REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rośnie liczba tramwajów polskich miastach

Autobusy tracą na znaczeniu, zyskują tramwaje Fot. Fotolia
Autobusy tracą na znaczeniu, zyskują tramwaje Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Władze polskich miast inwestują w rozwój sieci tramwajów. Dotacje unijne oraz względy środowiskowe coraz częściej przekonują samorządowców do zakupu nowego taboru szynowego.

Sieć tramwajów Polsce

Tramwaje, dzięki unijnym dotacjom, wracają do łask samorządów. Rozwój transportu zbiorowego przyjaznego środowisku jest jedną ze strategii gospodarki niskoemisyjnej na lata 2014-2020. Nowe zamówienia to szansa nie tylko dla największych producentów taboru szynowego, ale także całej branży i wielu polskich firm.

REKLAMA

Przewidywana pula środków w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 to ponad 27,4 mld euro, z czego 16,8 mld euro ma zostać przeznaczone na rozwój transportu, w tym zrównoważonego transportu miejskiego. Jak donosiły w sierpniu media rząd deklaruje, że do 2022 r. powstanie 168 km nowych, lub zmodernizowanych linii tramwajowych. Według raportu NIK najwięcej funduszy w ramach regionalnych programów operacyjnych przypadnie województwom śląskiemu i małopolskiemu.

Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku: przede wszystkim tramwaje

W opracowanej przez resort infrastruktury „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku” transport miejski jest traktowany jako „element zintegrowanego systemu komunikacyjnego”. W dokumencie zawarto wytyczne Komisji Europejskiej, które mają na celu uspójnienie systemów komunikacji publicznej w polskich miastach. Są to m.in. szczególna dbałość o środowisko naturalne, płynne poruszanie się w miastach, stosowanie inteligentnego transportu miejskiego, dostępność oraz kreowanie niezawodnego i bezpiecznego transportu miejskiego. Tramwaje są aprobowanym przez KE środkiem komunikacji, ponieważ nie emitują takiej ilości szkodliwych pyłów, jak samochody i autobusy. Wpisują się tym samym w plany rozwoju gospodarki niskoemisyjnej, czyli działań, które przyniosą zysk gospodarczy przy znacznej redukcji emisji CO2.

Zobacz też: Długowieczna nawierzchnia na obwodnicy Janek

Nowe tabory na Śląsku i Pomorzu

REKLAMA

Szczecin i Śląsk mają już nowe tramwaje. Z raportu „Nowe miejskie pojazdy szynowe w II kwartale 2014 roku” portalu InfoTram z 5 września br. wynika, że w drugim kwartale 2014 roku do polskich miast zostało dostarczonych 20 nowych pojazdów szynowych. Było to 12 tramwajów Twist Step PESY dla Tramwajów Śląskich, 7 składów typu Inspiro dla Metra Warszawskiego od konsorcjum Siemens-Newag oraz 1 tramwaj Moderus Beta Modertransu dla szczecińskich MPK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród dostawców na rynku wciąż dominuje PESA, polski producent pojazdów szynowych z Bydgoszczy. Do końca roku ma zrealizować zamówienia dla Tramwajów Warszawskich, ZKM Gdańsk, MZK Bydgoszcz oraz MPK Kraków (specjalnie zaprojektowany model Krakowiak).

To nie koniec wymiany taborów w polskich miastach. Moderus Beta będzie kontynuować dostarczanie pojazdów dla Tramwajów Szczecińskich i MPK Poznań. Do zakupu nowych tramwajów szykują się także Warszawa, Olsztyn, Łódź i Wrocław.

Polskie tramwaje

Tramwajowy renesans powinien cieszyć nie tylko użytkowników komunikacji miejskiej. − Boom w zamówieniach na nowe składy to także szansa na ożywienie dla polskiej gospodarki, ponieważ to właśnie wiele rodzimych firm wygrywa przetargi. Dobre perspektywy rysują się nie tylko dla producentów pojazdów szynowych (Solaris, Newag, PESA), ale również przedsiębiorstw dostarczających podzespoły, czy elementy konstrukcji i wyposażenia jak np. piaski hamulcowe niezbędne w każdym tramwaju, bo zapewniające bezpieczne hamowanie  − mówi Andrzej Rams z firmy Piaski Hamulcowe, dostawcy specjalistycznych piasków dla pojazdów szynowych. Poza tym zakupom taborów towarzyszą często prace modernizacyjne na torowiskach, więc skorzystają na tym także firmy budowlane zajmujące się projektowaniem i budową infrastruktury komunikacji miejskiej oraz ich podwykonawcy.

Źródło: materiały prasowe TilmannSchaffer

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA