REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Kuga: SUV-ik z pazurem

Piotr Dziedzic
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Forda Kuga z 200-konnym silnikiem benzynowym oferuje osiągi aut klasy GTI z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Kuga to reprezentant marki w segmencie kompaktowych SUV-ów. W swojej klasie ma jednak ostrą konkurencję. Jakie są mocne strony Forda Kugi? Z czym mają największe problemy użytkownicy Forda Kugi?

Przed wprowadzeniem tego modelu na rynek, Ford miał twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony kilka lat temu sprzedaż aut segmentu SUV na Starym Kontynencie dynamicznie rosła, z drugiej złe doświadczenia związane ze sprzedażą pochodzącego z amerykańskiego rynku modelu Maverick sprawiły, że szefowie Forda podeszli do sprawy z dystansem. Zaczęli od obserwacji poczynań konkurencji, potem bogatsi o nowe doświadczenia zaoferowali Europejczykom w 2009 roku nowy model -Kugę.

REKLAMA

Zobacz też: Test Ford Kuga: Tylko dla dam

Nadwozie Forda Kugi

REKLAMA

Tym, co najbardziej wyróżnia Kugę z tłumu innych kompaktowych SUV-ów, jest z pewnością jej wygląd. Auto zaprojektowane zostało według stylu Kinetic Design, podobnie jak Ford S-MAX, Ford Galaxy MK II, Ford Focus II (wersja po face-liftingu), Ford Mondeo MK IV, ówczesny Ford Fiesta i Ford Ka. Jego sylwetka wręcz kipi dynamiką i sugeruje, że samochód dysponuje mocnym silnikiem o sportowych osiągach. Wielkie przetłoczenia na masce, wloty powietrza na nadkolach i pod przednimi światłami, podwójna końcówka układu wydechowego, mały spojler na tylnej klapie oraz atrapa dyfuzora pod tylnym zderzakiem - wszystko to sprawia, że na drodze trudno w tym aucie pozostać niezauważonym. Na tle konkurentów, o wiele lepiej wypada pod względem wymiarów, choć na pozór wydaje się być z nich najmniejszy.

Zabezpieczenie antykorozyjne Kugi jest naprawdę dobre i ciężko wskazać typowe ogniska jej powstawania. Wysoko ocenić należy także poziom bezpieczeństwa jaki oferuje konstrukcja auta - w testach zderzeniowych Euro NCAP fordowski SUV uzyskał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Forda Kugi

Wnętrze Kugi zapożyczone zostało od C-Maxa i posiada typowe cechy stylistyczne Forda. Mamy tu charakterystyczną kierownicę, srebrny plastik oraz intuicyjny rozkład poszczególnych przycisków. Jakość materiałów wykończeniowych jest przeciętna dla tej klasy pojazdów, nie można też nic zarzucić dokładności montażu. Obszyta skórą kierownica jest przyjemna w dotyku, ale niestety szybko się łuszczy i wygląda bardzo nieestetycznie. Materiałem  została pokryta także górna część boczków drzwi – w miejscu, w którym kierowcy często opierają łokieć. Dzięki temu podparcie jest wygodne, a podróż staje się przyjemniejsza.

Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, a niepozornie wyglądające fotele zapewniają bardzo dobre trzymanie w zakrętach i nie męczą na dłuższych trasach.

REKLAMA

Pod względem obszerności kabiny, Ford Kuga nie rozpieszcza podróżnych. Oparty na powiększonej płycie Focusa i C-Maxa, oferuje wnętrze zbliżone do auta klasy kompakt. Pewne niedostatki czuć zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie nieco wyższym osobom będzie brakowało miejsca na nogi.

Bagażnik o pojemności 360 l (pojemność mierzona jest do linii szyb), lub 410 l w przypadku załadowania go ładunkiem aż po dach, pozwala na zapakowanie sporej ilości zakupów. Bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest możliwość otwierania samej szyby w tylnej klapie, co ułatwia dołożenie dodatkowego bagażu do wypełnionego już po brzegi kufra.

Silniki Forda Kugi

Diesel

Egzemplarze z początków produkcji, oferowane są z jednym silnikiem: wysokoprężnym 2.0 TDCI o mocy 136 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Świetnie sprawdza się on na przykład w Focusie, jednak dla auta z napędem 4x4 jest nieco za słaby. Prawie 11 s do 100 km/h i prędkość maksymalna około 180 km/h nie są złymi wynikami, jednak do dynamicznej jazdy przydałby się większy zapas mocy. Potrzebę kilkunastu dodatkowych koni odczujemy przede wszystkim podczas jazdy na trasie, gdzie trzeba wyprzedzać sznur ciężarówek. Wtedy każdy manewr wymaga zastanowienia i idealnego doboru biegu do prędkości. Dlatego też, warto pokusić się o dołożenie kilku tysięcy zł i zakupienie nowszego egzemplarza, z mocniejszym silnikiem np. 2.0 TDCI o mocy 163KM.

Niektóre modele Forda Kugi z silnikiem 2.0TDCI mogą posiadać filtr DPF. Z reguły nie przysparza on problemów, ale należy pamiętać o okresowym jego "wypalaniu" jeśli użytkujemy auto głównie w mieście. Za pomocą nr VIN możemy sprawdzić w serwisie ASO Forda czy dany egzemplarz jest w niego wyposażony.

Zobacz też: Jak użytkować samochód z DPF (filtrem cząstek stałych)?

Silniki benzynowe

W 2009 roku do gamy jednostek napędowych Forda Kugi trafił turbodoładowany silnik benzynowy 2.5T R5 200KM. Jednostka stosowana m.in. autach Volvo czy sportowych wersjach Froda Focusa II-generacji, chwalona jest za wysoką niezawodność, świetne osiągi (0-100km/h w 8,2 sekundy) i rasowe brzmienie. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 11,5 litra benzyny na 100km.

Napęd Forda Kugi

Napęd 4x4, występujący zawsze z silnikami 2.0TDCi 163KM i 2.5T R5 200KM, przekazywany jest za pomocą sprzęgła Haldex III-generacji. Sterowane jest ono elektronicznie i dlatego do dołączenia tylnej osi nie potrzeba uślizgu przednich kół. Przeniesienie mocy na wszystkie cztery koła poprawia trakcję auta na śliskiej nawierzchni i jego zachowanie na drogach gruntowych, wyklucza jednak przeprawę przez cięższy teren. Napęd 4x4 występował także jako opcja dla silnika 2.0TDCi 136KM.

Układ kierowniczy Forda Kugi

Wspomnieć można też o świetnym układzie kierowniczym, który pozwala na regulację siły wspomagania według własnych upodobań - od niewymagającego siły trybu Komfort, po dający świetne wyczucie drogi tryb Sport. Ponadto układ jest bardzo precyzyjny, można czasem zapomnieć, że podróżuje się autem typu SUV. Układ miewa jednak problemy z trwałością przekładni kierowniczej, dlatego należy sprawdzić jej stan przed zakupem samochodu.

Zobacz też: Ford Kuga – którego wybrać? Poradnik kupującego

Otoczenie rynkowe:

Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai czy Toyota RAV4.

Ceny przykładowych części zamiennych:

- Łącznik stabilizacji: 70zł

- Amortyzator przód MONROE: 180 zł za sztukę

- Tarcze hamulcowe BREMBO: 170 zł za sztukę

- Klocki hamulcowe przednie BOSCH: 135 zł

- Filtr powietrza: 40 zł

- Filtr oleju: BOSCH: 30 zł

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz ML: jeden z pierwszych

Uśrednione ceny usług w ASO:

Wymiana klocków hamulcowych od 80zł
Wymiana tarcz hamulcowych od 100zł
Test komputerowy 150zł
Pełna geometria od 120zł
Sprawdzenie zawieszenia od 60zł
Wymiana oleju od 30zł

Zobacz też: Rusza 7 edycja Pucharu Polski i Mistrzostw Polski w kitesurfingu Ford Kite Cup 2012

Podsumowanie

Ford Kuga jest samochodem o typowym zacięciu miejskim. Silniki diesla są mało awaryjne, jednak należy przed zakupem zbadać ich stan. Jeżeli zależy nam na swobodnym a zarazem bezpiecznym przemieszczaniu się z punktu A bo punktu B, to Ford Kuga jest trafionym samochodem. SUV Forda oprócz tego, że bardzo dobrze wygląda, jest bogato wyposażony, to na dodatek nieźle jeździ. Za podobną kwotę można kupić znacznie przestronniejsze Mondeo, które dysponuje obszerniejszym bagażnikiem i bogatszą paletą jednostek benzynowych. Kuga oferuje jednak większy prześwit nadwozia, ułatwiający eksploatację w mieście, łatwiejsze zajmowanie miejsca w kabinie, lepszą widoczność oraz bardziej oryginalny wygląd. Jeśli uwzględnimy jeszcze mocny silnik benzynowy to Ford Kuga okazuje się bardzo uniwersalnym samochodem.

Konkurenci Forda Kugi:

- Volkswagen Tiguan;

- Nissan Qashqai;

- Toyota RAV4.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA