REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec?

Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec? Fot. Fotolia
Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aż osiemnastu wykonawców zgłosiło się do przetargu na budowę obwodnicy Czarnowąsów (woj. Opolskie). Kiedy według założeń inwestycja ma zostać zrealizowana?

18 firm chce podjąć się budowy obwodnicy miejscowości Czarnowąsy (Opolskie), jednej ze strategicznych inwestycji woj. opolskiego. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 160 mln zł. Budowa obwodnicy ma się zacząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w roku 2017.

REKLAMA

Informację o liczbie oferentów zainteresowanych tą inwestycją podano na wtorkowej konferencji prasowej zarządu woj. opolskiego. Członek zarządu Tomasz Kostuś podkreślił, że jest to największe i najważniejsze zadanie drogowe regionu, które ma być zrealizowane do 2017 r.

Zobacz też: Rząd przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk w rozmowie z PAP tłumaczył, że obwodnica ta jest przede wszystkim elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę, a podstawowe kryterium realizacji tej inwestycji związane jest z natężeniem ruchu na tym odcinku, który według badań z 2010 r. wynosił 12 tys. pojazdów na dobę. Horaczuk dodał, że w tym roku badanie natężenia ruchu jest powtarzane. „Spodziewamy się, że obecnie ruch okaże się jeszcze większy, niż pięć lat temu” – dodał wyjaśniając, że wynika to m.in. z tego, że „Opole rozwija się mocno w kierunku północnym".

Obwodnica Czarnowąsów ma pomóc także rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kostuś poinformował na wtorkowej konferencji, że cała inwestycja składać ma się z dwóch części: budowy fragmentu obwodnicy od węzła drogowego przy ul. Sobieskiego do granic miasta Opola i od granicy Opola w stronę Dobrzenia Wielkiego.

Tłumaczył, że aby skoordynować obie części we wtorek sejmik woj. opolskiego podjął uchwałę, która umożliwi realizację tego zadania przez jednego inwestora i jednego wykonawcę. „To milowy krok do tego, by w sposób terminowy tę inwestycję wykonać” – mówił. Dodał, że na podstawie tej uchwały marszałek woj. opolskiego będzie też mógł podpisać umowę z prezydentem Opola na przekazanie przez prezydenta kwoty 8,5 mln zł jako wkładu miasta w inwestycję. Uchwałę ws. przekazania tej kwoty woj. opolskiemu rada miasta Opola podjęła w lipcu.

Zobacz też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 r. - 110 inwestycji w Małopolsce  

REKLAMA

Kostuś zaznaczył, że procedura przetargowa dotycząca budowy obwodnicy Czarnowąsów trwa. Wyjaśnił, że oferty 18 potencjalnych wykonawców będą teraz oceniane pod względem formalno-prawnym. „Dopiero po takim ich przefiltrowaniu nastąpi drugi etap procedury, gdy zwrócimy się do oferentów o propozycje cenowe” – dodał i zaznaczył, że zarząd woj. opolskiego chciałby, aby wykonawca został wyłoniony najpóźniej do końca października. „Pierwsze prace przy budowie obwodnicy Czarnowąsów powinny się rozpocząć w listopadzie” – dopowiedział.

Marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła dodał, że po ocenie formalnej ofert potencjalni wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani, otrzymają tzw. ślepe kosztorysy, pomiary i specyfikację istotnych warunków zamówienia. „Wtedy będą składać ofertę cenową. Prawdopodobnie będą mieli na to ok. miesiąca” – dodał Buła zaznaczając, że projekt obwodnicy jest już gotowy.

Trasa obwodnicy rozpocznie się od węzła drogowego na ul. Sobieskiego w Opolu przy północnej obwodnicy miasta na drodze krajowej 45, a kończyć się będzie włączeniem do drogi wojewódzkiej 454 między miejscowościami Czarnowąsy i Borki pod Opolem.

REKLAMA

W ramach inwestycji ma być m.in. wybudowane 5,3 km dróg, zbudowane sześć skrzyżowań, w tym pięć rond. Powstaną też cztery wiadukty, jeden most - nad rzeką Mała Panew; jak też np. ekrany akustyczne, ledowe oświetlenie, miejsce kontroli pojazdów ze stanowiskiem do ważenia. Przebudowana będzie także istniejąca infrastruktura - m.in. sieć wodociągowa, ciepłownicza, gazowa, kanalizacja sanitarna czy sieć elektroenergetyczna.

Horaczuk poinformował, że budowa obwodnicy, jako projekt strategiczny woj. opolskiego, będzie realizowana tzw. w procedurze pozakonkursowej. „Pula środków na to zadanie została uzgodniona z KE przy negocjacjach dotyczących Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Opolskiego” – wyjaśnił.

Szacunkowy koszt inwestycji to 160 mln zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść 85 proc., czyli 136 mln zł, a wkład własny z budżetu woj. opolskiego to 24 mln zł. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA