REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - usterki

Bartłomiej Jakubiec
Fiat Punto
Fiat Punto
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Używany Fiat Punto II jest autem dalekim od ideału, jednak dzięki przestronnemu wnętrzu oraz niskim kosztom serwisowym jest bardzo dobrą propozycją w segmencie aut miejskich.

Fiat Punto drugiej generacji zadebiutował w 1999 r., czyli w setną rocznicę powstania włoskiej marki. Po raz pierwszy od wielu lat na atrapie chłodnicy znalazło się okrągłe logo. Model ten miał za zadanie kontynuować udany rozdział w historii włoskiej marki, który rozpoczął się wraz z debiutem Punto pierwszej generacji w 1993 r. Ciekawostką jest informacja, ze w projekt modelu zainwestowano 700 mln euro. Dla porównania luksusowy Lexus LS kosztował japońską markę podobną kwotę (1 mld dolarów).

REKLAMA

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - wygląd zewnętrzny i wnętrze

W porównaniu do Punto I auto nabrało bardziej dynamicznych kształtów. Zmiany dotyczą całej karoserii. Jednak najbardziej widoczne jest to z tyłu, gdzie zrezygnowano z wyoblonej klapy bagażnika na rzecz bardziej agresywnie stylizowanej „wklęsłej” klapy. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi zwiększył się o10 mm, a cała karoseria wydłużyła się o 40 mm. Wysokość i szerokość  zwiększyła się o 35 mm. Przełożyło się to na obszerniejsze wnętrze. W 2-giej generacji modelu Punto podróżować w miarę komfortowo mogą 4 osoby, choć najwygodniej będzie w układzie 2+2. Wnętrze auta nieco rozczarowuje jakością. Deska rozdzielcza wykonana jest z bardzo twardego tworzywa podatnego na zarysowania. Cieszyć może natomiast duża liczba schowków. Oprócz klasycznego zamykanego przed siedzeniem pasażera, mamy do dyspozycji wklęsłą półkę nad nim. Pojemne schowki w drzwiach, za drążkiem zmiany biegów oraz z lewej strony kierownicy. Między fotelami wygospodarowano miejsce gdzie można położyć np. butelkę. Wyposażenie dostępnych modeli jest bardzo zróżnicowane. W podstawowej wersji wyposażeniowej nie uświadczymy obrotomierza, elektrycznie sterowanych szyb czy przydatnego w mieście wspomagania kierownicy. Warto poszukać lepiej wyposażonych egzemplarzy. Te mogą mieć ABS, elektryczne lusterka, komplet poduszek powietrznych, komputer pokładowy, a nawet klimatyzację automatyczną. Bagażnik ma sporą jak na segment B pojemność. W przypadku wersji 3-drzwiowej są to 264 litry, w wersji 5-drzwiowej pojemność bagażnika wynosi aż 295 litrów. Klasowi rywale produkowani równolegle oferują około 250 litrów przestrzeni bagażowej. Ze względu na miejsce wewnątrz i pojemność bagażnika Punto II często służyło jako budżetowe auto rodzinne. W 2003 przeprowadzono lifting, który zmienił wygląd przedniego zderzaka, atrapy chłodnicy i reflektorów. Poprawiły się także materiały we wnętrzu oraz wyposażenie standardowe.

Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny

Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - technika

W Puncie II dostępne były zarówno silniki benzynowe jak i diesle. Gama silników benzynowych składa się z 8-zaworowego 1.2 o mocy 60 KM, 16-zaworowego 1.2 o mocy 80 KM oraz 1,4 16V o mocy 95 KM. Na rynku dostępna była także wersja usportowiona HGT, którą napędzał silnik o pojemności 1.8 i mocy 131 KM. Najlepszym kompromisem pomiędzy osiągami i spalaniem będzie wybór silnika 1,2 16V. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 11,4 sekundy, przy czym spala ok. 5,5 litra w trasie i 7,5 w mieście. Najpopularniejszym silnikiem diesla jest 1.9 JTD o mocy 80-86 KM. Średnie spalanie wynosi 5 litrów oleju napędowego. W ofercie dostępna była także wolnossąca wersja oznaczona 1.9 D. Nie jest polecana ze względu na bardzo słabe osiągi (16,6 s do 100 km/h) oraz spalanie wyższe od wersji turbodoładowanej. Z okazji liftingu wprowadzono do oferty silnik diesla o pojemności 1.3 oznaczony JTD. Legitymował się mocą 70 KM i bardzo niskim spalaniem, wynoszącym w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km. W zawieszeniu auta postawiono na sprawdzone rozwiązania. Z przodu pracuje układ McPhersona, z tyłu belka skrętna. Auto jest miękko zawieszone, co sprawdza się na dziurawych miejskich drogach. Ciasne zakręty lepiej pokonywać ostrożnie, bo z racji wąskiego rozstawu kół i wysokiego nadwozia auto lubi się przechylać. Zdecydowanie lepiej pod tym względem wypada wersja HGT. Auto wyposażone było w manualne skrzynie biegów 5-cio i 6-cio biegowe, bezstopniową skrzynię Speedgear o 7-miu przełożeniach oraz zautomatyzowaną przekładnię Selespeed (6 biegów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używana Mazda 323F BJ (1998-2003): solidnie ale bez polotu

Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - słabe punkty

REKLAMA

Najwięcej awarii trapiących Fiata Punto II to awarie układu elektrycznego. Najczęstszą przypadłością są awarie alternatora, mianowicie pękanie jego obudowy. Najlepszym wyjściem jest oddanie uszkodzonego elementu do regeneracji. Często przytrafiają się awarie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego Dual Drive (mocniejsze wspomaganie układu w trakcie jazdy miejskiej). Elementu nie można naprawić, gdyż układ jest nierozbieralny, a koszt nowego to aż 1700 zł. Kolejnym słabym punktem jest wentylator silnika. Często zaciera się w nim łożysko. Koszt wymiany na nowy w ASO to 500 zł. Użytkownicy skarżą się na parujące reflektory i szybkie przepalanie się żarówek H7.

Silniki są trwałe i nie sprawiając większych problemów. Największy problem dotyka sterownika silnika w wersji 1.2 8V. Wymiana na nowy to koszt blisko 2000 zł, używany można kupić za… 100-200 zł. Problematyczne są zautomatyzowane skrzynie biegów Selespeed, a właściwie elektronika sterująca. Naprawy bywają bardzo kosztowne i niekiedy nieopłacalne. Tak więc decydując się na zakup Punto II lepiej wybrać skrzynię manualną, bądź bezstopniową Speedgear. Problemem auta jest także szybko „kończące się” sprzęgło. Wytrzymuje zazwyczaj od 50 do 100 tysięcy kilometrów. Zawieszenie jest przeciętnie trwałe, za to bardzo tanie w naprawach. Mniej więcej co 50 tysięcy kilometrów wymiany wymagają silentblocki wahaczy oraz tuleje gumowo-metalowe. Do nietrwałych elementów należą amortyzatory tylne. Przednie amortyzatory i sprężyny wymagają częstszej wymiany w wersjach z silnikiem wysokoprężnym ze względu na wysoką masę (1.9).

Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją. Sporadycznie pojawia się delikatny nalot na progach i klapie bagażnika. Wnętrze auta przeciętnie znosi upływ czasu. Przeciera się tapicerka foteli. Niekiedy uszkodzeniu ulegają ich stelaże lub mechanizm pochylania w wersjach 3-drzwiowych. Plastiki lubią trzeszczeć i są bardzo podatne na zarysowania.

Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Koszt części zamiennych do Fiata Punto II:

  • Amortyzator przedni Monroe – 150 zł
  • Amortyzator tylny Monroe – 100 zł
  • Komplet rozrządu z pompą wody – 200 zł
  • Tuleja wahacza – 35 zł
  • Wahacz – 260 zł
  • Klocki hamulcowe przód Bosch – 160 zł
  • Tarcza hamulcowe Bosch – 100 zł

Zobacz też: Fiat Punto II: usunięcie skrzypienia pedału sprzęgła

Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - podsumowanie

Mimo licznych drobnych awarii Punto II można z czystym sumieniem polecić osobie poszukującej taniego auta miejskiego charakteryzującego się niskimi kosztami utrzymania. Auto niekiedy bywa kapryśne (awarie elektryki i elektroniki, delikatne zawieszenie), ale ze względu na swoją prostotę i popularność nie sprawia problemów w naprawach, a ceny części są wyjątkowo niskie. Na rynku dostępnych jest wiele zamienników w dobrej cenie, oraz elementów używanych. Punto II charakteryzuje się bardzo dobrą relacją ceny do użyteczności. W razie potrzeby można je traktować jako małe auto rodzinne (w wersji 5-drzwiowej). Najlepszym wyborem będzie wersja z silnikiem 1.2 16V oraz manualną skrzynią biegów. Auto w tej wersji jest wystarczająco dynamiczne i oszczędne. Dla osób poszukujących dodatkowych oszczędności dobrą wiadomością jest możliwość założenia instalacji LPG do wszystkich silników benzynowych. Warto poszukać wersji po liftingu. Są lepiej wyposażone.

Fiat Punto
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA