REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alfa Romeo Brera/Spider (2005 - 2012) - klasyk w momencie debiutu

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Brera jest niezwykle rzadkim samochodem. Oprócz pięknej, którym emanuje może pochwalić się także niezawodnością.

Niektóre samochody projektuje się z myślą o pokonywaniu setek tysięcy kilometrów, inne głownie po to by cieszyć właściciela swoim wyglądem i pieścić jego ego. Takim wozem jest Alfa Romeo Brera. Klasyk już w momencie debiutu. Warto przyjrzeć się tej propozycji gdyż ciągle małe zaufanie do włoskiej marki powoduje, iż ceny egzemplarzy na rynku wtórnym mocno spadają.

REKLAMA

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: karoseria

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Nie wiem jak zabrać się do opisu wyglądu tego auta. Jest po prostu piękne. Połączenie przodu znanego ze 159-tki i obłego tyłu owocuje niesamowitymi wrażeniami estetycznymi. Nie ma osoby, która przeszłaby obojętnie obok tego auta. Równie dobrze prezentuje się kabriolet. Do tej pory mało jest na rynku samochodów z odkrytym dachem z tak proporcjonalną sylwetką.  Karoserię przeciętnie zabezpieczono przed korozją, więc mogą pojawić się pierwsze oznaki rdzy w nadkolach bądź pod maską. W oczy rzuca się niska jakość znaczków firmowych, które bardzo szybko płowieją. W Spiderze dodatkową opieką należy otoczyć materiałowy dach.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: wnętrze

Zobacz też: Używany Volkswagen Scirocco III (2008 - ) – budzi emocje

Nie sposób odmówić tablicy przyrządów oryginalności. Nie najgorzej jest także z ergonomią i trwałością. Konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy sprawia, że prowadzący czuje się jakby znajdował się w naprawdę sportowym modelu. Umieszczono na niej nawet wskaźnik ciśnienia doładowania. Na rynku wtórnym nie znajdziemy dwóch takich samych egzemplarzy. Możliwości konfiguracji było wiele i stąd owa różnorodność. Dla kupującego to dobrze, gdyż każdy egzemplarz posiada bardzo bogate wyposażenie. Skórzana tapicerka czy pakiet „Turismo Internazionale” nie są rzadkością. Na minus detale. Samo ich wzornictwo jest mocną stroną koncernu z Mediolanu, ale beznadziejnej jakości przyciski na kierownicy czy podobnej trwałości kluczyk są ryską na obrazie całości Brery. We wnętrzu nie jest przesadnie dużo miejsca. Z tyłu pasażer nie ma go do dyspozycji więcej niż w przeciętnym kompakcie. Ale auto należy traktować bardziej jako 2+2 do lansowania się po mieście niż rodzinny wóz. Bagażnik? A czy to istotne? (Brera Coupe - 300 l, Spider 235 l).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki

Zobacz też: Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

W Brerze montowano znacznie mniej jednostek napędowych niż w Alfie 159. Do wyboru mamy trzy silniki benzynowe i 2 wysokoprężne.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silnik benzynowe

Spośród silników benzynowych wybór jest dość prosty. Należy postawić na potężne 3.2 V6 pochodzące od Holdena, albo przygotować więcej gotówki i kupić 1.75 TBi. Są to jednostki, które świetnie radzą sobie z napędzaniem ciężkiej Brery. Są przy tym trwałe, choć w doładowanym TBi może dojść do szybkiego zużycia turbosprężarki. 3.2 V6 to propozycja dla tych, którzy uwielbiają rozkoszować się pięknym dźwiękiem silnika i nie liczą z astronomicznym spalaniem. Pozostaje jeszcze jednostka o pojemności 2.2 litra. Silnik nowoczesny, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowoczesny, ospały, paliwożerny i… kłopotliwy. Na zaworach osadza się nagar, poza tym motory te borykają się z nietrwałymi łańcuchami rozrządu.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.2 JTS 185 230 8,7 224 8,7
1.75 Tbi 200 320 7,7 235 8,1
3.2V6 260 322 7 250 11,1

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki diesla

Zobacz też: Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – opnie użytkowników

Mimo iż mamy do czynienia z autem pozornie sportowym, silnik wysokoprężny jest w tym przypadku świetną propozycją. Oferowano 2.0 JTDm oraz 2.4 JTDm. Oba silniki są świetne i zapewniają bardzo dobre osiągi. W przypadku większej jednostki nie ma liczyć na spalanie rzędu 7 litrów na 100 kilometrów, a raczej liczyć na to, że po dynamicznej jeździe zamkniecie się w 10. Jaki są najczęstsze awarie występujące w opisywanych jednostkach? Niewiele. Oba są odporne na zużycie układu wtryskowego, po większych przebiegach trzeba będzie wymienić koło dwumasowe. W 2.4 JTDm może dojść do urwania klap dolotowych w kolektorze ssącym, jednak są to incydentalne przypadki.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.0 JTDm 170 360 8,8 218 5,5
2.4 JTDM 200 400 8,3 225 7,9
2.4 JTDM 210 410 8,1 231 7

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: układ jezdny

Zobacz też: Używany Volvo C30 (2006 - 2013) - koniec mody na kanty?

Zastosowanie układu wielowahaczowego sprawia, że samochód sprawia wrażenie „przyklejonego” do drogi. Prowadzenie jest jednak uzależnione od jednostki znajdującej się pod maską. Ciężkie 3.2 V6 powoduje, że na każdym zakręcie auto „ciągnie” w kierunku przeciwnym niż skręcamy. Ogromna nadsterowność, z którą przychodzi nam walczyć psuje wrażenia z jazdy. Znacznie lepiej jest w przypadku 1.75 TBi, napędu równie mocnego i zarazem lżejszego. Same elementy zawieszenia okazują się zaskakująco trwałe. Wahacze wytrzymują ponad 100 tysięcy kilometrów jazdy po polskich drogach, co okazuje się bardzo dobrym wynikiem. Gdy już zajdzie konieczność wymiany będzie drogo. Wahacz dolny kosztuje w granicach 1000-1200 złotych. W Brerze tak jak w 159 powtarza się usterka przekładni kierowniczej. Wyjąca pompa i wycieki mogą prowadzić do uszkodzenia przekładni. Koszt regeneracji? 1000 złotych. Czasem pomaga wymiana zbiorniczka wyrównawczego. Rzadkością na rynku wtórnym są egzemplarze z napędem Q4. To trwały napęd na 4 koła z dyferencjałem Torsen.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: skrzynia biegów

Zobacz też: Używana Honda Prelude V (1996 – 2001) – usterki

Wszystkie jednostki napędowe obsługiwane są przez 6-cio biegowe skrzynie manualne (biegi „ciężko wskakują). Za dopłatą dostępne były „automaty”, z których znacznie lepszy jest „Q-Tronic”. „Selespeed” bywa awaryjny.

Używana Alfa Romeo Brera/SPider: podsumowanie

Warto zastanowić się nad Brerą. To piękne auto za kilka lat stanie się klasykiem, a jego ceny są okazyjne. Najstarsze modele możemy nabyć za ok. 40 tysięcy złotych. Do zakupu zachęca także trwałość. Alfy wreszcie nie tylko wyglądają, ale także jeżdżą dobrze.

Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk
Alfa Romeo Brera Spider
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA