| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Drogi > Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi

Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi

Władze Łodzi stawiają na budowę w centrum wielopoziomowych parkingów dla kilku tysięcy samochodów. Tego typu rozwiązanie stosuje się w wielu europejskich miastach.

Magistrat planuje wybudowanie parkingów dla kilku tysięcy pojazdów w ścisłym centrum Łodzi. We wtorek rozpoczął się nabór do dialogu technicznego, który ma wyłonić najlepszą technologię i wykonawcę pierwszego parkingu na ok. 350 miejsc przy ul. Nawrot.

Zobacz też: Ruch w miastach zostanie ograniczony?

Planowana sieć wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi

Sieć wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi ma powstać w ramach planu rewitalizacji obszarowej. Budowa pierwszego - przy ul. Nawrot 3/5 ma zacząć się w przyszłym roku. Pozostałe lokalizacje to ul. Jaracza, Rewolucji 1905 r., Zachodnia 66/68. Wszystkie znajdują się w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej.

Jak wyjaśnił dyrektor Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta Marcin Obijalski, budowa i utrzymanie parkingów nie udawały się wcześniej, ponieważ kapitał prywatny nie był w stanie wygenerować dochodów, które uczyniłyby inwestycję opłacalną.

"Dlatego rozpatrujemy różne formuły realizacji parkingów, m.in. tryb koncesji, partnerstwo publiczno-prywatne. Ogłaszamy nabór do dialogu technicznego. W ramach rozmów z firmami zainteresowanymi budową parkingów będziemy chcieli ustalić najlepszą technologię" - dodał.

Zobacz też: Płatne autostrady mogą wspomóc budżet Państwa

Parkingi umiejscowione w lukach pomiędzy kamienicami - zdaniem Obijalskiego - nie będą raczej betonowymi konstrukcjami, jakie znamy np. z centrów handlowych. Preferowane będą konstrukcje lekkie, parkingi karuzelowe, działaniem przypominające windy. "Chcemy poznać możliwości technologiczne oraz rekomendacje tych, którzy takie parkingi już zrealizowali. Potem przeprowadzimy nabór partnera prywatnego, który parking wybuduje i będzie jego operatorem. Miasto wniesie do partnerstwa działkę" - wyjaśnił.

Według dyr. Biura ds. Rewitalizacji, grunt pod parking pozostanie własnością miasta, co pozwoli na uniknięcie niebezpieczeństwa spekulacji gruntami oraz ryzyka, że po sprzedaży gruntu parking nie powstanie. Dodał, że tego typu nadużycia już się w Łodzi zdarzały, a ponieważ w przypadku planowanych parkingów chodzi o atrakcyjne działki w ścisłym centrum, władze miasta chcą zmniejszyć ryzyko, że przez kilka następnych lat miałyby one pozostać niezagospodarowane.

Władze Łodzi - kierując się doświadczeniami m.in. Wrocławia i Krakowa - nie planują budowy parkingów podziemnych. Zdaniem Obijalskiego są to inwestycje bardzo drogie i kosztowne w utrzymaniu, które w innych miastach sprawiają problemy z bilansowaniem się "na zero".

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu

Ekspert w dziedzinie ociepleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »