REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Audi R18 w Le Mans
Audi R18 w Le Mans
castrol

REKLAMA

REKLAMA

24-godzinny wyścig w Le Mans to jedna z najsłynniejszych imprez motoryzacyjnych na świecie. Eksperci z Goodyear opisali najtrudniejsze sekcje tego obiektu.

Le Mans 24h - tor

REKLAMA

Już po raz trzeci Dunlop prezentuje przewodnik po zakrętach, w którym Mark Hales, Olivier Pla i  Sebastien Montet opowiadają o różnych odcinkach toru Le Mans, a każdy z ekspertów przedstawia swój punkt widzenia. Filmowe przewodniki Dunlopa są produkowane przez Marka Halesa, uznanego pisarza, dziennikarza, instruktora jazdy i kierowcę wyścigowego. Mark ma na koncie prawie 200 zwycięstw w wyścigach na różnych torach na świecie, dzięki czemu posiada najlepsze kwalifikacje, by skompilować precyzyjny, szczegółowy i użyteczny przewodnik pokonywania zakrętów. Olivier Pla jest kierowcą zespołu
G-Drive Racing i zwycięzcą pierwszych dwóch rund World Endurance Championship, natomiast Sebastien Montet to menedżer w dziale Dunlop Motosport, odpowiedzialny za projektowanie i rozwój opon wyścigowych. 

Opinia instruktora – Mark Hales

Video przewodniki:

Zakręty Porsche: https://www.youtube.com/watch?v=bBIizTGdidM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakręt Dunlop: https://www.youtube.com/watch?v=Mjcxddr37g8

Zakręt Mulsanne: https://www.youtube.com/watch?v=ti9122YqkwM

Opinia kierowcy – Olivier Pla z G Drive Racing

O zakrętach Porsche

„To jeden z najtrudniejszych odcinków toru Le Mans. Bardzo szybki zakręt z gwałtowną zmianą kierunku, dlatego opony odgrywają wyjątkowo istotną rolę.
Na tym odcinku potrzeba naprawdę dużej przyczepności, dlatego tak dobrze sprawdzają się tu opony Dunlop.”

O zakręcie Dunlop

„To pierwszy zakręt za prostą do boksów. Hamowanie nie jest łatwe, gdyż trzeba robić to na pochylonych kołach, a do takiego manewru potrzeba bardzo stabilnej maszyny. Prawidłowe wejście w zakręt Dunlop jest bardzo ważne podczas zmniejszania prędkości na tym odcinku. Szykana jest dość ciasna, a na wyjeździe bardzo istotna jest trakcja, ponieważ determinuje ona dojazd do Tertre Rouge.”

O zakręcie Mulsanne

„Dojazd do podwójnego zakrętu Mulsanne jest jednym z najtrudniejszych punktów hamowania na całym Le Mans. Samochód klasy LMP2 zwalnia z około 300 km/godz. do 70 km/godz. na odcinku stu metrów! To ogromne zmniejszenie prędkości. Wyjazd z Mulsanne jest bardzo ważny i tam również potrzebna jest naprawdę dobra trakcja, ponieważ od tego zależy wyjazd na długą prostą prowadzącą do Indianapolis. Nocą odcinek między Mulsanne a Arnage jest najciemniejszym odcinkiem toru.”

Arnage

„Przejazd Arnage to delikatna sprawa, bo tutaj mamy najsłabszą przyczepność podczas hamowania. W tym miejscu kierowcy często popełniają błędy, szczególnie nocą. Wydaje się, że można hamować naprawdę późno, ale te kilka dodatkowych centymetrów może prowadzić do błędu. To naprawdę bardzo trudne miejsce, szczególnie nocami, gdy tor jest chłodniejszy.”

Opinia Dunlop – Sebastien Montet, menedżer ds. projektowania i rozwoju opon wyścigowych Dunlop Motorsport

Zakręty Porsche

„Zakręty Porsche narzucają oponom duże obciążenia boczne. Jedną z najważniejszych kwestii w specyfikacji opon na sezon 2014 było właśnie poprawienie bocznego zachowania naszego ogumienia. Osiągnęliśmy cel, co potwierdzają zwycięstwa w czterech pierwszych wyścigach (WEC i ELMS). Poprawa ogólnej przyczepności opon w sezonie 2014 da naszym partnerom pewność jazdy na granicy możliwości w zapierających dech w piersiach szybkich zakrętach.”

Zakręt Dunlop

„Poprawa przyczepności opon tylnych na sezon 2014, dzięki nowemu profilowi i konstrukcji, spowodowała również udoskonalenie parametrów opon przednich. Wzrosła siła hamowania oraz nośność boczna, które potrzebne są podczas pokonywania zakrętów Dunlop. Opony na sezon 2014 znakomicie sprawdzą się w tym łuku – pozwolą samochodom jadącym na oponach Dunlop szybko pokonać trudną szykanę i przejechać pod legendarnym mostem Dunlop.”

Zakręt Mulsanne

REKLAMA

„O ile zakręty Porsche i Dunlop stanowią poważne obciążenie dla opon pod każdym względem, w zakręcie Mulsanne chodzi nade wszystko o obciążenia wzdłużne. Przód musi być bardzo mocny, by wytrzymać jeden z najtrudniejszych punktów hamowania. Następnie cała moc i obciążenie przenoszą się na tylne opony, które muszą zapewnić bardzo dobrą trakcję na prostej Indianapolis. Sprawdziliśmy już, że nasze nowe opony na sezon 2014 radzą sobie w tych warunkach, co potwierdziły wyniki rundy WEC na torze Spa. Pierwszy zakręt Spa jest dość podobny do tego odcinka i choć warunki hamowania nie są tak wymagające, to trakcja jest bardzo ważna, ponieważ za zakrętem znajduje się najszybszy odcinek toru.”

„Mieszanki przygotowane na sezon 2014 zostały zaprojektowane dla szerszego zakresu temperatur, a tegoroczne warunki pogodowe już pozwoliły je przetestować. Mieliśmy do czynienia z zimnym i twardym torem, takim jak Silverstone, na którym nowa twarda mieszanka sprawdziła się bardzo dobrze. Jeździliśmy też na torze Imola, gdzie w wysokich temperaturach doskonale radziła sobie nowo wprowadzona miękka mieszanka. Nasze opony na sezon 2014 nie mogą zapewnić kierowcom lepszej widoczności nocą, ale mogą dać większą przyczepność i pewniejsze prowadzenie, utrzymując przy tym lepszą odporność na zmiany temperatury toru.”

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy
24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA