REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – wady i zalety

Bartłomiej Jakubiec
Volvo 850 Turbo
Volvo 850 Turbo
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Klasyczne nadwozie, wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie… To wszystko odnajdziemy w używanym Volvo 850. Szwedzkie auto jest ciekawą propozycją dla osób ceniących indywidualny styl, a przy tym praktyczne rozwiązania.

Volvo serii 800 było modelem przełomowym w historii tej szwedzkiej marki. Po raz pierwszy w modelu Volvo napęd przekazywany był na przednie koła, a silnik zamontowany poprzecznie. Jednak mimo tej zmiany, będącej początkowo dla miłośników marki ciosem w plecy, model 850 nadal był prawdziwym Volvo. Był kanciasty, bezpieczny, trwały i miał rodzinny charakter. Ponadto w wersji T5 / T5-R potrafił zaskoczyć niejedno usportowione auto podczas wyścigu spod świateł. Do 1997 roku sprzedano blisko 800 tysięcy egzemplarzy po czym model poddano liftingowi i nazwę zmieniono na S70 (sedan) i V70 (kombi). Następcami modelu były S60/V70.

REKLAMA

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Wygląd zewnętrzny i wnętrze

REKLAMA

W 1991 zadebiutowała wersja sedan. Auto przy długości 466 cm, szerokości 176 cm i rozstawie osi wynoszącym 266,5 cm klasyfikowane było w segmencie D. Po roku rynkowego stażu do gamy dołączyła odmiana kombi z powiększonym o 5 mm rozstawem osi i długością całkowitą sięgającą 470,9 cm. Co ciekawe rozmiar bagażnika w wersji kombi był mniejszy niż w wersji sedan (420 kontra 445 litrów). Wersja kombi po złożeniu oparcia kanapy była w stanie pomieścić blisko 1600 litrów.

REKLAMA

Auto prezentowało styl zbliżony do swoich poprzedników jak i większego modelu serii 900. Na pierwszy rzut oka było widać, że jest to Volvo. Model cechował się charakterystycznym pudełkowatym  kształtem nadwozia oraz prostokątnymi lampami  przednimi. Przy konstruowaniu wykorzystano technikę komputerową pomagającą w opracowaniu usztywnień nadwozia chroniących pasażerów w przypadku uderzeń bocznych. W chwili uderzenia energia mechaniczna była przenoszona na całą karoserię, a nie wyłącznie w rejon uderzenia. Kolejnym zabiegiem zwiększającym bezpieczeństwo było zastosowanie poduszek powietrznych umieszczonych w boczkach przednich foteli. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie.

Wnętrze Volvo również nie odbiega od pozostałych modeli szwedzkiej marki. Wszystko jest proste, nieco toporne. Można by powiedzieć, że „grubo ciosane”. Jednak ma to swoje zalety. Przełączniki są bardzo czytelne, a deska rozdzielcza dobrze znosi trudy eksploatacji. Fotele tradycyjnie są szerokie i bardzo wygodne. Tylna kanapa pomieści wygodnie 2 dorosłe osoby i dziecko, dla którego przewidziano składane siedzisko na kształt dziecięcego fotelika. Bagażnik wersji kombi mimo małej pojemności jest bardzo praktyczny. Ze względu na swój kształt można nim przewieźć np. pralkę czy lodówkę (po złożeniu oparć drugiego rzędu). W niektórych egzemplarzach w bagażniku montowana była składana ławeczka dla 2 dodatkowych osób skierowana tyłem do kierunku jazdy.  Bogate było wyposażenie z zakresu komfortu podróżujących. Do dyspozycji była 2-srefowa klimatyzacja manualna, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele (niekiedy także kanapa), radioodtwarzacz ze zmieniarką płyt CD, elektryczne szyby, centralny zamek oraz 2 poduszki powietrzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używane auta w salonach Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – Technika

Model 850 wyposażony został w jednostki benzynowe i jeden silnik Diesla pochodzący z koncernu VAG. Silnik wysokoprężny została zaadaptowany z modelu Audi A6 C4 oraz VW T4. Ta 5-cylindrowa jednostka rzędowa o pojemności 2,5 litra legitymowała się mocą 140 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 290 Nm. Jednostki benzynowe miały pojemności 2.0 (126, 143, 210 KM), 2.3 (225 oraz 250 KM), 2.4 (168 KM) oraz 2,5 litra (140, 144, 170 KM). Wszystkie jednostki były montowane poprzecznie i miały pięć cylindrów, zapewniając przyjemny dla kierowcy dźwięk pracy.

Najbardziej polecane są jednostki o pojemności 2,4 oraz 2,5 litra. Wszystkie są wolno-ssące. Dobrze znoszą instalacje LPG i zapewniają przyzwoite osiągi. Na rynku wtórnym dużą popularnością cieszy się również wersja wysokoprężna. Choć jednostka ta uważana jest pancerną to przed zakupem lepiej zdać się na wiedzę mechanika, który ją obejrzy. Modele  z dieslem pod maską pokonały kilkaset tysięcy kilometrów co nie wróży dalszej bezawaryjnej eksploatacji. Dla wielbicieli mocnych wrażeń pozostają jednostki 2.3 (T5 oraz T5-R). Zapewniają świetne osiągi: T5-R przyspiesza do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy, rozpędzając się do 250 km/h. Niestety ze względu na oferowane osiągi jednostki te mogą być już zużyte. Przy wysokim spalaniu (średnio ok. 14,5 litra / 100km) mogą zużywać podwyższone ilości oleju silnikowego. Jeśli już ktoś zdecyduje się na wersję T5, bądź T5-R powinien udać się za zachodnią granicę. W Polsce podaż modelu 850 jest niewielka, a mocnych turbodoładowanych wersji – znikoma.

Za przyczepność i komfort jazdy odpowiada układ McPhersona z przodu auta. Z tyłu natomiast zastosowano układ wielowahaczowy. Zawieszenie jest bardzo trwałe. Amortyzatory i wahacze przednie wytrzymują ok. 120 – 150 tys. kilometrów. Z tyłu natomiast wybijają się tuleje wahaczy (po ok. 200 tys. km)

W modelu 850 we wszystkich wersjach silnikowych zastosowano przedni napęd oraz 5-biegowe skrzynie manualne oraz 4 lub 5-biegowe skrzynki automatyczne. W modelu po liftingu można spotkać wersje z napędem na cztery koła AWD realizowany za pomocą sprzęgła Haldex.

Zobacz też: Używane Volvo S60: Prestiż i bezpieczeństwo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – słabe strony

Volvo 850 uchodzi za model bardzo trwały. Silniki są wytrzymałe i to bez względu na to czy są wolno-ssące czy doładowane. Do często występujących usterek można zaliczyć awarie wentylatora chłodnicy oraz usterki skrzyni biegów. Po przebiegu ok. 150 tysięcy kilometrów szwankować zaczynają synchronizatory. Skrzynie automatyczne mają podobną trwałość jak ręczne, jednak w ich przypadku duży wpływ na żywotność ma regularna wymiana oleju.  Największym problemem modelu jest przekładnia kierownicza. Dosyć szybko pojawiają się wycieki i luzy. Lepiej pod tym względem wyglądają wersje po liftingu.  Nienajlepiej spisuje się układ hamulcowy. Hamulce mają niską skuteczność i szybko ulegają zużyciu.

Ceny części:

  • Amortyzator przedni – od 280zł
  • Amortyzator tylny – od 170 zł
  • Wahacz przedni – od 420 zł
  • Tuleje wahacza tył (komplet) – od 250 zł
  • Tarcza hamulcowa przednia – od 200 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna – od 140 zł
  • Klocki hamulcowe przednie – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne – od 70 zł
  • Wentylator chłodnicy (zamiennik) – ok. 300 zł

Zobacz też: ADAC wyróżnił Volvo

Używane  Volvo 850 / S70 / V70 (1991 – 1999) – podsumowanie

Volvo 850 jest rzadko spotykanym autem na rynku wtórnym. Ze względu na wysokie ceny nowych egzemplarzy nie zdobył popularności w naszym kraju. Właściciele niechętnie pozbywają się swoich aut, stąd niewielka podaż na polskim rynku. Auto jest trwałe, bezpieczne i tanie w zakupie. Podstawowe elementy eksploatacyjne nie są tanie, podobnie jak serwis. Jeśli ktoś ceni szwedzką prostotę wnętrza, użyteczność nadwozia i wysoki poziom bezpieczeństwa, to nie powinien się długo zastanawiać. Na rynku dominują modele z silnikami benzynowymi przerobione na zasilanie LPG. Jeśli tylko znajdziemy zadbany egzemplarz warto go kupić. Modele S70/V70 są lepiej wyposażone, ale ze względu na wiek znacznie droższe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA