| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Drogi > Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Znamy już wykonawcę odcinka od węzła Puławska do węzła Lubelska drogi ekspresowej S2 będącej częścią Południowej Obwodnicy Warszawy

Kto wybuduje Południową Obwodnicę Warszawy?

Oferty firm Astaldi, Gϋlermak i Warbud na zaprojektowanie i budowę  18,5 km odcinka drogi ekspresowej S2 od w. Puławska do w. Lubelska zostały uznane za najkorzystniejsze. Wykonawcy zadeklarowali, że zbudują trasę łącznie za 2,5 mld zł.

Oferty na zaprojektowanie i budowę wszystkich trzech odcinków złożyło 18 firm i konsorcjów. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację  zadania łącznie 4,3 mld zł. Najniższe ze złożonych ofert opiewały łącznie na ok. 2,5 mld zł. Najwyższe łącznie na ok. 4,4 mld zł.

Inwestycja będzie realizowana w trybie Projektuj i Buduj, w którym wykonawcy proponują technologię budowy, ta zaś ma wpływ na oferowaną cenę. Podobnie jak różnica pomiędzy minimalnymi a średnimi cenami na rynku, która dla stali zbrojeniowej wynosi 11 proc. a dla roboczogodziny – 27 proc.

W trakcie wyboru najkorzystniejszej oferty weryfikowane było m.in. czy  rozwiązania przedstawione przez  wykonawców spełniają wymagania Programu Funkcjonalno-Użytkowego oraz pozostałych warunków kontraktu.

Zobacz też: Zachodnia obwodnica Radomia - kiedy powstanie?

Przetarg na budowę Południowej Obwodnicy Warszawy

Z niezwykłą starannością weryfikowaliśmy złożone w przetargu oferty pod kątem wykluczenia zawierających rażąco niską cenę. Pod tym kątem weryfikowane były cztery z dziesięciu ofert złożonych w przetargu za zadanie A, cztery z pięciu na zadanie B i dwie z trzech złożonych na zaprojektowanie i budowę zadania C. W sumie zadaliśmy każdemu z wykonawców co do których istniało podejrzenie złożenia oferty zawierającej rażąco niską cenę od ok. 100 do ok. 120 pytań, które pozwoliły rozwiać wątpliwości w tym zakresie. Otrzymaliśmy łącznie 3,7 tys. stron wyjaśnień. Weryfikowana były m.in. zaproponowana technologia, umowy z podwykonawcami, umowy na dostawę materiałów budowlanych czy dostępny sprzęt.

Przyjęty system realizacji Projektuj i Buduj umożliwia wykonawcy optymalizację dokumentacji projektowej przy wykorzystaniu swojego unikalnego doświadczenia i wiedzy. To zaś pozwala na znaczną optymalizację kosztów. Przykładem jest budowa przez firmę Strabag trasy S8 Opacz - Paszków za ok. 60 proc. wartości kosztorysu przyjętego przez zamawiającego. Oszczędności w stosunku do kosztorysu zostały uzyskane m.in. na zmianie przyjętego zakresu robot ziemnych – możliwe okazało się zmniejszenie nasypów przy jednoczesnym dochowaniu warunków zapisanych w PFU. Taka zmiana było możliwa tylko na etapie realizacji w tym bowiem momencie wykonawca realizujący inwestycje w systemie Projektuj i Buduj mógł wykonać bardziej szczegółowe badania  geologiczne. Jednocześnie nieprzewidziane warunki geologiczne w dalszym ciągu stanowi ryzyko zamawiającego. Zmiany wprowadzone przez wykonawcę  deklarującego wykonanie inwestycji za ok. 60 proc. kosztorysu pozwoliły mu na zastosowanie na całym realizowanym odcinku pionierskiej nawierzchni długowiecznej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »