REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyła nowatorska budowa mostu na Widawie

Ruszyła nowatorska budowa mostu na Widawie Fot. Fotolia
Ruszyła nowatorska budowa mostu na Widawie Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma Astaldi budująca drogę ekspresową S5 poinformowała o rozpoczęciu budowy mostu na Widawie. Będzie on dostosowany do parametrów drogi szybkiego ruchu a w przyszłości będzie mógł być powiększony dla zwiększenia przepustowości trasy.

Most na Widawie

REKLAMA

Będzie miał trzynaście przęseł i 750 metrów długości, a po każdej z jezdni auta poruszać się będą po dwóch pasach – rozpoczęła się budowa mostu na Widawie z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego. Wykonawca trzeciego odcinka budowanej drogi ekspresowej S5 złożył również projekty wykonawcze, osiągając w ten sposób drugi kamień milowy inwestycji.

REKLAMA

Żelbetowy most stanie w bliskim sąsiedztwie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i rozbudowywanego węzła drogowego Wrocław Północ. Będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pasy awaryjne (od zewnątrz), a także zapasowy trzeci pas na obu jezdniach od strony pasa rozdziału (od wewnątrz) - na wypadek ewentualnej przyszłej rozbudowy drogi ekspresowej S5. Ponieważ teren jest trudny, zalewowy, dlatego firma Astaldi (wykonawca trzeciego odcinka S5 od km 137+500 przed węzłem Trzebnica do węzła Wrocław Północ) postanowiła posłużyć się przy budowie mostu metodą nasuwania podłużnego. Sprawdza się ona doskonale w takich warunkach i pozwala unikać stosowania ciężkich dźwigów.

Zobacz też: Kiedy będzie gotowy drugi odcinek obwodnicy Muszyny?

REKLAMA

Technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami, które betonuje się na specjalnie przygotowanych stanowiskach (wytwórniach) przed przyczółkami mostu. Segment ma formę jednokomorowej skrzyni o kształcie odwróconego trapezu, zbrojonej i betonowanej. Gdy jeden odcinek pomostu jest już gotowy, zostaje przesunięty do przodu za pomocą specjalnych siłowników hydraulicznych, a w wytwórni powstaje kolejny, który będzie nasuwany wraz z elementem wcześniej wyprodukowanym i nasuniętym. Do pierwszego nasuwanego segmentu zamocowany jest stalowy dziób prowadzący (awanbek) o długości 36 m i wysokości ponad 3 m. Jego zadaniem jest przedłużenie nasuwanej konstrukcji, najazd na łożyska znajdujące się na głowicach filarów i opieranie powstającego mostu na kolejnych filarach. W tej chwili awanbek dotarł do pierwszej przypory.

- Montaż każdego segmentu mostu, który ma długość 30 m i wagę 900 ton, trwa około tygodnia, a każda z dwóch jezdni zostanie zbudowana z 26 takich segmentów – mówi Łukasz Czeleko, kierownik budowy z firmy Astaldi. – Będą one nasuwane częściowo od strony Wrocławia po lekkim łuku o promieniu 2800 metrów, od podpory P14 do podpory P8, natomiast od strony Poznania po linii prostej od podpory P1 do P8. Ostatnim elementem nasuwania będzie wykonanie styku montażowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy most będzie już gotowy, cały sprzęt stosowany nad Widawą zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą i wykorzystany do budowy dużo mniejszego (długość ok. 200 m) mostu nad rzeką Ławą.

Metodę nasuwania podłużnego opracowano w latach 60. XX w. Jej najsłynniejszym zastosowaniem było wybudowanie wiaduktu w Millau w południowej Francji, najwyższej tego typu konstrukcji w Europie. W Polsce tą metodą wykonano m.in. trzy wiadukty w ciągu autostrady A-1 Gdańsk-Grudziądz, wiadukt w węźle Czerniakowskim w Warszawie, wrocławską estakadę Gądowiankę oraz Most Rędziński w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Firma Astaldi złożyła też inżynierowi kontraktu projekty wykonawcze, szczegółowe specyfikacje techniczne oraz przedmiary robót na cały projektowany odcinek. Zgodnie z  kontraktem z GDDKiA miała na to 16 miesięcy od jego podpisania. To dla wykonawcy drugi z trzech najważniejszych kamieni milowych w procesie realizacji umowy. Przedłożenie kompletnych projektów i osiągnięcie drugiego kamienia milowego oznacza zamknięcie etapu projektowania i skupienie się wykonawcy na realizacji prac drogowych i mostowych.

Zobacz też: Oferty na projekt i budowę 16 km drogi S5

Astaldi wybuduje 19-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale także poprawiający płynność ruchu tranzytowego. Poprawi on zdecydowanie również ruch lokalny
i zlikwiduje bardzo częste korki od ulicy Żmigrodzkiej do świateł w miejscowości Kryniczno. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.

Najważniejsze dane obiektu MS-41 (most na Widawie w ciągu drogi ekspresowej S5):

  • Długość pomostu: 750,20 m
  • Szerokość całego obiektu: 35,08 m
  • Parametry jezdni: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i jeden pas zapasowy (3 x 3,50 m) oraz pas awaryjny (2,50 m)
  • Konstrukcja mostu: most żelbetowy, sprężony, z trzynastoprzęsłowym ustrojem niosącym; przyczółki żelbetowe, masywne, podpory pośrednie – żelbetowe słupowe z poszerzoną głowicą.
  • Rozpiętość przęsła: 9 przęseł o rozpiętości po 60 m, 2 przęsła o rozpiętości 56 m i 2 przęsła o rozpiętości 48 m.

Źródło: materiały prasowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA