REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alfa Romeo Brera/Spider (2005 - 2012) - klasyk w momencie debiutu

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Brera jest niezwykle rzadkim samochodem. Oprócz pięknej, którym emanuje może pochwalić się także niezawodnością.

Niektóre samochody projektuje się z myślą o pokonywaniu setek tysięcy kilometrów, inne głownie po to by cieszyć właściciela swoim wyglądem i pieścić jego ego. Takim wozem jest Alfa Romeo Brera. Klasyk już w momencie debiutu. Warto przyjrzeć się tej propozycji gdyż ciągle małe zaufanie do włoskiej marki powoduje, iż ceny egzemplarzy na rynku wtórnym mocno spadają.

REKLAMA

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: karoseria

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Nie wiem jak zabrać się do opisu wyglądu tego auta. Jest po prostu piękne. Połączenie przodu znanego ze 159-tki i obłego tyłu owocuje niesamowitymi wrażeniami estetycznymi. Nie ma osoby, która przeszłaby obojętnie obok tego auta. Równie dobrze prezentuje się kabriolet. Do tej pory mało jest na rynku samochodów z odkrytym dachem z tak proporcjonalną sylwetką.  Karoserię przeciętnie zabezpieczono przed korozją, więc mogą pojawić się pierwsze oznaki rdzy w nadkolach bądź pod maską. W oczy rzuca się niska jakość znaczków firmowych, które bardzo szybko płowieją. W Spiderze dodatkową opieką należy otoczyć materiałowy dach.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: wnętrze

Zobacz też: Używany Volkswagen Scirocco III (2008 - ) – budzi emocje

Nie sposób odmówić tablicy przyrządów oryginalności. Nie najgorzej jest także z ergonomią i trwałością. Konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy sprawia, że prowadzący czuje się jakby znajdował się w naprawdę sportowym modelu. Umieszczono na niej nawet wskaźnik ciśnienia doładowania. Na rynku wtórnym nie znajdziemy dwóch takich samych egzemplarzy. Możliwości konfiguracji było wiele i stąd owa różnorodność. Dla kupującego to dobrze, gdyż każdy egzemplarz posiada bardzo bogate wyposażenie. Skórzana tapicerka czy pakiet „Turismo Internazionale” nie są rzadkością. Na minus detale. Samo ich wzornictwo jest mocną stroną koncernu z Mediolanu, ale beznadziejnej jakości przyciski na kierownicy czy podobnej trwałości kluczyk są ryską na obrazie całości Brery. We wnętrzu nie jest przesadnie dużo miejsca. Z tyłu pasażer nie ma go do dyspozycji więcej niż w przeciętnym kompakcie. Ale auto należy traktować bardziej jako 2+2 do lansowania się po mieście niż rodzinny wóz. Bagażnik? A czy to istotne? (Brera Coupe - 300 l, Spider 235 l).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki

Zobacz też: Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

W Brerze montowano znacznie mniej jednostek napędowych niż w Alfie 159. Do wyboru mamy trzy silniki benzynowe i 2 wysokoprężne.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silnik benzynowe

Spośród silników benzynowych wybór jest dość prosty. Należy postawić na potężne 3.2 V6 pochodzące od Holdena, albo przygotować więcej gotówki i kupić 1.75 TBi. Są to jednostki, które świetnie radzą sobie z napędzaniem ciężkiej Brery. Są przy tym trwałe, choć w doładowanym TBi może dojść do szybkiego zużycia turbosprężarki. 3.2 V6 to propozycja dla tych, którzy uwielbiają rozkoszować się pięknym dźwiękiem silnika i nie liczą z astronomicznym spalaniem. Pozostaje jeszcze jednostka o pojemności 2.2 litra. Silnik nowoczesny, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowoczesny, ospały, paliwożerny i… kłopotliwy. Na zaworach osadza się nagar, poza tym motory te borykają się z nietrwałymi łańcuchami rozrządu.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.2 JTS 185 230 8,7 224 8,7
1.75 Tbi 200 320 7,7 235 8,1
3.2V6 260 322 7 250 11,1

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki diesla

Zobacz też: Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – opnie użytkowników

Mimo iż mamy do czynienia z autem pozornie sportowym, silnik wysokoprężny jest w tym przypadku świetną propozycją. Oferowano 2.0 JTDm oraz 2.4 JTDm. Oba silniki są świetne i zapewniają bardzo dobre osiągi. W przypadku większej jednostki nie ma liczyć na spalanie rzędu 7 litrów na 100 kilometrów, a raczej liczyć na to, że po dynamicznej jeździe zamkniecie się w 10. Jaki są najczęstsze awarie występujące w opisywanych jednostkach? Niewiele. Oba są odporne na zużycie układu wtryskowego, po większych przebiegach trzeba będzie wymienić koło dwumasowe. W 2.4 JTDm może dojść do urwania klap dolotowych w kolektorze ssącym, jednak są to incydentalne przypadki.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.0 JTDm 170 360 8,8 218 5,5
2.4 JTDM 200 400 8,3 225 7,9
2.4 JTDM 210 410 8,1 231 7

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: układ jezdny

Zobacz też: Używany Volvo C30 (2006 - 2013) - koniec mody na kanty?

Zastosowanie układu wielowahaczowego sprawia, że samochód sprawia wrażenie „przyklejonego” do drogi. Prowadzenie jest jednak uzależnione od jednostki znajdującej się pod maską. Ciężkie 3.2 V6 powoduje, że na każdym zakręcie auto „ciągnie” w kierunku przeciwnym niż skręcamy. Ogromna nadsterowność, z którą przychodzi nam walczyć psuje wrażenia z jazdy. Znacznie lepiej jest w przypadku 1.75 TBi, napędu równie mocnego i zarazem lżejszego. Same elementy zawieszenia okazują się zaskakująco trwałe. Wahacze wytrzymują ponad 100 tysięcy kilometrów jazdy po polskich drogach, co okazuje się bardzo dobrym wynikiem. Gdy już zajdzie konieczność wymiany będzie drogo. Wahacz dolny kosztuje w granicach 1000-1200 złotych. W Brerze tak jak w 159 powtarza się usterka przekładni kierowniczej. Wyjąca pompa i wycieki mogą prowadzić do uszkodzenia przekładni. Koszt regeneracji? 1000 złotych. Czasem pomaga wymiana zbiorniczka wyrównawczego. Rzadkością na rynku wtórnym są egzemplarze z napędem Q4. To trwały napęd na 4 koła z dyferencjałem Torsen.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: skrzynia biegów

Zobacz też: Używana Honda Prelude V (1996 – 2001) – usterki

Wszystkie jednostki napędowe obsługiwane są przez 6-cio biegowe skrzynie manualne (biegi „ciężko wskakują). Za dopłatą dostępne były „automaty”, z których znacznie lepszy jest „Q-Tronic”. „Selespeed” bywa awaryjny.

Używana Alfa Romeo Brera/SPider: podsumowanie

Warto zastanowić się nad Brerą. To piękne auto za kilka lat stanie się klasykiem, a jego ceny są okazyjne. Najstarsze modele możemy nabyć za ok. 40 tysięcy złotych. Do zakupu zachęca także trwałość. Alfy wreszcie nie tylko wyglądają, ale także jeżdżą dobrze.

Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk
Alfa Romeo Brera Spider
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA