REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płock: zdalny system sterowania sygnalizacja świetlną

światła, sygnalizator, semafor Fot. Fotolia
światła, sygnalizator, semafor Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Płocku ma ruszyć system poprawiający płynność ruchu na drogach. W zależności od natężenia ruchu będzie on sterował sygnalizacją świetlną tak, aby ograniczać powstawania zatorów na drogach.

Płock z systemem sterowania ruchem drogowym

Przedsięwzięcie ma być realizowane we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów (IBDiM) w Warszawie w trzech etapach – w ostatnim ma objąć wszystkie płockie węzły komunikacyjne. Jak poinformował we wtorek PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, pierwszy etap projektu zostanie uruchomiony w połowie grudnia, na razie na trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu samochodowego.

REKLAMA

REKLAMA

„Na skrzyżowaniach tych działać będą kamery monitorujące natężenie ruchu samochodowego. Dzięki zliczaniu na bieżąco aktualnej liczby pojazdów na całym odcinku drogi, od pierwszego do trzeciego skrzyżowania, możliwe będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją świetlną w taki sposób by ruch był płynny i nie tworzyły się zatory. Będzie to system obsługujący trzy węzły komunikacyjne, współpracujące ze sobą” – powiedział Woźniak.

Dodał, że na wybranych skrzyżowaniach zamontowane zostaną także kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz modelu pojazdu. „To urządzenia dodatkowe do celów statystycznych, które pozwolą zdobyć wiedzę o tym, jaki rodzaj samochodów przejeżdża najczęściej trasą objętą takim monitoringiem i skąd pojazdy te pochodzą” – wyjaśnił Woźniak.

Wprowadzenie inteligentnego systemu sterowania ruchem pojazdów w pierwszym etapie, czyli na wybranych trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu samochodowego, będzie kosztowało ok. 450 tys. zł, z czego Płock przeznaczy na ten cel 260 tys. zł, IBDiM pozostałą kwotę.

REKLAMA

Drugi etap projektu, którego realizacja planowana jest w 2016 r., przewiduje wdrożenie zdalnego systemu sterowania ruchem samochodowym na kilku dodatkowych skrzyżowaniach w Płocku oraz złożenie wniosku o wsparcie tego przedsięwzięcia ze środków unijnych. Zakłada się, że koszt tej części inwestycji to ok. 4 mln zł. Realizacja projektu uzależniona będzie od uzyskania dofinansowania przez IBDiM.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trzecim etapie przedsięwzięcia inteligentny system regulujący ruch pojazdów ma objąć wszystkie skrzyżowania w Płocku. Ta część projektu przewiduje także budowę odrębnego, centralnego biura do bezpośredniego zarządzania systemem. Termin realizacji tego etapu nie jest na razie ściśle określony.

„To skrzyżowania w dużym stopniu decydują o tym, czy ruch samochodowy na drogach biegnących przez miasto odbywa się płynnie. Zobaczymy na ile system sprawdzi się na wybranych, głównych skrzyżowaniach. Wtedy będziemy mogli określić perspektywę, czy może nawet konieczność, wdrożenia tego trzeciego etapu” – zaznaczył Woźniak. Dodał, że koszt realizacji ostatniej części projektu szacowany jest na „dziesiątki milionów złotych”.

IBDiM jest autorem Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP), którego celem jest m.in. automatyzacja obliczeń statystycznych związanych z ruchem pojazdów poprzez rozpoznawanie ich typu, marki, a nawet koloru. System opiera się na Autonomicznych Punktach Pomiarowych, które dzięki zainstalowanym kamerom prowadzą stały monitoring dróg i przejeżdżających pojazdów. Zebrane w taki sposób dane są przesyłane do Centralnego Systemu Statystycznego, który przeprowadza obliczenia oraz porównania informacji z różnych punktów pomiarowych.

Partnerem projektu jest spółka Neurosoft, działająca jako spin-off pracowników i absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej. Prowadzi ona prace m.in. nad technologią sztucznych sieci neuronowych i algorytmami. Zajmuje się też przetwarzaniem i rozpoznawaniem elementów obrazów i zdjęć cyfrowych. Według danych Neurosoftu, ISKIP wdrożono w ponad 50. punktach pomiarowych w różnych miastach Polski, w tym w Warszawie, Bydgoszczy, Krakowie i Radomiu oraz na drogach krajowych między tymi ośrodkami. Z systemu korzysta także Inspekcja Transportu Drogowego, a także ABW, policja i Straż Graniczna.

Źródło: materiały prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA