REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rząd chce obniżyć koszty budowy dróg w Polsce

PAP
autostrada, droga Fot. Fotolia
autostrada, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plany budowy dróg w Polsce w kolejnych latach są ambitne, ale brakuje na nich funduszy. Rząd chce zatem obniżyć koszty ich budowy. W jaki sposób?

Chcemy obniżyć koszty budowy dróg, pracuje nad tym specjalnie powołany zespół - powiedział PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Podał, że niektórzy eksperci mówią o możliwości nawet 30-proc. obniżki tych kosztów.

REKLAMA

Zastrzegł, że zaoszczędzone pieniądze trafią na budową innych dróg. Podał, że program budowy dróg krajowych obejmuje zadania szacowane na blisko 200 mld zł, a w planie finansowym programu jest 107 mld zł.

PAP: Na jakim etapie jest realizacja programu budowy dróg krajowych do roku 2023 przyjętego przez poprzedni rząd, czy będą jakieś zmiany w tym programie?

J. Sz.: Czekamy na wyniki generalnego pomiaru ruchu drogowego. To są badania, które prowadzone są na wszystkich drogach krajowy w całej Polsce mniej więcej co 5 lat. W grudniu ubiegłego roku odbyły się kolejne badania i czekamy teraz na wyniki, które powinny w lutym do nas trafić. To będzie bardzo ważne narzędzie do oceny, w jakiej kolejności i które odcinki dróg należy modernizować i budować.

Zobacz też: Dofinansowanie budowy dróg na Mazowszu w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Chcemy też wykorzystać do analizy takie narzędzie jak badanie modelu ruchu, które pozwala ocenić na ile będzie się rozwijał ruch między poszczególnymi ośrodkami miejskimi i jak będą obciążone poszczególne drogi. Natomiast na pewno chcemy domykać ciągi komunikacyjne, chcemy zakończyć budowę A4, zakończyć budowę A1, czy budować drogę Via Carpatia jako ważną dla nas arterię komunikacyjną. Jest też szereg projektów, o które dopominają się poszczególne obszary Polski.

Program budowy dróg krajowych obejmuje zadania, których wartość została wyszacowana na blisko 200 mld zł natomiast w planie finansowym tego programu jest 107 mld zł. Dlatego pracujemy nad realnym obniżeniem kosztów budowy dróg. Zostały powołane zespoły, są przygotowywane opracowania w tym zakresie.

PAP: Na czym mają polegać oszczędności w budowie dróg?

J.Sz.: Pierwszy obszar to zmiana przepisów dotyczących budowy dróg w Polsce np. tych dotyczących ochrony środowiska. Chodzi nam o to, żeby ustalić razem ze specjalistami od ochrony środowiska jak chronić zwierzęta, ludzi, ale w racjonalny sposób tak, żeby nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy. Dzisiaj tak naprawdę nie ma bowiem przepisów, które by określały jak powinny wyglądać, jakie powinny mieć parametry czy w jakich warunkach powinny być instalowane te wszystkie urządzanie dot. ochrony przyrody. Dzisiaj są to najczęściej tzw. dobre praktyki.

Jak rząd zaoszczędzi na budowie dróg w Polsce?

Drugi aspekt to kwestia ustandaryzowania budowy obiektów mostowych. Obecnie mamy taką sytuację, że każdy most jest niejako od początku projektowany. Oczywiście to ciekawie wygląda i są to bardzo ładne konstrukcje, ale to po prostu kosztuje i nas dzisiaj na to nie stać.

Nie ma katalogu obiektów mostowych a taki katalog pozwoliłby na prostsze projektowanie i tańsze wykonawstwo. To potwierdzają wszyscy specjaliści zajmujący się tym tematem.

REKLAMA

Kolejne sprawa to kwestia prowadzenia prac archeologicznych. Obecnie mamy taką sytuację, że prace archeologiczne rozpoczynają się albo tuż przed rozpoczęciem budowy albo niejako prowadzone są w ramach prowadzonych już prac budowlanych, a to często wstrzymuje budowę na kilka miesięcy.

Nie ma powodu, dla którego archeolodzy nie mogliby prowadzić swoich prac już w momencie, kiedy grunt jest wykupowany pod zaprojektowaną drogę. Archeolodzy mają bardzo dobrze skatalogowane miejsca, które chcieliby przebadać i wiedzą gdzie chcieliby prowadzić prace. Również analizujemy różne rozwiązania technologiczne pozwalające obniżyć koszty budowy dróg.

PAP: O ile te działania mogą obniżyć koszty budowy dróg?

J. Sz.: Nie mogę na razie mówić o liczbach, niektórzy jednak twierdzą, że nawet ok. 30 proc. można zaoszczędzić. Czy to rzeczywiście będzie prawdą to się przekonamy. Ale wszyscy eksperci twierdzą, że tutaj obniżanie kosztów jest możliwie. Obecnie pracuje nad tym specjalny zespół.

Zobacz też: Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4

Chce też powiedzieć jasno, że nie chodzi nam o oszczędzanie na budowie dróg tylko o obniżaniu kosztów ich budowy, a pieniądze w ten sposób zaoszczędzone trafią na budową innych dróg. To nie jest tak, że one wypłyną z branży budowlanej.

PAP: Czy planowane są zmiany w funkcjonowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad?

J. Sz.: Za wcześniej jeszcze, aby o tym mówić. Są propozycje do przeanalizowania takie jak przekształcenie GDDKiA w agencją budowy dróg, czy GDDKiA jako ta instytucja, która zajmuje się utrzymaniem dróg, kwestiami planowania czy tworzenia strategii transportowych. Ale na razie najważniejsze jest dla nas obniżenie kosztów budowy dróg.

PAP: Czy będą powoływane spółki specjalnego przeznaczenia przy budowie dróg?

J. Sz.: Traktujemy to jako jedną z opcji tańszego i efektywnego budowania dróg w Polsce. Prowadzimy prace na ile takie spółki byłyby opłacalne i na jakich odcinkach dróg mogłaby się utrzymać z opłat za ruch.

Rozmawiał Krzysztof Markowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA