzeba kupować żadnej winiety albo biletu – system automatycznie rachunek na nasz adres. Więcej informacji (https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Congestion-taxes-in-Stockholm-and-Goteborg/)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA