REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Kamil Borowski
Jaguar X-Type
Jaguar X-Type
Jaguar

REKLAMA

REKLAMA

Przy okazji premiery X-Type, opinia publiczna nie szczędziła Jaguarowi przykrych komentarzy. Po 12 latach od pojawienia się pierwszego egzemplarza sprawdźmy czy stawiane zarzuty były słuszne. Jak niepokorny kocur radzi sobie z upływem lat? Jakie są opinie o używanym Jaguarze X-Type?

X-Type chociaż najmniejszy w swojej rodzinie posiada wszystkie cechy większych modeli.  Elegancka linia nadwozia sprawia, że  można na nim zawiesić oko… na dłużej. 

REKLAMA

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wygląd zewnętrzny

Przetłoczenia na długiej masce będące przedłużeniem owalnych i drapieżnych reflektorów, zdecydowanie wyeksponowane nadkola, delikatnie opadająca linia pokrywy bagażnika, wytworna atrapa chłodnicy, oraz felgi ze stopów lekkich o agresywnym kroju – wszystko to składa się na obraz arystokratycznego i wyrafinowanego auta, czyli esencję najlepszych przymiotów prawdziwego Jaguara.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – wnętrze

X=Type charakteryzuję się ograniczoną ilością miejsca w środku.  Na przednich fotelach jest wystarczająco dużo przestrzeni, jednak na tylnej kanapie jest jej zdecydowanie mniej niż powinno być.  Pozytywne wrażenie robi za to rozbudowana deska rozdzielcza, masywna kierownica i szeroka konsola środkowa. Na plus należy policzyć bardzo solidnie wykończony bagażnik o pojemności nieco ponad 450 litrów. To co zachwyca najbardziej to wyposażenie. Już w podstawowej wersji można znaleźć 6 poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację manualną, ABS i ESP. Ponadto znaczna większość egzemplarzy na rynku wtórnym jest wyposażona w skórzane fotele, ksenony, nawigację oraz wysokiej jakości zestaw audio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany Volkswagen Bora (1998-2005) – między Golfem a Passatem

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki benzynowe

Na początku produkcji w sprzedaży dostępne były tylko dwie wersje silnika 2.5 V6 oraz 3.0 V6, oba łączone z napędem na cztery koła. Jednostki te są konstrukcjami Forda, ale wyposażono je w osprzęt opracowany przez Jaguara. Silniki te są w całości wykonane z aluminium i zastosowano w nich nowoczesne rozwiązania takie jak np. zmienne fazy zaworów lub zmienną długość dolotu. Niestety, jednostki te wyjątkowo źle znoszą instalację LPG. W 2003 do gamy silników benzynowych dołączył motor 2.1 V6. Wszystkie wyżej wymienione jednostki napędowe są udanymi konstrukcjami, zapewniają niezłe osiągi zachowując przy tym całkiem akceptowalny poziom spalania. Co więcej dźwięk 6-cylindrowych silników w układzie widlastym zadowoli nawet tych wybrednych. Jak wiadomo, każdy medal ma dwie strony, więc trzeba się też liczyć z problemami. Zawieść potrafią elementy osprzętu takie jak: czujniki, cewki zapłonowe czy termostat, jednak zdarza się to sporadycznie.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – silniki Diesla

W przypadku diesli nie jest już tak kolorowo. Podstawowy 2.0 TDCi konstrukcji Forda, boryka się z problemami podobnymi do tych znanych z Mondeo. Awarii ulegają wtryskiwacze, często dochodzi do zatarcia turbosprężarki. Na porządku dziennym jest również uszkodzenie koła zamachowego. Ponadto zastosowany w X-Type napęd paska wielorowkowego jest wyjątkowo nietrwały. Spora część użytkowników narzeka też na szwankujący zawór EGR. Stosowany od 2005 roku silnik 2.2 D o mocy 155 KM jest znacznie lepiej skonstruowany, choć nie jest też idealny. Boryka się z tymi samymi problemami co wersja podstawowa, ale zdarzają się one o wiele rzadziej. Decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym zdecydowanie lepiej wybrać tę mocniejszą odmianę. Jednakże tu też należy zachować czujność, niektóre egzemplarze zostały wyposażone w kłopotliwy filtr DPF, który podczas jazdy po mieście zapycha się wyjątkowo szybko, a jego wymiana może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – układ jezdny

Ford wyposażył najmniejszego „kociaka” w bardzo dopracowane i perfekcyjnie sprawujące się zawieszenie przeniesione bez większych zmian z Mondeo. I w tym aspekcie stało się to z korzyścią dla X-Type, które prowadzi się ogromną przyjemnością. Niezwykle precyzyjny układ kierowniczy wraz z odrobiną umiejętności sprawią, że auto poradzi sobie praktycznie na każdej nawierzchni nawet przy złych warunkach atmosferycznych.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – awaryjność

Jeżeli decydujemy się na zakup auta w wersji AWD, warto sprawdzić stan całego układu napędowego. W modelach sprzed 2004 roku może on już wymagać naprawy. Stosunkowo często dość szybkiemu zużyciu ulegają też półosie napędowe. Trwałością nie grzeszą również skrzynie automatyczne, szczególnie te z pierwszych lat produkcji. Ich główne przypadłości to szwankująca elektryka sterująca i pękająca zębatka biegu wstecznego. Niestety skrzynie manualnie też nie są bezawaryjne, psują się w nich przede wszystkim synchronizatory. Z innych typowych dla tego modelu bolączek trzeba wymienić chłodnicę, której radiator jest wysoko podatny na uszkodzenia, czasami potrafi też pęknąć zbiorniczek wyrównawczy. Bardzo często spotykaną przypadłością Jaguara X-Type są wycieki płynu z układu wspomagania kierowniczego w okolicach pompy. Niestety zdarzają się też modele które ulegają korozji, ale są to głównie auta powypadkowe. W bezwypadkowym modelu rdza może się znaleźć tylko  pod uszczelkami tylnych drzwi. Co gorsza nie wszystkie części da radę dopasować z Mondeo, więc niektóre naprawy mogą być bardzo kosztowne jak na luksusową markę przystało.

Używany Jaguar X-Type (2001-2009) – podsumowanie

Głównymi atutami X-Type są stosunkowo niskie ceny aut użyuwanych, oryginalność i bogate wyposażenie. Po stronie wad należy policzyć małą jak na taką klasę auta praktyczność. Silniki V6 są bardzo dynamiczne, ale źle znoszą instalację LPG. Natomiast fordowskie diesle mają wysoce awaryjny osprzęt. Biorąc pod uwagę dość wysoką awaryjność, trzeba pamiętać, że części specyficzne dla Jaguara potrafią kosztować krocie. Dlatego, żeby uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba koniecznie bardzo dokładnie sprawdzić auto przed zakupem. Zadbany X-Type odwdzięczy się wysokim komfortem podróżowania oraz wyjątkowym, niecodziennym wyglądem typowym dla marki Jaguar.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Jaguar X-Type
Jaguar
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA