REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Niemcy, Berlin

W Berlinie i wielu innych miastach w Niemczech (m.in. Kolonia, Hannover, Dortmund, Mannheim, Pleidelsheim) od 2008 roku wprowadzono tzw. strefę środowiskową, do której mogły tylko wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – czerwoną (EURO 2), żółtą (EURO 3), zieloną (EURO 4). Sytuacja zmieniła się w 2010 roku, kiedy zaostrzono przepisy środowiskowe. Od tamtego czasu, do centrum Berlina mogą wjeżdżać pojazdy tylko z zieloną nalepką, spełniające wymogi emisji spalin EURO 4. Gdzie ją kupić i ile kosztuje?

REKLAMA

Plakietki umieszczane na szybkie są dostępne od ręki na stacjach Dekry nie tylko w Niemczech, ale także w Polsce. Można ją też kupić przez Internet – plakietka Umweltzone wraz z wysłaniem listem poleconym kosztuje 79 zł (https://www.dekra.de/de/feinstaubplakette/). W Niemczech to 5 euro. Warto wiedzieć, że upoważnia do wjazdu we wszystkich miastach, w których jest wymagana.

Za brak plakietki ekologicznej grozi kara w wysokości 80 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Francja, Paryż

Francja chce wyeliminować w najbliższej przyszłości samochody z konwencjonalnym napędem ze swoich dróg. W zależności od rodzaju silnika i spełnianej normy spalin, każdy zarejestrowane auto we Francji musi posiadać ważą ekologiczną winietę Crit'Air przyklejoną do szyby. W stolicy Francji dostępnych jest aż sześć rodzajów winiet – od samochodów z napędem elektrycznym, do z silnikiem diesla. W 2017 roku powstało 28 stref ekologicznych uzależnionych od warunków pogodowych (ZPA) i stałych (ZCR). Każda gmina indywidualnie wprowadza ograniczenia na swoim obszarze. Cena winiety wynosi 4,20 euro. Można ją kupić na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/en/. Samochody bez nalepki mogą jeździć w weekendy oraz w dni robocze (20.00-8.00).

Za brak winiety obowiązuje kara w wysokości od 65 do 135 euro (równowartość). Strefy ekologiczne istnieją również m.in. w Grenoble, Lyon, Strasburgu, Tuluzie, Lille.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty za wjazd do centrum – Norwegia, Oslo

REKLAMA

Przy wjeździe do wszystkich większych miast w Norwegii (np. Stavanger, Bergen), przed wjazdem należy uiścić opłatę. Norwegia chce w ten sposób przekonać kierowców, żeby pozostawiali swoje samochody poza granicami miast i dojeżdżali do centrum komunikację miejską.

W Oslo działa całkowicie elektroniczny system kamer i czujników AutoPASS, które rejestrują każdy przejeżdżający samochód na drogach objętych opłatami, nie tylko w centrach miast. Najlepiej zarejestrować się na stronie Euro Parking Collection. Aby założyć konto, musimy podać numer rejestracyjny samochodu i dane karty płatniczej (http://www.autopass.no/en/visitors-payment) - wówczas możemy swobodnie korzystać ze wszystkich płatnych dróg. Istnieje też możliwość niezałożenia konta i oczekiwania, aż faktura za przejazd przyjdzie na nasz adres domowy – kierowcy mają na to sześć miesięcy. Warto pamiętać, że za płatne odcinki zawsze więcej zapłacą posiadacze diesli i kierowcy podróżujący w godzinach szczytu. Z opłat zwolnieni są właściciele samochodów elektrycznych

Wjazd do centrum Oslo kosztuje 34 korony norweskie, czyli równowartość ok. 16 zł


Opłaty za wjazd do centrum – Wielka Brytania, Londyn

Podobnie jak w Oslo, za wjazd do Londynu jest realizowany elektronicznie przy pomocy niemal identycznego systemu. Opłatę można uiścić telefonicznie (0343 222 2222) albo w systemie Tfl (tfl.gov.uk/cc). Płatność z karty płatniczej może być automatycznie pobierana co miesiąc. Opłata jest jednorazowa na cały dzień w wysokości 11.50 funtów (ok. 55 zł) i obowiązuje w dni powszednie od godz. 7 do 18, z wyłączeniem świąt państwowych i okresu od 25 grudnia do 1 stycznia włącznie. Od października ub.r. podniesiono stawki, dla właścicieli aut niespełniających normy Euro 4, czyli zarejestrowanych przed 2006 rokiem, do 21,5 funta.

Opłaty najlepiej dokonać przed 22:00. Za wjazd do ekologicznej strefy można także zapłacić następnego dnia, ale wtedy opłata wyniesie aż 14 funtów.

Płatność umożliwia swobodne opuszczanie i wracanie do strefy bez dodatkowych opłat. Strefa płatnego wjazdu obejmuje niemal ok. 20 kilometrów powierzchni miasta Londynu. Opłaty za wjazd obowiązują w następujących dzielnicach: Mayfair, częściowo Marylebone, Victoria, St James, Waterloo, Borough, City of London, Clerkenwell, Finsbury, Holborn, Bloomsbury, Soho.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA