REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Opel Vectra C OPC -rodzinny bolid

Michał Szwed
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnia generacja Opla Vectry OPC zadebiutowała pod koniec 2005 roku i można ją było kupić w dwóch wersjach nadwozia - liftback i kombi. Występowała z jednym silnikiem - turbodoładowanym, sześciocylindrowym o pojemności 2,8 l, rozwijając przy tym 255 KM i 355 Nm momentu obrotowego. Za sprawą drobnej modernizacji Vectry OPC w połowie 2006 roku, jej moc wzrosła do 280 koni, a co za tym idzie nieznacznie poprawiły się osiągi Opla. Produkcja auta zakończyła się w roku 2008.

REKLAMA

Na początek coś na temat skrótu OPC. Upraszczając jest to fabryczny tuner marki należącej do amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors. Opel Performance Center jest czymś na kształt AMG w Mercedesie-Benzu i M GmbH dla BMW. Tuner zajmuje się tuningiem optycznym modeli Opla, wtedy mówimy o OPC Line, jak i prawdziwie rasowymi odmianami, takimi jak Corsa OPC czy najnowsza następczyni Vectry - Insignia OPC. Po raz pierwszy Opel posłużył się tym znaczkiem w 1999 roku, przy najpopularniejszym modelu firmy, czyli Astrze. Astra II OPC miała wolnossący silnik o pojemności 2,0 l, dający 160 KM. Jednak nie o kompaktach będzie dzisiaj mowa...

REKLAMA

Vectra OPC to duży gabarytowo samochód, mieszczący bez problemu 5 osób oraz ich pokaźne bagaże (pojemność bagażnika w liftbacku to 500 l, a w kombi 510). Na zewnątrz sportową wersję Vectry można poznać po specjalnym wzorze osiemnastocalowych felg („19” były w opcji), znaczku OPC na tylnej klapie oraz po trapezowym wzorze końcówek podwójnego wydechu. Kombi wygląda dość topornie, ale i taka odmiana spotkała się ze sporym zainteresowaniem.

Zobacz też: Używane BMW E39 M5 - opinie

REKLAMA

W środku zastosowano kilka sportowych akcentów, takich jak znakomicie wyprofilowane fotele Recaro z wysuwanym podparciem ud i regulacją odcinka lędźwiowego, mięsistą, wielofunkcyjną kierownicę i dość kontrowersyjne zegary z niebieską obwódką. Deska rozdzielcza, mimo że nie cechuje się fantazyjnym designem, robi dobre wrażenie. Jest elegancka i nieźle spasowana.

Dwustrefowy climatronic z nawiewem na tylną kanapę oraz dobre nagłośnienie, dbają o wszystkich pasażerów poruszających się tą specyficzną odmianą rodzinnej bryki. Vectra jest autem paradoksów. To, co doskonale pasuje do auta o sportowych ambicjach, zdecydowanie będzie przeszkadzać w rodzinnej limuzynie. Mowa tu o dudniącym wydechu i twardym zawieszeniu. Dla nieprzyzwyczajonych uszu dźwięk, który wydobywa się z rur wydechowych już przy niskich obrotach, może okazać się zbyt natarczywy, nie mówiąc nawet o sytuacji, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy 5000 obrotów. Wtedy można poczuć, że nadciąga burza z piorunami. Spod maski słychać świst turbiny, a z zza pleców piekielny ryk potężnego wydechu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakterystykę zawieszenia, można regulować poprzez przycisk Sport umieszczony na konsoli środkowej. Jeśli go nie wciśniemy, plomby w naszych zębach pozostaną bezpieczne. Jeśli jednak skusimy się na przyciśnięcie tego guzika, nie tylko zawieszenie stanie się zdecydowanie bardziej bezpośrednie, ale również układ kierowniczy i reakcja na gaz. Samochód jest wtedy tak wyczulony, niczym odkryty nerw podczas leczenia kanałowego. Dosłownie wystrzela jak z procy, a przecież ma czym. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest już przy 1800 obr./min, także elastyczność niezależnie od biegu jest na najwyższym poziomie. Na „czwórce” przyspieszenie od 80 do 120 km/h trwa niespełna 6 sekund, a na piątce jedynie półtorej sekundy wolniej. Dla porównania, Dodge’owi Challenegerowi SRT8 o mocy 431 KM, jadąc na piątym biegu dystans ten zajmie ok. 9 sekund.  Wprawny kierowca do „setki” przyspieszy w 6,7 s, a sprint do 180 zajmuje jakieś 18,6, czyli jedynie o sekundę wolniej od 320-konnego Infiniti G37. Trzeba dodać, że są to wartości dla słabszej wersji Opla.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz Cl 55 AMG: sportowiec za grosze?

W modelach 280 - konnych pierwsza trzycyfrowa wartość na prędkościomierzu osiągana jest 0,4 s szybciej. Moc przekazywana jest wyłącznie na przednie koła za sprawą sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Szczególnie na śliskiej nawierzchni lub podczas szybkiego pokonywania zakrętów, da się odczuć mankamenty związane z przeniesieniem tak dużej mocy wyłącznie na przednią oś. Ale i to można wybaczyć Vectrze, szczególnie jeśli siedzimy w „kubełkach” Recaro, które szczelnie nas otulają, a nasze dłonie trzymają skórzaną, sportową kierownicę.

Średnie zużycie paliwa Vectry OPC to 12-13 l/100 km. Oczywiście da się zejść poniżej tego pułapu, ale jeśli potencjalny nabywca chce oszczędzać, powinien zastanowić się nad sensem wyboru tak mocnej wersji. Teoretycznie jest możliwość założenia instalacji LPG, ale nie będzie to tanie i trzeba wybrać naprawdę renomowany zakład, by uniknąć kosztownych awarii. A przy tak zaawansowanej jednostce napędowej, nie jest o nie wcale trudno.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Przy zakupie trzeba zwracać szczególną uwagę nie tylko na stan turbiny, ale przede wszystkim zawieszenia i rozrządu. Mimo że jest on napędzany łańcuchem i TEORETYCZNIE nie przewiduje się jego wymiany, to gdy ulegnie poważnej awarii, koszt wymiany sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych! Zawieszenie może okazać się kolejną miną-pułapką. Cena jednego elektronicznie sterowanego amortyzatora, to ok. 1300 zł i nie ma co liczyć na zamienniki. Jednak i w takiej materii słynne na cały świat „polskie cwaniactwo” pozwoli zaoszczędzić. Wielu użytkowników Oplów z systemem IDS, który jest odpowiedzialny za utwardzanie zawieszenia, podczas awarii amortyzatorów, wymienia od razu wszystkie 4 na standardowe, bez możliwości regulacji. Drugim sposobem na oszczędności, na pewno mniej inwazyjnym, choć droższym jest regeneracja amortyzatora, która zamyka się w kwocie 500 zł. Komplet przednich tarcz hamulcowych w ASO to wydatek 2200, jednak dobrej jakości zamienniki kosztują przynajmniej 800 złotych taniej. Klocki hamulcowe, oczywiście nie oryginalne, można kupić za jakieś 200 zł.

Wielu żądnych ekstremalnych wrażeń posiadaczy Vectry OPC, decyduje się na chiptuning auta, czyli zmianę oprogramowania sterującego pracą silnika. Po takiej modyfikacji moc wzrasta zazwyczaj do ok. 320 koni, a moment obrotowy zaczyna oscylować wokół 500 Nm! Oczywiście wszystko zależy od ustawień, ale nie brakuje amatorów takich konfiguracji. Wtedy samochód robi się naprawdę narowisty i przyspiesza do 200 w jakieś 18-19 sekund, czyli 5 s szybciej od wersji bazowej. Pytanie tylko, jak to wszystko zniesie sprzęgło z kołem dwumasowym? Zamiennik jest wydatkiem rzędu  3 tysięcy zł, także raczej nie opłaca się brutalna i bezmyślna obsługa lewego pedału...

Zobacz też: Najlepsze używane auto na rynku! Zobacz jaki model nigdy cię nie zawiedzie

Nowy Opel Vectra OPC w 2008 roku kosztował niecałe 140 000 zł. Na chwilę obecną za mniej więcej 35 tysięcy można kupić takie auto w naprawdę niezłym stanie. Biorąc pod uwagę wyposażenie, możliwości Vectry i potencjał jaki drzemie pod maską, to bardzo rozsądna propozycja, szczególnie dla kogoś kto ma rodzinę i nie chce rezygnować z przestrzeni, jaką dysponują auta klasy średniej, ani z fenomenalnych osiągów, do niedawna zarezerwowanych wyłącznie dla ścisłej czołówki. Jednak nie wolno zapominać o dość kosztownej eksploatacji i lepiej przed samym zakupem odwiedzić warsztat, trudniący się diagnostyką nowoczesnych Opli, by to motoryzacyjne marzenie, nie przeobraziło się w przyczynę zrujnowania domowego budżetu...   

Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA